InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Place du Tertre: bruisend kunstenaarsplein in Parijs

Place du Tertre: bruisend kunstenaarsplein in Parijs

Wie Parijs bezoekt kan eigenlijk niet zonder een bezoekje aan het beroemde Place du Tertre. Aan dit drukbezochte plein in de beroemde kunstenaarswijk Montmartre werken allerlei straatkunstenaars. Of je nu een ets, portrettekening of aquarelschilderij zoekt, op het Place du Tertre kun je ervoor terecht.

Schilderijen, muziek en straatartiesten

Schildersezel

Place du Tertre is een plein waar kunstenaars nog met hun schildersezel op straat werken. Het is een bruisend levendig plein waar je bijvoorbeeld een portrettekening, een uitgeknipt silhouet of zelfs een karikatuur van jezelf kunt laten maken.

Commercie

Place du Tertre was vroeger een plein waar beroemde kunstenaars werkten. Ook is bekend dat Picasso in deze wijk woonde. Tegenwoordig zijn veel hoogwaardige kunstenaars verdreven door de horeca en commercie maar werken op het plein nog altijd getalenteerde kunstenaars.

Montmartre

Place du Tertre is het voormalige dorpsplein van Montmartre waar kunstenaars zich rond 1860 al huisvestten. Naast de (portret-)schilders lopen op het plein ook muzikanten, straatartiesten en dichters rond. Place du Tertre is een toeristische trekpleister maar blijft toch altijd nog een authentieke sfeer uitstralen.

Horeca op Place du Tertre

Op het bruisende Place du Tertre is veel horeca gevestigd. Uiteraard worden hier zogenaamde toeristenprijzen gerekend dus neem voldoende geld mee als je terecht wilt voor een lekkere lunch. Maar natuurlijk kun je er ook terecht voor een cappuccino of een heerlijke Parijse wafel. Wie wil dineren op het plein kan kiezen uit diverse restaurants.

Toegang en prijzen

De toegang tot Place du Tertre (7 dagen per week open) is gratis. De kosten van de producten zijn echter erg hoog. Place du Tertre wordt niet voor niets de toeristenfuik van Parijs genoemd. De kunstenaars proberen toeristen hoge prijzen te ontfutselen voor schilderijen die in een handomdraai zijn gemaakt. Maar onderhandelen heeft zin. Wie vooraf een goede prijsafspraak maakt, is verzekerd van een leuk en betaalbaar zelfportret of fraaie karikatuur.

Locatie en vervoer Place du Tertre

Heuveltop

Place du Tertre is middenin de kunstenaarswijk Montmartre gevestigd. Het plein, dat heuvel of top betekent, is dan ook op de heuveltop vlak achter de beroemde Sacre-Coeur gevestigd. Place du Tertre is het hoogste plein van Parijs en telt maar liefst 130 meter!

Benenwagen of funiculaire

Wie een goede conditie heeft, kan lopend naar de heuveltop. Via de (steile) trappen kom je dan in minder dan 10 minuten bij de Sacre-Coeur uit. Ook is er een kabeltreintje dat naar de heuveltop brengt, de zogenaamde funiculaire. Er kunnen zestig personen in dit kabeltreintje dus je hoeft nooit erg lang te wachten. Welke vervoermiddel je ook neemt, boven aan de top wordt iedereen rijkelijk beloond met een schitterend uitzicht over de stad.

Adres en openingstijden funiculaire

De funiculaire aan La Place Saint-Pierre (onderaan de heuveltop) is 7 dagen per week geopend van 06.00-00.30 uur. Ook vroege vogels kunnen er dus terecht! Metrolijn 2 richting Anvers brengt je vlakbij de funiculaire. Met het metrokaartje kun je gebruik maken van het kabeltreintje maar er zijn ook losse tickets of zelfs strippenkaarten verkrijgbaar.

Tips

Onderhandelen loont

Bedenk vooraf goed wat je op het Place du Tertre uit wilt geven. Er is al menig toerist met een zelfportret van 100 euro van het plein vertrokken zonder deze wens vooraf te hebben. Bedenk vooraf ook goed hoeveel je uit wilt geven en onderhandel stevig.

Muntgeld

Het is handig om van te voren wat los muntgeld mee te nemen als je de straatartiesten een kleine bijdrage wilt geven. De straatartiesten stellen dit op prijs en laten zich dan makkelijker fotograferen.

Fotograferen

Foto's maken op het Place du Tertre is toegestaan. De meeste kunstenaars stellen het natuurlijk wel op prijs als je dit vooraf vriendelijk vraagt. Dan kom je zeker met de leukste kiekjes thuis!
Gerelateerde artikelen
Met de Kerst naar ParijsMet de Kerst naar ParijsParijs is altijd al een prachtige stad, maar in de kerstperiode is het er werkelijk sprookjesachtig. De stad is op sfeer…
Shoppen in ParijsShoppen in ParijsParijs: de stad der liefde. Met de trein ben je 3 uur verwijderd van Parijs. En shoppen in Parijs is geweldig. Zie de an…
Parijs - stedentrip met Basiliek Sacré-Cur en trip-tipsParijs - stedentrip met Basiliek Sacré-Cur en trip-tipsEen trip naar Parijs is altijd een feestje. In enkele dagen Parijs kun je het programma vullen met louter hoogtepunten v…
Met de kinderen naar ParijsStel, je wilt er een paar dagen tussenuit met de kinderen en besluit om een lang weekend naar Parijs te gaan. Euro Disne…
Parijs  Rondvaart Seine, bustour Eiffeltoren en tipsParijs Rondvaart Seine, bustour Eiffeltoren en tipsEnkele malen per dag vertrekt er vanuit Amsterdam een snelle trein via Rotterdam en Brussel naar Parijs. De Thalys breng…
Bronnen en referenties
  • AnwbExtra-Parijs
  • Parijs-Capitool reisgidsen
  • www.parijsinspiraties.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Place du Tertre: bruisend kunstenaarsplein in Parijs"

Infoteur: Schoontje
Laatste update: 23-04-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Schrijf mee!