InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Rodelen in de zomer: het kan in de Harz (Duitsland)

Rodelen in de zomer: het kan in de Harz (Duitsland)

Rodelen in de zomer: het kan in de Harz (Duitsland) Wie rodelen zegt, zegt wintersport. Op een futuristische slee over een smalle glijbaan van ijs naar beneden suizen. Toch zijn er in de zomer ook meer dan genoeg mogelijkheden om te rodelen. In het Nationalpark in de Harz zijn meerdere rodelbanen te vinden die ook in de zomermaanden deze snelheidsbeleving kunnen creëren. Bij sommige banen haal je snelheden die kunnen oplopen tot wel 40 kilometer per uur. Een winterbelevenis midden in de zomer!

De Harz in hartje Duitsland

Inhoudsopgave

De Harz

Toerisme

De Harz is bij de Nederlandse toerist vooral bekend als wintersportgebied. Maar niet alleen in de wintermaanden is er voldoende te beleven voor de Nederlandse toerist. Ook in de zomermaanden is het gebied in het hart van Duitsland meer dan het bezoeken waard. Er zijn meer dan genoeg wandelingen, fietstochten en mountainbike-parcours voor de sportieve en iets minder sportieve toeristen. In de zomermaanden zijn vele kabelbanen gewoon geopend, waardoor men toch de hogere gebieden en prachtige uitzichten van de Harz kan opzoeken.

De Harz beschikt over meer dan genoeg activiteiten om er in de zomervakantie een paar actieve weken door te brengen. Zo zijn er onder andere meerdere rodelbanen die in de zomer gewoon open zijn. Deze rodelbanen zorgen voor voldoende adrenaline zodat je het gevoel hebt in een achtbaan te zitten, zonder dat je de kosten hebt van een toegangskaart voor een pretpark!

Bron: Clker Free Vector Images, PixabayBron: Clker Free Vector Images, Pixabay
Ligging
Het Nationalpark Harz ligt in het, de naam zegt het al een beetje, hart van Duitsland. Steek je bij Groningen de grens over dan ben je in een kleine 400 km in de Harz. Neem hiervoor de route via Bremen, Hannover bij Braunschweig de Harz in. Steek je bij Arnhem de grens over dan ben je in ongeveer 400 km in de Harz. Je rijdt dan via Dortmund, Kassel en Göttingen bij het plaatsje Herzberg de Harz in.

Rodelen in de zomer

In het Nationalpark Harz in het hart van Duitsland, is er in de zomer meer dan genoeg te doen. Zo zijn er meerdere rodelbanen die juist in de zomer open zijn. De bouw van deze banen is vaak te vergelijken met een achtbaan; de slee zit met wielen vastgeklemd aan een rails waarover je met een flinke snelheid naar beneden kunt gaan. De lengte van de banen verschilt wel; zo is de baan in Sankt Andreasberg met ruim 500 meter de kortste, maar kun je ook genieten van de 1250 meter lange rodelbaan in Hahnenklee. Wie dan nog niet is uitgerodeld kan terecht op nog vier andere rodelbanen. Het mooie is dat de banen allemaal prima op reisafstand van elkaar te vinden zijn.

BrockenCoaster - Schierke

Rodelbaan

Veel informatie over de lengte van de rodelbaan is er helaas niet te vinden. Wel kun je een overzicht van de afdaling bekijken. De baan is niet heel erg lang, maar een rodelfan kan de baan zeker wel waarderen.

Openingstijden

De rodelbaan is dagelijks geopend van 10:00-18:00 uur, dit geldt ook voor zon- en feestdagen. Deze rodelbaan kan ook in de wintermaanden gebruikt worden.

Prijzen

Een volwassene betaalt in 2017 2,20 per rit, een kind betaalt 1,80. Daarnaast is het mogelijk een 4- of 10-rittenkaart aan te schaffen voor respectievelijk 7,- of 15,-.

Locatie

Het adres van deze rodelbaan is Hagenstraße 6, 38879 Schierke. Dit adres is te vinden door op de route van Braunlage naar Blankenburg de afslag richting Schierke te nemen. De BrockenCoaster in Schierke is vanuit de plaats Braunlage, in het hart van de Harz, ongeveer vijftien minuten rijden.

Hexentanzplatz - Thale

Rodelbaan

De rodelbaan in Thale in onderdeel van een groot toeristisch gebied. Naast deze rodelbaan vind je hier onder andere een dierentuin, kabelbaan, attractiepark, bomenparcours en een marktplein.

