InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Parijs Sacré-Cur en trip-tips

Parijs Sacré-Cur en trip-tips

Parijs  Sacré-Cur en trip-tips Een trip naar Parijs is altijd een feestje. In enkele dagen Parijs kun je het programma vullen met louter hoogtepunten van de stad en wie zo kort gaat kan maar beter goed voorbereid op pad gaan. Basiliek de Sacré-Cur vormt een van de hoogtepunten van het reisje en Place du Tertre is te leuk om over te slaan. We doen enkele suggesties en geven wat tips.

Sacre Coeur

Stedentrip

Eiffeltoren, Sacré-Cur, Seine, Louvre en Notre Dame vullen inclusief heen- en terugreis vanaf Amsterdam vier feestelijke dagen. De weerslag van die reis wil een handvat zijn voor wie ook een dergelijke trip wil maken.

Amsterdam - Parijs

Als startpunt van deze reis nemen we station Amsterdam. Vergeet voor het vertrek van de trein naar Parijs vooral niet koffie te drinken op het Centraal Station op perron 2B, in het Grand Café Restaurant 1e klas. Het is een authentiek horeca etablissement, waar vergaderdieren, reizigers en passanten elkaar ontmoeten. Het is een verborgen parel op het Centraal Station, waar je een zaal kunt huren voor een besloten bijeenkomst, terecht kunt voor een koffie of een heerlijk ontbijt, lunch of diner. De witte kaketoe heeft een vast plekje op de bar.

Bouwmeester Dr. Pierre Cuypers uit Roermond ontwierp het Centraal Station van Amsterdam in 1881-1889, dezelfde bouwmeester die borg stond voor de Sint Clemenskerk in Nes. De oude wachtkamers van Restaurant 1e Klas zijn volledig gerestaureerd: je beleeft er de wachttijden van weleer en wachten is er geen straf.

Thalys

Op perron 15 staat de snelle trein Thalys die je in sneltreinvaart naar Prijs brengt. Het donkerrode voertuig haalt een snelheid van 330 km/h en legt het traject van Amsterdam naar Parijs af in 3 uur en 18 minuten. De naam is een bedenksel van reclamemensen, een naam zonder betekenis maar met een klank die in het Nederlands, Frans en Duits snelheid, comfort en innovatie uitstraalt.
Eindstation is Gare du Nord en daar begint het Franse avontuur. Start in Parijs je bezoek met het scoren van metrokaartjes en kopen van enkele carnets de dix, tien kaartjes in één koop, zodat je nooit met lege handen voor de poortjes staat. De metro is hartstikke druk en je moet even wennen aan de namen van de stations, maar overal in de stations en in de metrowagons staan de routes aangegeven.

Bron: Mauritsvink / Wikimedia CommonsBron: Mauritsvink / Wikimedia Commons
Bron: Jeanet de JongBron: Jeanet de Jong

Metro en bus

Parijs heeft een uitstekend raster van buslijnen, je hoeft nooit ver te lopen om een bushalte te vinden. Ga geïnformeerd op stap en bestudeer de stadsplattegrond van te voren. Met de carnets de dix kun je met de metro en bovengronds in de bus tot vlakbij de Sacré-Cur komen, de bestemming die tijdens een trip naar Parijs niet mag ontbreken.

Heel handig is de Metro App. Deze applicatie heeft altijd de meest recente metrokaarten. Met je smartphone kun je dan altijd gemakkelijk plannen waar je heen wilt. Je hoeft alleen maar de bestemming in te vullen en de app vertelt je direct waar je moet zijn en waar je moet overgestappen. De app heeft geen internetverbinding nodig, door hem te gebruiken krijg je dus geen hoge telefoonrekening. De app staat in de app store van Apple en van Google Play en kost 99 cent.

Place du Tertre

De metro of bus stopt onderaan de heuvel van Montmarte. Op weg naar boven zie je de kerk al tussen de huizen door en opeens bevind je je op Place du Tertre. Daar staan de schilders en schilderessen hun Eiffeltorens en basilieken in olieverf te verkopen, daar zitten de portrettekenaars die graag voor veertig euro een portret van je willen tekenen. Het zijn professionele kunstenaars die hun inkomen aanvullen met het snel tekenen van portretten voor toeristen. Tussen hen hebben zich knipkunstenaars gevoegd, die in no time een goed gelijkend portret en profil van de bezoekers maken. De kunstenaars worden meer en meer verdreven door de terrassen van de omliggende horecagelegenheden, die hun megaomzetten halen uit miljoenen kopjes koffie en glazen wijn.

Sacré-Cur de suikertaart

Vanaf het plein is het even links, langs een levend standbeeld, dat beweegt en jou een pirouetje laat draaien als je een muntje in het bakje gooit dat voor hem staat. De straatartiesten kun je overal in de stad aantreffen op plekken waar veel mensen passeren. Om de hoek staat de Sacré-Cur, de Heilig-Hartbasiliek, gewijd aan het Heilig Hart van Jezus. De kerk is op z'n mooist op een zonnige dag met een blauwe lucht: dan blinkt hij wit in de zon en steekt hij mooi af tegen de blauwe hemel. De basiliek is in 1875 in neo-romaanse Byzantijnse stijl bovenop de heuvel van Montmartre gebouwd. Hij wordt gekscherend de suikertaart genoemd.

