InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Titanic Belfast museum

Titanic Belfast museum

Titanic Belfast museum Wie een bezoek brengt aan de stad Belfast in Noord-Ierland kan er bijna niet omheen: het Titanic Belfast museum, gebouwd op de plaats waar dit bekende schip ooit zelf gebouwd werd. Dit grootste Titanic-museum ter wereld vertelt in negen galerijen uitgebreid het verhaal van de Titanic, beginnend bij de geschiedenis van Belfast zelf en eindigend bij het wrak van de Titanic op de zeebodem.

Geschiedenis en locatie

In 2003 ontstond het idee om de voormalige scheepswerven van Queen’s Island, een gedeelte van de stad Belfast, op te knappen. Omdat de Titanic op Queen’s Island gebouwd werd, kreeg het gedeelte de naam Titanic Quarter. Een museum over de Titanic mocht daarom niet ontbreken. Plannen werd gemaakt en uiteindelijk opende Titanic Belfast op 31 maart 2012, bijna exact 100 jaar nadat het schip uit Belfast vertrok, zijn deuren. Zestien maanden later, op 30 juli 2013, werd de miljoenste bezoeker al verwelkomd.

Titanic Belfast bevindt zich vlakbij de plaats waar in 1909 de kiel voor het schip werd gelegd. Naast het museum staat het gebouw van Harland & Wolff, waar de Titanic ontworpen werd. Op een loopafstand van net iets meer dan een kilometer is het Thompson Dry Dock & Pump-House te vinden, waar de Titanic afgebouwd werd na de tewaterlating. Het museum is goed te bereiken met het openbaar vervoer. Onder het museum is een parkeergarage met twee verdiepingen aangelegd.

Het museum

Titanic Belfast bestaat uit negen verschillende galerijen, die allemaal een gedeelte van het verhaal rondom de Titanic vertellen. Daarnaast is er op de begane grond een winkeltje waar souvenirs variërend van boeken tot posters en kleding gekocht kunnen worden en zijn er twee eetgelegenheden: Bistro 401, een wat uitgebreider restaurant, en The Galley, een café met foto’s aan de muren uit de tijd van de Titanic-scheepsbouw.

Galerij 1: Boomtown Belfast

Het bezoek aan het museum begint op de eerste verdieping. Met behulp van foto’s, modellen en oude kaarten wordt de geschiedenis van Belfast verteld. Uitgelegd wordt hoe de stad zich steeds meer op scheepvaart ging richten en hoe uiteindelijk het idee voor de drie Olympic-class schepen ontstond (Titanic had nog twee zusterschepen, de Olympic en Britannic. Samen werden ze de Olympic-class schepen genoemd).

Galerij 2: Building Titanic

Na het ontwerpen van de Titanic moest ze gebouwd worden. Op 31 maart 1909 werd daarmee begonnen. Via een kort kabelbaanritje over een nagebouwde scheepswerf krijgt de bezoeker een idee van hoe het schip daarna verder gebouwd werd.

Galerij 3: A Titanic launch

Op 31 mei 1911 was de tewaterlating van de Titanic. Omdat er geen filmbeelden van bestaan, is te zien hoe de Olympic, Titanic’s zuster, te water gelaten wordt. Ook zijn er in deze galerij documenten te zien met de officiële informatie over Titanic, zoals haar schipnummer 401.

Galerij 4: Fitting out Titanic

Toen de Titanic te water gelaten werd, was ze van binnen nog helemaal leeg. In deze galerij wordt verteld hoe ze verder afgemaakt en ingericht werd. Van alle drie de klassen aan boord van het schip zijn kamers nagemaakt en via drie schermen om je heen kun je zogenaamd door het schip reizen, beginnend bij de boilers onderin en eindigend in de kapiteinshut.

Galerij 5: The maiden voyage

De Titanic verliet Belfast op 2 april 1912. Er wordt in deze galerij kort overzicht gegeven van wat er vervolgens met het schip gebeurde tot en met het moment dat ze voor het laatst land zag op 11 april 1912.

