InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > De Kaapverdische eilanden: exotisch en ongerept

De Kaapverdische eilanden: exotisch en ongerept

De Kaapverdische eilanden: exotisch en ongerept De Kaapverdische eilanden zijn nog niet zo lang geleden ontdekt als exotische vakantiebestemming voor de winterzon. De grote charmes van de eilanden zijn de ongereptheid, de ontspannen Afrikaans-Caribische sfeer en het droge, zonnige klimaat. Bijzonder zijn ook het indrukwekkende landschap en de rijkdom aan vis. En zelfs op het drukste eiland Sal is de sfeer (nog) vriendelijk en pril toeristisch. We beschrijven de vier belangrijkste eilanden van deze vroegere Portugese kolonie.

Strategische ligging Kaapverdië

De Kaapverdische eilanden liggen in de Atlantische oceaan, op 500 km voor de kust van Afrika. De eilandengroep (Portugees: Cabo Verde) is zo genoemd vanwege de ligging ten opzichte van de Kaap Verde (Groene Kaap), de westelijkste punt van het Afrikaanse vasteland in Senegal. De Portugese zeevaarders maakten van deze eilanden een verplichte aanlegplaats, vanwege de geschikte ligging op hun zeereizen naar Afrika en Amerika. Toen het land onafhankelijk werd in 1975 is de naam veranderd in Cabo Verde, in het Nederlands verbasterd tot Kaapverdië. De archipel was onbewoond tot de komst van de Portugezen, die vanuit Senegal en het Portugese Guinee slaven aan het werk zetten op de plantages. De bevolking is een mix van zwart, blank en creools. Van de 17 eilanden zijn er 9 bewoond. Ondanks buitenlandse investeringen (o.a. hotelresorts) is er nog geen sprake van massatoerisme. De gemiddelde lucht- en watertemparatuur ligt aan zee het hele jaar door tussen 20 en 29°C. Het waait er altijd, waarbij de oostenwind regelmatig woestijnzand uit de Sahara meevoert.

De stranden van Sal

Sal is eigenlijk het enige toeristische eiland en trekt de meeste bezoekers. Maar zelfs daar is het nog rustig. Bij Santa Maria is
een tiental luxe resorts gebouwd. Hoe verder ze van het dorp liggen, des te recenter en luxueuzer zijn ze. Djadsal, Crioula en Vila do Farol zijn all-inclusieve-resorts, vooral in trek bij Italiaanse bezoekers. Alle resorts hebben een zwembad, legio (water)sportactiviteiten en comfortabele kamers. En last but not least is er het prachtige witte strand met watersportverhuur. Kitesurfing (windsurfing aan een parachute) oogt het spectaculairst en is het moeilijkst. Verder kun je onder andere intekenen voor een cursus zeilen en duiken. Het dorre Sal is in één dag te bekijken, maar dan moet je vanwege de onverharde wegen wel een terreinauto huren. Als je het stof niet schuwt, kan dat ook met een quad of op een mountainbike. Je kunt ook mee op een jeepsafari of met een excursiebus, maar zelf op pad gaan is het goedkoopst. Santa Maria heeft een gezellig plein en enkele straatjes met winkels en restaurants, maar meer is er niet.

De voornaamste bezienswaardigheid, waar het eiland zijn naam aan te danken heeft, zijn de zoutmeren bij Pedro de Lume. De veelkleurige bassins, in diverse stadia van verdamping, liggen in een krater en zijn nog steeds in gebruik. De hoofdstad Espargos heeft een aardige winkelstraat met enkele restaurants, maar Palmeira, het havenplaatsje, bekoort veel meer. Vooral de straten bij de haven met de kleurige huizen roepen een Caribisch sfeertje op.

Santiago: ongerept en Afrikaans

Santiago is het grootste eiland met Praia als hoofdstad van heel Kaapverdië. Er is genoeg te zien en te doen voor een
verblijf van enkele dagen en de wegen zijn ondanks enkele kuilen goed. Naar verhouding kent Praia de grooste verkeersdrukte, maar hectisch is het allerminst. Het centrum met een rechthoekig stratenpatroon ligt op een heuvel boven de haven. Het is zonder meer het leukste deel van de stad, maar echt aansprekend is het niet. Diverse gebouwen verraden hun Portugese herkomst, zoals de kathedraal. Mooi koloniaal aandoende gevels zie je ook aan de Avenida Unidade Guine-Cabo Verde. Verder is alleen de kleurrijke markt een kijkje waard. Op weg naar het noorden voert de route via Santo Domingo naar de oostkust. Vruchtbare groene dalen en bruine droge heuvels wisselen elkaar af, steeds met de meer dan 1000 m. hoge bergen op de achtergrond. Ten zuiden van Calhetas is het opeens onwaarschijnlijk groen; de bananenplantages en palmbomen doen aan als oases. De bergen, de baaien en de doorkijkjes naar zee zijn prachtig (zie afbeelding rechts).

De belangrijkste reden voor een bezoek aan Tarrafal is het onwaarschijnlijke mooie strand met palmbomen en vissersboten tussen de rotsen (zie foto inleiding). Verderop duikt de route het binnenland in en wordt het duidelijk bergachtiger en droger dan op de heenweg. Aardig is de afslag naar Ribeira de Barca, een eenvoudig dorp. Het interessantst is de Afrikaanse markt in Assomada op woensdag en zaterdag: een feest van kleur met fraai uitgedoste kopers en verkopers temidden van groenten, fruit, vis, kleding en meubilair. Op de terugweg naar Praia kom je in Cidade Velha, de oude hoofdstad en de leukste plaats van Santiago. Tussen de bescheiden huisjes vind je het geraamte van de kathedraal en op de heuvel het nog intacte fort.