De kerk is opgetrokken van travertijn, een kalksteen die bij regen een wit kalklaagje aan de buitenkant produceert, waardoor de basiliek ondanks het vuil en roet van de stad zeer wit van kleur blijft. De volledige naam van de kerk is Basilique du Sacré-Cur de Montmartre. De heuvel Montmartre was altijd al een plek voor gebed en ceremonie. Saint Denis was de eerste bischop en martelaar van Parijs en om hem te eren werd er een kapel gebouwd. Montmartre werd een plaats waar pelgrims naartoe trokken. De oorspronkelijke kapel dateert uit de negende eeuw, maar hij werd verruwineerd, herbouwd en viel in de 16e eeuw ten prooi aan de vlammen. De heuvel behield een belangrijke positie in het leven van de Parijzenaars en de gerestaureerde abdij was een centrum van intens religieus leven en pelgrimage. Op diezelfde Montmartre werd in de 19e eeuw de basiliek gebouwd.

Basiliek
Een basiliek is een Rooms-Katholiek kerkgebouw met een bijzondere status. Het is de paus die bepaalt welke kerk basiliek mag heten. Basilieken hebben een belangrijke rol in de kerkgeschiedenis gespeeld of vormen het centrum van bedevaarten.. Aanleiding voor de bouw van de basiliek op Montmartre waren de 58.000 slachtoffers van de Frans-Duitse Oorlog van 1870-1871. De kerk heeft prachtige mozaïeken en mooie beelden, zoals het mozaïek van Jezus dat boven het koor te zien is. Dit mozaïek is ontworpen door Luc Olivier Merson en Marcel Magne. De klok in de klokketoren is één van de zwaartste ter wereld. Hij heet de Savoyarde, genoemd naar het bisdom dat hem schonk: bisdom Savoye. Als er in de basiliek een dienst aan de gang is, mogen toeristen desondanks naar binnen. Als ze maar decent gekleed en stil zijn.

Bedelen en tokkelen

Op de trap naar beneden kun je tientallen handelaren ontmoeten die Eiffeltorentjes, houten treintjes en selfie-sticks verkopen. Op de bovenste trap zitten meestentijds wel bedelaars die van de mensen die net uit de kerk komen al dan niet een sous krijgen toegestopt. Een trap lager zit bijna altijd wel een muzikant, zoals de cellist, die in de brandende zon het thema van de film Titanic zit te tokkelen. De muzikanten hebben een centenbakje, instumentenkist of hoed voor zich staan waar passanten wat kleingeld in kunnen werpen. Als de muzikant mooi speelt, blijven de mensen op de trappen zitten luisteren.

Tips
  • Neem eens een kijkje in de restauratie op perron B van het centraal Station Amsterdam
  • bedenk voor je in Parijs bent welke hoogtepunten je wilt zien: alles is teveel, zeker voor 4 dagen
  • souvenirtjes zijn bij de straathandelaren vaak goedkoper dan in de winkeltjes
  • de metrolijnen hebben een kleur, die naar het Louvre is bijvoorbeeld rose. Die rose lijn gaat twee kanten op: let op de eindbestemming van de richting die je op moet
  • begin je trip met het kopen van kaartjes, een carnet de dix (tien kaartjes) of een kaart voor één of meer dagen, zodat je nooit voor een dicht poortje komt te staan
  • maak geen foto's in de Sacré-Cur en zorg dat je proper gekleed bent wanneer je naar binnen wilt
  • pas, vooral op drukke plekken, op voor zakkenrollers
  • stop wat muntjes binnen handbereik om eventueel aan straatartiesten en bedelaars te geven
  • pas op voor balletje-balletje spelers, je verliest gegarandeerd.

Parijs

Legenda
A. Sacr Coeur
B. Place du Tertre
C. De trappen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Place du Tertre: bruisend kunstenaarsplein in ParijsWie Parijs bezoekt kan eigenlijk niet zonder een bezoekje aan het beroemde Place du Tertre. Aan dit drukbezochte plein i…
Weekendje ParijsWeekendje ParijsOui! oui! Paris. Als je echt een lekker romantisch weekendje wil, dan is Parijs the place to be! Parijs heeft veel te bi…
Goedkope hotels ParijsGoedkope hotels ParijsParijs wordt ook wel gezien als de stad van de liefde. Geen wonder dat veel mensen graag een stedentrip naar Parijs will…
Stedentrips: ParijsZeker met Valentijn zijn er een aantal stedentrips die zich uitstekend lenen voor een romantisch uitje. We geven in dit…
Stedentrip ParijsStedentrip ParijsParijs staat bekend als een echte liefdesstad. Dit heeft vooral te maken met de historische bezienswaardigheden, de vele…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • ANWB Extra Parijs
  • http://restaurant1eklas.nl geraadpleegd op 12 juli 2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Thalys geraadpleegd op 13 juli 2015
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2600933/1995/01/18/Flitstrein-wordt-Thalys-Wat-de-naam-betekent-weet-niemand-maar-hij-klinkt-goed.dhtml geraadpleegd op 13 juli 2015
  • http://www.rkk.nl/katholicisme/encyclopedie/b/basiliek geraadopleegd op 13 juli 2015
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Basilique_du_Sacré-Cur_(Parijs) geraadpleegd op 13 juli 2015
  • http://parijs.inspiraties.nl/bezienswaardig/top-tien-parijs/sacre-coeur geraadpleegd op 13 juli 2015
  • http://parijsstedenreis.nl/stedentrip/metro-parijs-app/ geraadpleegd op 14 juli 2015
  • http://www.sacre-coeur-montmartre.com geraadpleegd op 14 juli 2015
  • Afbeelding bron 1: Mauritsvink / Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 2: Jeanet de Jong

Reageer op het artikel "Parijs Sacré-Cur en trip-tips"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 17-03-2017
Gepubliceerd: 14-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Special: Parijs
Schrijf mee!