InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Užupis - de artistieke wijk van Vilnius

Užupis - de artistieke wijk van Vilnius

Užupis - de artistieke wijk van Vilnius Uzupis (Užupis) is één van de oudste wijken van Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, en wordt reeds vermeld in 16e eeuwse historische bronnen. Eens was het onderdeel van de "zout route" naar Polock. In vroeger tijden was dit de wijk waar de armen en vooral ambachtslieden woonden. Er waren veel molens en op een bepaald moment was het zelfs het enige district zonder bordeelverbod.

Užupis

Vandaag de dag is Uzupis een "unieke republiek". Een kleurrijk en levendig eiland, gescheiden van de stad door de rivier de Vilnia. Užupis is een bekende wijk van kunstenaars en heeft de naam de meest mysterieuze en romantische wijk van Vilnius te zijn. Užupis is een kunstenaarsdorp maar ook een "republiek", met een eigen grondwet, volkslied en kalender.

Zo kent de grondwet een aantal leuke artikelen zoals “een hond heeft het recht een hond te zijn”, “iedereen heeft het recht wel of niet zijn verjaardag te vieren”, “iedereen heeft het recht ongelukkig te zijn, maar dit is geen verplichting” en “iedereen heeft het recht om fouten te maken”.

Grensbord van de republiek Uzupis / Bron: Wojsyl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Grensbord van de republiek Uzupis / Bron: Wojsyl, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het volkslied is een nummer van Frank Zappa en de republiek heeft vier vlaggen, voor ieder jaargetijde één.

Het heeft ook zijn eigen president, premier, ambassadeurs uit vele landen van de wereld, een leger (bestaande uit 12 personen), een bisschop, twee kerken, en het kerkhof Bernardino, de oudste begraafplaats van Vilnius. Verder heeft de republiek zeven bruggen en een prachtige beschermheilige in de vorm van een bronzen engel op het centrale plein.

Omdat geen republiek zonder ere-burgers kan, heeft Uzupis beroemde mensen als Zijne Heiligheid de Dalai Lama, Valdas Adamkus (de toenmalige president van de Republiek Litouwen, kunstenaar Jonas Mekas en vele anderen welke deze titel dragen. Uzupis heeft zijn nationale feestdagen - de Dag van de Onafhankelijkheid van Užupio, maar er is ook een Dag van de Vis, de Dag van de Trappen, Dag van de Witte Tafelkleden enzovoorts. Deze dagen worden vanzelfsprekend op een eigen traditionele manier gevierd.

Als men een wandeling langs de oevers van de rivier de Vilnia maakt, kan men er zeker van zijn de kunstenaars te ontmoeten die daar werken. Voorbijgangers worden uitgenodigd om verschillende vormen van kunst te proberen, zoals fotografie en schilderen, of om deel te nemen aan een avond van de zomer bioscoop of aan tentoonstellingen.

Sommige kunstwerken zijn symbolen van Užupis geworden

De Engel van Uzupis

Dit is een sculptuur geplaatst op een 8,5-meter hoge kolom, welke werd onthuld op het Užupis-plein in 2001. De Engel, gemaakt door beeldhouwer en architect Romas Vilčiauskas Algirdas Umbrasas, is vervaardigd van messing en brons.

De zeemeermin van Uzupis

Dit is een bronzen beeldhouwwerk van Romas Vilčiauskas. Het is te zien op de oever van de rivier de Vilnia vanaf de brug en ligt tegenover het beroemdste café. In 2004 werd de zeemeermin weggevaagd door het stijgende water van de rivier. Het werd later echter weer terug gevonden en het kunstwerk keerde terug naar zijn plaats.

Er zijn vele interessante plaatsen in Užupis te vinden. Een van hen is de Uzupis brug, waar geliefden hangsloten aan hangen met hun namen erop gegraveerd. Men geloofd dat het hangslot de verbinding tussen de harten versterkt van twee jonge geliefden. De sleutel wordt in de rivier geworpen als symbool van eeuwige verbondenheid. Een andere bijzondere plaats is een muur waaraan de grondwet van de republiek is bevestigd in 4 talen. Op 1 april (de nationale feestdag van de republiek) kan het gebied alleen betreden worden met een speciaal visum in het paspoort. Gelukkig is deze stempel op ieder van de zeven bruggen onvoorwaardelijk verkrijgbaar. Užupis is een unieke republiek in Vilnius

Lees verder

© 2008 - 2019 Henk108, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaGoedkoop vliegen naar Litouwen met Air LituanicaMet ingang van juli 2013 is het mogelijk om met een nieuwe luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Litouwen te vliegen…
Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemmingAls vakantiebestemming is Litouwen bij ons wellicht minder bekend, maar erg lang zal dat niet meer duren. Dit land heeft…
Panevezys - de vijfde stad van LitouwenPanevezys - de vijfde stad van LitouwenPanevezys, de hoofdstad van het district Aukštaitija, is in grote de vijfde stad van Litouwen. De stad is 50 vierkante k…
Hermitage-Guggenheim Museum: Kunst met een grote KHermitage-Guggenheim Museum: Kunst met een grote KDe hoofdstad van Litouwen, Vilnius, bereidt zich voor om onderdak te bieden aan een Hermitage-Guggenheim Museum. Vilnius…
Kernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van LitouwenKernave - een van de 4 Unesco hoofdsteden van LitouwenDe Litouwse plaats Kernave werd genoemd naar een rivier genaamd Kernave, die op zijn beurt afkomstig is van het zelfstan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Užupis - de artistieke wijk van Vilnius"

Infoteur: Henk108
Laatste update: 03-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!