InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemming

Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemming

Als vakantiebestemming is Litouwen bij ons wellicht minder bekend, maar erg lang zal dat niet meer duren. Dit land heeft de toerist enorm veel te bieden, maar er is meer. Litouwen is vooral voor Nederlanders en Belgen opvallend goedkoop en de vakantie-infrastructuur kan de vergelijking met de meest populaire vakantiebestemmingen goed doorstaan. Deze Baltische lidstaat is niet alleen een uitstekende bestemming voor strandvakanties. Ook diegenen die houden van ongerepte natuur en van kunst en cultuur voelen er zich onmiddellijk thuis. Litouwen geraakte pas de overheersing van Rusland kwijt en werd pas in 1991 onafhankelijk. Sindsdien veranderde alles in Litouwen en kwam ook het toerisme in een echte stroomversnelling terecht.

Even groot als Nederland en België

De republiek Litouwen ligt in Noordoost- Europa en is het meest zuidelijk gelegen van de drie Baltische republieken. Litouwen is met een totale oppervlakte van meer dan 65000 vierkante kilometer haast even groot als Nederland en België en daardoor ook de grootste van de drie Baltische staten. Het ligt langs de Baltische Zee en biedt de toeristen ruim honderd kilometer schitterende zandstranden. Daarvan bevinden er zich meer dan de helft langs de Kuriu Nerija, een zandbank met een haast unieke fauna en flora. Litouwen is dan ook lang niet alleen geschikt voor een deugddoende strandvakantie. Natuurliefhebbers voelen er zich onmiddellijk thuis.

Vakantie start in Vilnius

Iedere vakantie in Litouwen start in de hoofdstad Vilnius. De stad beschikt over een uitstekend bewaard gebleven oud centrum met tal van waardevolle gebouwen uit daterend uit de barokke en klassieke periode en is dan ook één van de mooiste steden van Litouwen. Litouwen is als typische universiteitsstad met vele sfeervolle cafés, restaurantjes en uitgaansgelegenheid een erg bruisende stad en een schitterende bestemming voor een boeiende citytrip. Absolute blikvangers zijn ongetwijfeld de Sint- Kazimero kerk met een gouden kroon op de torenspits en het eeuwenoude Gediminas kasteel met een historisch museum te vinden. Vanop de toren van het kasteel heb je een schitterend uitzicht over Vilnius. En in het KGB museum kom je bijna alles te weten over Sovjet geschiedenis van Vilnius. Bezoek er zeker de authentieke cellen waar Litouwers vastzaten in afwachting van deportatie naar Siberië.

Kreeg je honger van al je inspanningen? Geen nood, overal staat het hét nationaal gerecht van Litouwen, aardappelnoedels gevuld met kaas, champignons of vlees, op jou te wachten.

Het Nationaal Park Dzükija

Dit Nationaal Park is gelegen in het zuiden van Litouwen nabij Druskininkai. Met zijn oppervlakte van 56000 hectare is daarmee dit grootste nationaal park van Litouwen. Hier bevinden zich 80 kleine dorpjes. Dit nationaal natuurpark wordt doorkruist door vele rivieren en vele meertjes waar je kunst kanoën en kajakken. Marcinkonys is een erg aantrekkelijk dorpje met een kleinschalig landschap en vele houten huisjes omgeven door bloementuinen en is beslist een aanrader. Door het park stroomt de Nemunasrivier. Ook groeien er vele droge dennenbossen en ligt er een groot hoogveengebied. Het park telt vele goed bewegwijzerde en onderhouden wandel-, fiets- en autoroutes

Andere natuurparken zijn:

  • Het Nationaal Park Zemaitijos: gelegen in het noord-westen van Litouwen bij Plungė
  • Het Historisch Nationaal Park Trainai: gelegen ten westen van van de Litouwse hoofdstad Vilnius
  • Het Nationaal Park Aukstaitija: dit park vind je in het noord-oosten van Litouwen bij Ignalina.
  • Het Nationaal Park Kursiu Nerija: aan de Baltische zee

Naast deze vijf nationale natuurparken telt Litouwen een dertigtal regionale parken en vier natuurreservaten.

De Raket Basis van Plokstine

In het Zemaitijos Nationaal park, in het bos van Plokstine kun je de voormalige kernraket basis bezoeken. Deze basis werd in 1962, door de Sovjet- Unie werd gebouwd. De vier raketten waren op West- Europa gericht en stonden in 27 meter diepe schachten. Nadat de Russen Litouwen verlieten werd de raketbasis in 2011 volledig gerestaureerd en werd er een indrukwekkend koude oorlogsmuseum in ondergebracht. Zowel de bunkers als één van de raketsilo's kun je onder begeleiding van een gids bezoeken.

De Kruisberg

Vroeger was dat anders, maar nu is Litouwen erg katholiek. In de buurt van het stadje Siauliai staat de bekende Kruisberg op een heuvel met ontelbare kruizen. Het eerste kruis werd rond 1850 geplaatst. Op het einde van de negentiende eeuw verboden de Russen het plaatsen van deze kruizen. De heuvel werd uiteindelijk een symbool van verzet, er werden steeds nieuwe kruizen geplaatst en die door de Russen telkens weer werden platgewalst. Een bezoek aan deze Kruisberg is een uitzonderlijke ervaring.

De meren van Trakai

Trakai is de vroegere de hoofdstad van Litouwen. In de buurt van deze prachtige stad bevinden zich de meren Galvé en Luka, een ideale vakantiebestemming voor watersporters. Tussen beide meren ligt het schiereiland Trakai met het Peninsular Castle, ooit compleet verwoest en later minutieus heropgebouwd. Er werd een museum gehuisvest gevestigd waar de belangrijkste archeologische vondsten, waaronder schitterende jachttrofeeën en een aantal zeldzame pijpen werden ondergebracht.
Gerelateerde artikelen
Studeren in LitouwenEr studeren niet veel Nederlanders in Litouwen. Dat is eigenlijk heel apart omdat studeren in Litouwen veel goedkoper is…
Land: Republiek LitouwenLand: Republiek LitouwenLitouwen is een land buiten Europa. Het ligt vlakbij Rusland, hoorde eerst bij Polen, maar werd later weer onafhankelijk…
Bronnen en referenties
  • http://www.truelithuania.com/topics/sights-in-lithuania

Reageer op het artikel "Litouwen: aantrekkelijke én goedkope vakantiebestemming"

Infoteur: Frantan
Gepubliceerd: 23-06-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!