InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wandelroutes in Argentinië: El Chaltén in Patagonië

Wandelroutes in Argentinië: El Chaltén in Patagonië

Wandelroutes in Argentinië: El Chaltén in Patagonië El Chaltén is dé uitvalsbasis voor mooie wandeltochten in Argentijns Patagonië. Het is een klein dorp aan de voet van de Andes. Er zijn wandelroutes voor wandelaars van elk niveau: van enkele uren tot meerdaagse trektochten. El Chaltén wordt daarom ook de trekkinghoofdstad van Argentinië genoemd. De wandelpaden lopen door weelderige valleien met rivieren, watervallen en meren en over heuvels met uitzicht op gletsjers en de markante pieken van de Cerro Torre (3102m) en Cerro Fitz Roy (3405m). Naast wandelen biedt de omgeving meerdere buitensportactiviteiten, zoals paardrijden, mountainbiken, kajakken en bergbeklimmen. Het verblijf wordt dus niet beperkt door het aanbod van mogelijkheden, maar door uw beschikbare tijd. Wat zijn mooie en populaire wandelroutes in het gebied?

Populaire wandelroutes vanuit El Chalten

Vanuit El Chaltén (400m) starten vijf goed gemarkeerde wandelroutes van uiteenlopende lengte en zwaarte. Het wandelgebied ligt in het noordelijke deel van het nationaal park Los Glaciares (het zuidelijke deel is toegankelijk via El Calafate).

Laguna de los Tres (1170m)

Deze gematigd zware wandelroute brengt u in 12 km (4 tot 5 uur) naar het gelijknamige meer aan de voet van de Cerro Fitz Roy (3405m). De eerste 5 km lopen geleidelijk omhoog, waarna u kunt kiezen tussen een pad via het uitzichtpunt Fitz Roy of een pad langs het meer Laguna Capri (waar een vrije kampeerplek is). De paden komen weer samen, waarna de route redelijk vlak door bossen en open terrein slingert. Bij vrij zicht domineert de piek van Fitz Roy het panorama. De laatste kilometer is een steile klim naar het meer, maar is het enige uitdagende deel van de route. Fitte wandelaars kunnen de route op één dag heen en weer lopen. Een andere optie is om te overnachten op de vrije kampeerplek Poincenot bij de rivier Río Blanco op twee kilometer van Laguna de los Tres. Dit maakt het mogelijk bij goed weer de ochtendzon op het bergmassief te zien schijnen. U kunt vanuit El Chaltén ook een pendelbus naar het noorden van het wandelgebied nemen en via de vallei van de Rio Blanco richting Laguna de los Tres lopen en vandaar terug naar El Chaltén nemen. Voordeel is dat u het pad niet twee keer hoeft te lopen en de wind meestal in de rug waait.

Laguna Torre (634m)

Deze 8,5 km lange route is glooiend, zonder lange steile stukken, en is de gemakkelijkste van de drie langere paden vanuit El Chaltén. Na ruim 4 km bereikt u het uitzichtpunt Cerro Torre. Het gletsjermeer is in twee en half tot drie uur te bereiken en de terugtocht duurt ongeveer even lang. Langs de noordkant van het meer loopt het pad 2 km (45 - 60 minuten) verder omhoog naar het uitzichtpunt Mirador Maestri. Het zicht op de Cerro Torre (3102m) en naastgelegen pieken is schitterend. Vlak onder het meer is de vrije kampeerplek De Agostini. Op ongeveer twee derde van de route is een afslag naar een ander pad. Na 8 km (2 tot 2,5 uur) sluit dit pad aan op het pad van Laguna de los Tres, 1 km van de kampeerplek Poincenot. Deze verbinding maakt het mogelijk een twee- tot driedaagse rondtocht in het gebied te maken. Vanwege de overheersende windrichting tegen de klok in worden gelopen.

Lomo del Pliegue Tumbado (1490m)

Deze route van 9 km stijgt haast continue, maar gematigd, en is in ongeveer 4 uur te volbrengen. Alleen het laatste half uur naar het hoogste uitzichtpunt is redelijk stijl. Dit deel kunt u links laten liggen in geval van tijdgebrek of vermoeidheid en halt houden bij het eerste uitzichtpunt. Het panorama is wijds en biedt zicht op de toppen van het bergmassief en een overzicht van het wandelgebied. Zo heeft u zicht op de meren Laguna Torre en Laguna Capri, die aan de andere twee lange wandelroutes liggen. De route begint bij het bezoekerscentrum van het Nationaal Park, ten zuiden van het dorp. Het eerste deel van het pad gaat omhoog door bossen en open velden. Het laatste deel gaat over open rotsterrein met losliggende stenen. De wind heeft daar vrij spel en kan krachtig in het gezicht blazen. Het pad wordt daar aangegeven met dunne paaltjes en is minder duidelijk zichtbaar. De terugtocht gaat vanzelfsprekend een stuk sneller.

Mirador de los Cóndores en mirador de las Águilas

Als u een halve dag over heeft, kunt u de benen even strekken met een korte wandeling naar twee uitzichtpunten: Los Cóndores en las Águilas. Deze wandelroutes starten bij het bezoekerscentrum van het Nationaal Park en zijn dus ideaal te combineren met het inwinnen van informatie over het gebied op de dag van aankomst. De wandeling naar Mirador de los Condores duurt ruim een half uur en biedt een overzicht van El Chalten, met Fitz Roy aan de horizon. De wandeling naar Mirador de las Aguilas gaat verder naar het zuiden en biedt na een uur uitzicht over het meer Viedma ten zuidoosten van El Chalten.