Deze rodelbaan, waar je snelheden van tot wel 40 km/uur kunt halen, heeft een totale lengte van 1200 meter. Hiervan is 200 meter met een kettinglift omhoog, maar dat komt pas nadat je met één van de 48 beschikbare sleetjes naar beneden bent gesuisd over een baan van 1000 meter lengte. De sleetjes zijn groot genoeg om met twee volwassen naar beneden te suizen. De rodelbaan is na een korte vaart te bereiken vanaf de kabelbaan vanuit het dorpje Thale, maar ook bij de rodelbaal zelf is genoeg parkeergelegenheid.

Openingstijden

  • Pasen tot en met oktober: dagelijks van 9.30 uur tot 18.00 uur
  • 1 november tot en met 6 november: dagelijks van 10.30 uur tot 16.00 uur
  • 7 november tot en met 24 december: gesloten
  • 25 december tot en met 8 januari: dagelijks van 10.30 uur tot 16.00 uur
  • 9 januari tot en met 31 januari: Zaterdag en zondag van 10.30 uur tot 16.00 uur
  • Februari tot pasen: dagelijks van 10.00 uur tot 16.30 uur

Prijzen

Een volwassene betaalt in 2017 2,50 per rit, een kind betaalt 1,80. Daarnaast is het mogelijk een 4- of 6-rittenkaart aan te schaffen. Kinderen betalen dan 6,50 en 9,00 euro, volwassen betalen 8,00 en 11,00.

Locatie

Rijdt naar Thale via de L240. In het stadje zelf volg je de borden 'Hexentanzplatz'. Thale ligt op ongeveer 50 minuten rijden van de plaats Braunlage, in het hart van de Harz.

Meer te doen in Thale

In de nabije omgeving van de rodelbaan is er ontzettend veel te doen. Met wat gemak kun je er minimaal een hele middag doorbrengen. Zo is er een kleine dierentuin, een groot openluchttheater en een toegankelijke grot op loopafstand. Ga je met de kabelbaan naar beneden, dan vind je daar naast een prima restaurant ook nog een leuk attractiepark voor de kinderen. Dit attractiepark is vrij toegankelijk, maar er moet wel per attractie betaald worden.

Sommer- und Winter-Rodelbahn - Wippra

Rodelbaan

De rodelbaan in Wippra heeft een totale lengte van ongeveer 1250 meter en is gebouwd in 1999. De afdaling zelf is duizend meter lang en bevat onder andere een tunnel en tien steile bochten, voordat je aan de afdaling kunt beginnen ga je eerst via kettingbaan 250 meter omhoog. Het is mogelijk om op deze baan zo'n 40 kilometer per uur te behalen.

Openingstijden

De rodelbaan is dagelijks geopend van 10:00-18:00 uur. Bij grote drukte kan er besloten worden de rodelbaan langer in bedrijf te laten.

Prijzen

Een volwassene betaalt in 2017 2,50 per rit, een kind betaalt 2,00. Daarnaast is het mogelijk een 6-rittenkaart aan te schaffen voor respectievelijk 9,- of 12,-.

Locatie

Je vindt de rodelbaan Am Wolfstal in Wippra. Wippra ligt aan de doorgaande weg van Harzgerode naar Mansfeld in het oostelijk deel van de Harz. Wippra ligt op een dik uur rijden van de plaats Braunlage in het hart van de Harz.

Meer te doen in Wippra

Naast de rodelbaan zijn er in de nabije omgeving ook een speelpark voor kinderen, een kinderboerderij, een wandel- en leerpad en een zeventien meter hoge rotspartij welke beklommen kan worden. Natuurlijk is er met een ruim terras ook aan de ouders gedacht.

Bron: Skeeze, PixabayBron: Skeeze, Pixabay

Matthias-Schmidt-Berg - St. Andreasberg

Rodelbaan

De rodelbaan in Sankt Andreasberg is zeer populair bij zowel volwassenen als kinderen. De 550 meter lange afdeling van de Matthias Schmidtberg zorgt voor veel rodelplezier. Op deze kortere baan wordt toch een hoogteverschil van 130 meter behaald, waardoor de snelheid flink op kan lopen, gelukkig hebben de rodelsleeën remmen. Je komt bij het begin van de rodelbaan via een mooie wandeling, maar een ritje met de stoeltjeslift is ook een optie.

Openingstijden

De rodelbaan is dagelijks geopend in de periode april tot en met oktober van 9:30-17:30 uur. Let op: de rodelbaan in St. Andreasberg is alleen geopend als het droog is. Mocht het geregend hebben, dan gaat de baan weer open als deze volledig droog is.

Prijzen

Kinderen tot en met 5 jaar kunnen gratis gebruik maken van de stoeltjeslift in combinatie met de rodelbaan. Ben je ouder, dan betaal je 3,30 voor een rit in combinatie met de stoeltjeslift. Wil je alleen naar beneden met de rodelbaan dan betaal je 2,00. Ook kun je een 5- en 10-rittenkaart aanschaffen voor respectievelijk 15,- en 29,00 euro.