De vergane glorie van São Vicente

Mindelo is de boeiendste en de tweede stad van Kaapverdië. Zelden zul je een mooier voorbeeld zien van een
beschutte natuurlijke haven: een volgelopen krater van een gedoofde vulkaan (zie afbeelding links). Het was vroeger een belangrijke tussenstop voor de internationale zeevaart tussen Zuid-Amerika en Afrika/ Europa. Het oude fort biedt een prachtig panorama. Mindelo bruiste in de 19ee eeuw, toen de haven vol lag met schepen die kolen insloegen. Aan de kade, maar ook in de straten daarachter, vind je mooie voorbeelden van Portugese architectuur. De panden zijn niet allemaal even fraai onderhouden, maar dat past wel in de sfeer van de vergane glorie. Mindelo is tegelijk springlevend, namelijk als centrum van de Kaapverdische muziek met Cesaria Evora (bekende folkzangeres) als uithangbord.

Hoewel São Vicente erg droog is, is een eilandtour zeker de moeite waard. Een goed begin is de Monte Verde. Je hebt er een magnifiek uitzicht op de baaien, grote buur Santo Antão en het onbewoonde Santa Luzia. São Vicente heeft prachtige baaien en zandstranden, maar vanwege de sterke branding zijn maar enkele geschikt om te zwemmen: Praia Laginha bij Mindelo, Baia das Gatas en Baia de Salamansa. Een aanrader is de kustwandeling van Baia das Gatas naar Baia de Salamansa. Een ander fraai strand is het Praia do Norte of Gran Praia, waar enorme golven op het zandstrand uitrollen met de bergen op de achtergrond. Markant zijn de zwarte bergen vulkaanas in de omgeving.

De onherbergzaamheid van Santo Antão

Op het mondjesmaat bezochte Santo Antão met zijn diepe kloven en steile wanden waar her en der huizen tegenaan geplakt lijken te zijn, voel je je nietig. Santa Antão heeft een vliegveldje, maar de meeste
bezoekers komen met de veerboot vanuit Mindelo. Landschappelijk is het eiland de meest onherbergzame van Kaapverdië. Vooral de westelijke helft is desolaat. In het oosten valt soms wat regen, wat de groene dalen van Paúl en Janela geschikt maakt voor landbouw (zie afbeelding rechts). Het suikerriet is er de basis van de grogue, de lokale sterke drank. Je komt aan in Porto Novo, maar Ribeira Grande en Ponta do Sol zijn een betere keuze. Op de kade staat een rij aluguers (taxibusjes) klaar. De rit over de bergen is letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt. Eerst is het droog en zijn er terrassen waar wat suikerriet groeit, maar hogerop wordt het groen en is er zelfs naaldbos. Neem wat warms mee, want boven is het vaak mistig en koud. Bij helder weer zijn er mooie panorama's van bergpieken en rotswanden in rood, bruin en paars. De afdaling is zo mogelijk nog mooier. Onderweg wordt gestopt om te genieten van het uitzicht op de diepe kloven.

Ribeira Grande ligt het meest gunstig voor wandeltochten. Een schitterende wandeling voert van Ponta do Sol naar Cruzinha da Garça. De wandeltijd is vijf uur en je loopt door droge bergen, steeds boven de kust waar oceaanrollers onder je stuk slaan. Je komt langs enkele dorpjes, waarvan Fontainhas de mooiste is. Neem vooral water mee en zorg voor een pet, zonnebrandmiddel en stevige wandelschoenen. In Cruzinha kun je de taxi terug nemen. Ook deze rit, door diepe kloven met de rivierbedding als weg, is landschappelijk indrukwekkend.
© 2009 - 2014 Staal, gepubliceerd in Buitenland (Reizen en Recreatie) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Kaapverdische Eilanden - KaapverdiëTwee low budget maatschappijen, Jetairfly en TUIfly, verzorgen regelmatige vluchten naat de Kaapverdische Eilanden (ook…
Kaapverdische Eilanden, een parelarchipelKaapverdische Eilanden, een parelarchipelEen bizarre bergwereld met fantastische stranden en een ideaal vakantieweer. De Kaapverdische Eilanden, gelegen in de At…
Vliegen met TACV Cabo Verde AirlinesVliegen met TACV Cabo Verde AirlinesKaapverdië is een aantrekkelijk vakantiebestemming en voor grote groepen mensen in Nederland tevens hun land van herkoms…
Boa Vista, het zand en duinen eiland van KaapverdiëBoa Vista, het zand en duinen eiland van KaapverdiëSamen met enkele andere Kaapverdische eilanden is Boa Vista zeer in trek bij vakantiegangers de laatste jaren. De mix va…
Het Kaapverdisch eiland SalEilanden waar de zon altijd schijnt,doen denken aan wuivende palmen en tropische natuur, maar niet op het Kaapverdische…
Bronnen en referenties
  • http://www.caboverde.com
  • http://kaapverdie.startpagina.nl
  • Reisgids: Bradt Travel Guide
  • Wandelgids Santo Antao: Goldstadt Wanderführer

Reageer op het artikel "De Kaapverdische eilanden: exotisch en ongerept"

Infoteur: Staal
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!