InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Ribe – Raadhuis, Kerst en meer bezienswaardigheden

Ribe – Raadhuis, Kerst en meer bezienswaardigheden

Ribe – Raadhuis, Kerst en meer bezienswaardigheden Ribe is een Deense stad aan de waddenkust. Door de stad stroomt de Ribe Å en die rivier heeft in het verleden grote voorspoed gebracht. Vikingen ontdekten de plek, die een goede haven bood aan de zeevaarders en een mooi thuis voor de ambachtslui. De stad aan het wad ademt de geschiedenis van de Vikingen en combineert dat met een levendige toeristenbranche in de huidige tijd.

Ribe

Gamle Rådhus

Ribe herbergt een aantal prachtige gebouwen en schitterende straatjes. Het Gamle Rådhus is het Oude Raadhuis, het stadhuis. Het werd gebouwd voor 1496 en het werd als stadhuis gebruikt van 1708 tot 2007. Toen werd de laatste raadsvergadering daar gehouden, want Ribe werd van zelfstandige gemeente ingedeeld bij de gemeente Esbjerg. Op de muren in de raadszaal hangt een serie portretten van raadslieden van Ribe, die tussen 1600 en 1900 bestuurden over de stad.

Gevangenis en trouwlocatie

Het raadhuis herbergt een gevangenis die tegenwoordig is ingericht als museum over rechten en wetten in Ribe. Daar wordt ondermeer het verhaal verteld van de handel in de stad, over het stadhuis en de toegangspoorten. Het oude stadszegel is in dit museum te bewonderen, het wetboek, de bekers waaruit men destijds dronk en ook de duimschroeven die soms werden aangedraaid. Tegenwoordig wordt het Gamle Rådhus als trouwlocatie gebruikt. In het raadhuis is de trouwzaal van de stad, een romantische omgeving voor een bijzondere dag. De ceremonie kan in het Deens, Duits of Engels worden voltrokken.

Straatbeeld / Bron: Persbureau AmelandStraatbeeld / Bron: Persbureau Ameland
Ribe Å / Bron: Persbureau AmelandRibe Å / Bron: Persbureau Ameland
Oudste herberg (links) / Bron: Persbureau AmelandOudste herberg (links) / Bron: Persbureau Ameland

Sint Catharinæ kerk

De Sint Catharinæ kerk en klooster werd gesticht in 1228 als klooster voor bedelmonniken van de Dominicanen. In Denemarken werden ze de Sortebrødrene, Zwarte Broeders, Black Friars, genoemd. De kerk- en kloostercomplex representeren de laatste overblijfselen van middeleeuwse kerken, kloosters, kapellen en hospitalen van oud Ribe. De huidige Sint Catharinæ kerk is in de 15e eeuw gebouwd en is de derde kerk die op die plek werd opgericht. Na de reformatie in 1536 werd het een parochiekerk en werd de abdij een hospitaal.

De kerk raakte in slechte staat, maar in de 1920’s werd er een spectaculaire en succesvolle actie ondernomen om de kerk te redden. Het gebouw werd vrij gegraven van de aarde waar het op stond, gelift en weer in de aarde gedrukt. De kerk geeft toegang tot de kloostertuin. Als je daar zit, ben je helemaal afgeschermd van de buitenwereld: het is een mooie plek om even tot jezelf te komen. Midden op het Sint Catharinæ plein staat een fontein, met Sint Catharinæ in het midden en aan de voet de heiligen van de abdij: Catharina en Alexandria.

Bronzen beeld voor Viking Museum / Bron: Persbureau AmelandBronzen beeld voor Viking Museum / Bron: Persbureau Ameland
Kerstversieringen in de winkel / Bron: Persbureau AmelandKerstversieringen in de winkel / Bron: Persbureau Ameland

Ribe Kunstmuseum

Het Ribe Kunstmuseum is in Nederlandse Renaissance stijl gebouwd. Zo staat het aan de Sct. Nicolaj Gade sinds 1891. Het was de villa van katoenfabrikant Balthazar Giørtz, waar in 1891 het museum introk. Alles aan het gebouw is gerestaureerd. Het roodstenen gebouw zelf is een kunstwerk. Beneden is een café en een terras met uitzicht op de oude tuin. Die tuin, met de rivier, de beelden en het paviljoen dat er in staat is ook een kunstwerk op zich en een waardevol deel van het museum.

In het museum zijn schilderijen uit de Gouden Eeuw te zien en moderne kunst. Er is ook een aardige collectie met schilderijen van Ribe, die de stad door de eeuwen heen laat zien. Kinderen en studenten mogen gratis naar binnen. Voor studenten geldt dan dat hun bezoek te maken moet hebben met hun studie.

Kerst in Ribe

De Kersttijd in Ribe is iets bijzonders. De vieringen in de Kersttijd baseren zich op het kinderboek Peters Jul, Peters Kerstmis. Het beschrijft het Kerstfeest van de middenklasse in de jaren na 1860. De schrijver had familie in Ribe en vierde er vermoedelijk Kerstfeest samen met zijn broer, die de illustraties bij het boek maakte. In deze tijd zijn Kerkdecoraties, die de kleine Peter zo mooi vond, gedurende de hele maand december in het Ribe Viking Museum te zien. Ook andere gebouwen en het Ribe Kunstmuseum staan dan in het teken van Kerst. Ribe knutselt, plakt, weeft, bakt, kookt en brouwt dat het een lieve lust is, zodat de bewoners en de bezoekers de oude Kersfeer kunnen proeven. In de Ribe Kathedraal zijn er in die tijd kerstconcerten. De kerstsfeer begint als de kinderen van Ribe bijeenkomen in de stad om Vader Kerst wakker te schudden.

Ribe

Legenda
A. Ribe
B. Sint Catharinζ kerk
C. Ribe Ε
D. Ribe Kunstmuseum
E. Ribe Station
F. Ribe Viking Museum
G. Straten met kinderkopjes
H. Domkerk
I. Gamle Rεdhus

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De mooiste trouwlocaties in de provincie UtrechtWoon je in of vlakbij de provincie Utrecht en ben je op zoek naar een bijzondere trouwlocatie? Een mooi kasteel bijvoorb…
Delft - De PrinsenstadDelft - De PrinsenstadDelft is met zijn historische centrum en prachtige grachtenpanden een bijzondere stad in Nederland. Vanwege het beroemde…
Bijna gratis op reis naar Denemarken als testpersoonGratis op vakantie. Dat wil iedereen wel. Denemarken wil graag weten wat toeristen van het land vinden en daarom bieden…
Denemarken – vakantie en de terugreis door DuitslandDenemarken – vakantie en de terugreis door DuitslandVoor de vakantie in Denemarken was de standplaats Ribe. Van daaruit maakten we uitstapjes naar bijzondere plaatsen en Wa…
Bruiloft organiseren: De trouwlocatie uitzoekenDe trouwlocatie uitzoeken lijkt bepaald niet het moeilijkste onderdeel van het organiseren van een bruiloft. Maar vergis…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Robert De Jong / Wikimedia Commons
  • http://ribekunstmuseum.dk/index.php/page/index/174 geraadpleegd op 5 september 2015
  • Visit Ribe Ribe - Guide 2015
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 4: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 5: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 6: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Ribe – Raadhuis, Kerst en meer bezienswaardigheden"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 06-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Denemarken
Schrijf mee!