Chorillo del Salto

De meest eenvoudige wandelroute eindigt bij een waterval, zo’n 4,5 km ten noorden van El Chalten (1 tot 1,5 uur). Deze nagenoeg vlakke wandeling is ideaal voor een rustige dag tussen twee zware wandeldagen.

Algemene informatie over El Chaltén

El Chaltén is gesticht in 1985 in een succesvolle poging het gebied te claimen als gevolg van grensgeschillen met Chili. Tegenwoordig bestaat het dorp louter voor het toerisme en stroomt het vol in het hoogseizoen (november – februari). De bouwactiviteiten en niet geasfalteerde straten (afgezien van de hoofdweg) geven El Chaltén een pioniersatmosfeer. Toch is er naast accommodatie voor de budgetreiziger genoeg keus voor de welvarende toerist. Dit geldt ook voor de restaurants.

Bereikbaarheid

El Chalten ligt relatief geïsoleerd, maar is goed bereikbaar. Vanuit Nederland verzorgt KLM een rechtstreekse vlucht tussen Amsterdam en Buenos Aires. Vanuit Buenos Aires neemt u een binnenlandse vlucht van Aerolineas Argentinas naar El Calafate. Vandaaruit opereren verschillende busmaatschappijen. De busrit naar El Chaltén duurt ongeveer drie uur over 213 km goed geasfalteerde wegen, waarvan een deel over de RN40.

Hoeveel dagen blijven?

El Chaltén is een logische bestemming tijdens een rondreis door Patagonië en voor buitensportliefhebbers een must see. U kunt er gemakkelijk een vakantie van enkele weken doorbrengen, maar de realiteit is dat reizigers uit Europa meer van Argentinië willen zien. Toch zal een verblijf van een week op een rondreis van een maand niet misstaan. Twee nachten is het minimum. Dit stelt u instaat tot wat korte wandelingen op de dag van aankomst en een lange wandeltocht op de tweede dag. Maak dan de toch naar de voet van Fitz Roy uw prioriteit. Maar vanwege het veranderlijke weer bestaat het risico dat u door slecht weer geen goed zicht krijgt op het bergmassief.

Tips voor een aangenaam verblijf

El Chaltén biedt essentiële benodigdheden voor een onbezorgd verblijf van een buitensport liefhebber. Denk bij een bezoek aan de volgende tips:
  • Neem voldoende kasgeld mee. De twee pinautomaten kunnen leeg raken en soms zijn er storingen die betalingen met creditcard verhinderen.
  • Pik bij aankomst op het busstation de informatieve plattegrond van het dorp en van de wandelroutes in de omgeving op. Het bezoekerscentrum en hotels hebben de kaart ook.
  • Voor de liefhebbers is er een handzame plattegrond met hoogtelijnen en wandelroutes van het gebied. Deze is te koop op verschillende locaties in El Chaltén.
  • Accommodatie is snel volgeboekt tijdens de zomervakantie in Argentinië (van kerst tot en met februari). Boek van tevoren of vermijd het hoogseizoen.
  • Neem kleding voor alle seizoenen mee, uiteraard ook comfortabele wandelschoenen. Het weer is veranderlijk, met name in de zomer. Maart en april zijn wat dat betreft stabieler.
  • Trek er op een sombere en druilerige toch op uit. Wellicht wordt u later op de dag beloond met een mooi uitzicht op het bergmassief als het weer omslaat.
  • Bij de bakker kunt u lunchpakketten voor de wandeling kopen.
  • Er is Wi-Fi in de meeste hotels, restaurants, cafetaria's en bars. Maar deze is doorgaans trager dan u gewend bent, vaak zelfs zeer traag.

El Chaltén (Santa Cruz, Argentinië)

Lees verder

© 2017 Deeconoom, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een rondreis Patagonie makenEen rondreis Patagonie makenEr zijn een aantal bestemmingen in de wereld die bij velen tot de verbeelding spreken, maar die vaak zo onbereikbaar lij…
Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-AmerikaPatagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Ch…
Argentinië: Omgeving Patagonië en VuurlandIn Patagonië en op Vuurland is veel te beleven. Varen tussen de walvissen en zeehonden, wandelen in nationale parken, de…
Argentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaArgentinië, van de Andes tot aan Vuurland, land van MaximaAls tweede grootste land van Zuid-Amerika strekt Argentinië zich uit van de Pilcomayo rivier in het noorden tot Kaap Hoo…
Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij NederlandHet Müllerthal ligt in Luxemburg en staat bekend op zijn spectaculaire natuur. Er zijn prachtige rotsformaties, kronkele…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/El_Chaltén, bezocht op 3-7-2017
  • http://wikitravel.org/en/El_Chalten, bezocht op 3-7-2017
  • http://www.elchalten.com/indexen.php, bezocht op 3-7-2017

Reageer op het artikel "Wandelroutes in Argentinië: El Chaltén in Patagonië"

Infoteur: Deeconoom
Laatste update: 28-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!