Galerij 6: The world mourns

In de nacht van 14 op 15 april botste de Titanic tegen een ijsberg. In nauwelijks drie uur tijd zonk ze, met de dood van meer dan 1500 mensen als gevolg. In deze galerij worden de laatste momenten van het schip getoond, van de berichten die via morsecode verzonden werden tot een reconstructie van hoe het schip zonk. Ook wordt er verteld over verschillende slachtoffers en overlevenden.

Galerij 7: Finding the answers

Nadat de Titanic gezonken was, werd er een onderzoek ingesteld. Galerij 7 vertelt er uitgebreid over met behulp van informatie uit de officiële verslagen. Ook is er via een computer informatie terug te lezen over alle passagiers en crew aan boord van het schip.

Galerij 8: Fiction and reality

Er zijn verschillende films gemaakt over Titanic en uiteraard zijn er vele boeken over geschreven. Galerij 8 besteedt niet alleen aandacht aan de overbekende film Titanic uit 1997 van James Cameron, maar ook aan oudere filmversies als bijvoorbeeld A night to remember (1958), volgens critici de meest feitelijk correcte film.

Galerij 9: Titanic beneath

In 1985 ontdekte Dr. Robert Ballard het wrak van de Titanic op de bodem van de Atlantische oceaan. Met behulp van filmbeelden en computers kan de bezoeker het schip van alle kanten bekijken in deze galerij. Na het verlaten van deze galerij is er de mogelijkheid om (gratis) een souvenirkaartje af te laten drukken, dat lijkt op een ticket voor de Titanic.

Het gebouw

Titanic Belfast is zo gebouwd dat alles in en rondom het gebouw aan de Titanic en de scheepswerf doet denken. Zo stellen de roestkleurige platen in het gebouw de Titanic voor zoals ze er nu uitziet en staan de bankjes rondom het gebouw zo opgesteld dat ze de hulpoproep van Titanic in morsecode aangeven: CQD DE MGY MGY – CQD CQD SOS SOS (CQD was de oude SOS-code, DE MGY geeft aan dat het om Titanic gaat).

Door alles wat er in en rondom het gebouw te zien is, is het aan te raden hier rekening mee te houden bij het plannen van een bezoek. Wil je alles zien, inclusief de scheepswerf achter het museum met namen van de slachtoffers en lijnen op de grond die de grootte van de Titanic en Olympic aangeven, trek er dan zeker een paar uur voor uit.

Lees verder

© 2015 - 2018 Miriammylene, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Belfast: de stad van de TitanicBelfast: de stad van de TitanicGeen enkele stad is zo verbonden met de Titanic als Belfast in Noord-Ierland. Tussen 1909 en 1912 werd het schip hier ge…
Toeristische rijkdom van Noord-IerlandWie verlangt naar een rustgevende vakantie, ver weg van het massatoerisme, komt automatisch bij Ierland terecht. In alle…
Nomadic: het kleine zusje van TitanicNomadic: het kleine zusje van TitanicDe Titanic kent bijna iedereen: het schip dat na een botsing met een ijsberg zonk tijdens haar eerste reis. Dat de Titan…
Belfast: meer dan de stad van The TroublesBelfast: meer dan de stad van The TroublesWie aan Belfast denkt, denkt waarschijnlijk als eerste aan The Troubles – de problemen tussen de katholieken en de prote…
Op reis naar Belfast, Noord-IerlandBelfast is sinds 1922 de hoofdstad van Noord-Ierland en heeft ongeveer 280.000 inwoners. Belfast ligt aan de Oostkust va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Infomatique, Flickr (CC BY-SA-2.0)
  • Eigen bezoek aan Titanic Belfast
  • Titanic Belfast Souvenir Guide

Reageer op het artikel "Titanic Belfast museum"

Infoteur: Miriammylene
Laatste update: 05-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Belfast
Schrijf mee!