Locatie

De rodelbaan is te vinden op de weg vanuit het centrum van het dorp naar de plaats Bad Lauterberg. Het ligt op ongeveer twintig minuten rijden van de plaats Braunlage, in het hart van de Harz.

Affenwald mit Sommerrodelbahn - Straußberg

Rodelbaan
De rodelbaan in Straußberg is onderdeel van een complex met meerdere toeristische attracties. De baan zelf is een kuipbaan en is 760 meter lang. Voordat je de baan, met onder ander vijf steile bochten, kunt aanvallen wordt je met een sleepkabel naar boven getild. Beneden aangekomen kun je direct weer omhoog.

Openingstijden

De rodelbaan is in de periode tussen april en oktober dagelijks geopend tussen 10:00 en 18:00 uur.

Prijzen

Kinderen vanaf 3 jaar hebben toegang tot de baan. Kinderen betalen 1,30, volwassenen 2,00.

Locatie

Het Affenwald in Straußberg is te vinden wanneer je de route van Sondershausen naar Nordhausen neemt. Het ligt een uurtje rijden van de plaats Braunlage, in het hart van de Harz. Het adres voor op de TomTom is Unterer Straußberg 6, 99713 Schernberg, OT Straußberg.

Bobbahn Hahnenklee

Rodelbaan

De rodelbaan in Hahnenklee heeft een totale lengte van 1500 meter. 1250 meter daarvan is naar beneden. De afdaling bevat meerdere scherpe en elkaar snel opvolgende hoogteverschillen, waardoor je soms het gevoel krijgt in een achtbaan te zitten. Beneden aangekomen kun je rustig bijkomen terwijl je weer naar het eindpunt bovenaan de baan gebracht wordt.

Openingstijden

De rodelbaan is dagelijks geopend van 9:00 uur tot 17:30 uur.

Prijzen

Voor één afdaling betaalt een volwassen 3,00 en een kind 2,00. Daarnaast is het mogelijk een 6-rittenkaart te kopen voor respectievelijk 15,00 en 10,00. Deze kaart is overdraagbaar aan anderen. Voor groepen zijn aparte prijzen beschikbaar.

Locatie

De rodelbaan is vanaf de parkeerplaats op twee manieren te bereiken. De kabelbaan is de gemakkelijkste weg, maar is ook via een mooie wandelroute van ongeveer veertig minuten te bereiken. De rodelbaan van Hahnenklee ligt op ongeveer veertig minuten rijden van de plaats Braunlage, in het hart van de Harz. Om Hahnenklee te bereiken volg je de route Goslar-Clausthal (L241).

Lees verder

© 2017 Sierd-jan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sleesport: bobslee, rodelen en skeletonSleetje rijden is leuk, als kind doe je dit al heel graag. Maar er worden ook sporten gehouden hierin: de sleesport. Bov…
Montafon skigebied in Oostenrijk - Sneeuwzeker wintersportenMontafon skigebied in Oostenrijk - Sneeuwzeker wintersportenHet skigebied van Montafon in Oostenrijk is bij veel Nederlanders nog relatief onbekend als het om wintersport gaat. Toc…
Harz - DuitslandHarz - DuitslandDe Harz is een klein middelgebergte in het midden van Duitsland. Het is verspreid over de provincies Saksen-Anhalt, Nede…
Duitsland, Nedersaksen - NiedersachsenHet één na grootste Bundesland van Duitsland met Hannover als hoofdstad. Op een kleine afstand van Nederland, vindt men…
Het skigebied van Sankt Englmar - Wintersport in DuitslandHet skigebied van Sankt Englmar - Wintersport in DuitslandSankt Englmar in Duitsland is een skigebied in het Beierse Woud. Hier vind je afdalingen door een natuurlijke omgeving.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • http://www.harz-duitsland.nl/Familie/Zomerrodelbanen.htm
  • http://www.brocken-coaster.de/
  • http://www.harztourist.de/sehenswuerdigkeiten/thale/harzbob-thale-allwetterrodelbahn/4_99_19.html
  • http://www.seilbahnen-thale.de/attraktionen/harzbob/preise/
  • http://www.harzlife.de/extra/sommerrodelbahn-wippra.html
  • http://www.bad-sachsa.de/sommerrodelbahn.html
  • http://www.mamilade.de/thueringen/kyffhaeuserkreis/ausflugstipps/natur-abenteuer/rodelbahn-straussberg
  • http://www.hahnenklee.de/zuiver-plezier/ervaring-bocksberg/alpine-coaster-ned
  • http://www.erlebnisbocksberg.de/erlebnisbocksberg/willkommen/index.html
  • Afbeelding bron 1: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Rodelen in de zomer: het kan in de Harz (Duitsland)"

Infoteur: Sierd-jan
Laatste update: 05-04-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Schrijf mee!