InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-Amerika

Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-Amerika

Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-Amerika Patagonië is een gebied dat gelegen is ten zuiden van de rivier de Colorado. Patagonië ligt in Zuid-Amerika. Zowel in Chili als in Argentinië. Het gebied wordt ook begrenst door de Straat van Magellaan. Patagonië beslaat in Chili de regio’s Los Lagos, Aysen en Laaglands y la Antartica Chilena en in Argentinië de provincies Neuquen, Rio Negro, Cubut en Santa Cruz. De eerste Europeaan, die Patagonië bezocht, was de ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. Tijdens een reis om de wereld in 1520 werd vermoedelijk het “land van de grote voeten” voor het eerst door Europeanen bezocht. Nadien volgden Engelse, Spaanse en Nederlandse avonturiers de route van Ferdinand Magellaan. Willem Corneliszoon Schouten, die in Hoorn geboren is, noemde het zuidelijke puntje van Chili “Kaap Hoorn”.

Patagonië

Op het schiereiland Patagonië kan men in het water ook walvissen en zeeleeuwen zien. Daarnaast is het een gebied wat uitermate geschikt is om te waterskiën en te skiën. Bariloche is een populair skigebied voor de rijkere Argentijnen. In de maanden juli en augustus trekken veel Argentijnen en toeristen uit andere landen. De aanleg van een golfbaan midden in de ongerepte natuur bij Muelle de Piedra-resort mocht van de gemeenteraad van Villa la Angostura niet doorgaan. Muelle de Piedra ligt in de bergen aan de oevers van het meer Nahuel Huapi. Muella de Piedra ligt op nog geen 560 kilometer van de Chileense grens. In de wintermaanden is het in Patagonië aangenaam warm en is het voor de inwoners en de toeristen heerlijk genieten van de “zomerse” zon.

Enkele plaatsen in Patagonië zijn:

  • El Calafate,
  • Puerto Madryn,
  • Punta Arenas,
  • Puerto Natales,
  • San Carlos de Bariloche.

San Carlos de Bariloche

Nationale Nahuel Huapi-park / Bron: Chipppy, Wikimedia Commons (GFDL)Nationale Nahuel Huapi-park / Bron: Chipppy, Wikimedia Commons (GFDL)
San Carlos de Bariloche ligt in het departement Bariloche. San Carlos de Bariloche ligt in Argentinië in de provincie Rio Negro. San Carlos de Bariloche heeft ruim 105.000 inwoners en de stad is gelegen in het hart van het Nationale Nahuel Huapi-park en aan de oever van het Nahuel Huapi-meer. San Carlos de Bariloche is ambtelijk in 1902 gesticht en was het centrum voor de handel met Chili en is nu een belangrijke toeristenplaats. Bekende toeristen waren onder andere de Amerikaanse president Theodore Roosevelt en de Prins van Wales. Sedert 2007 hebben Prins Willem Alexander en Prinses Maxima er een vakantieverblijf..

Chili

Chili is voor toeristen een heel bijzonder land. Tussen Chili en Argentinië ligt het Andes gebergte en in et noorden van Chili ligt de droogste woestijn ter wereld. De diverse natuurlandschappen in Chili wisselen zich in het zuiden af met sneeuw bedekte bergtoppen en ijsblauwe bergmeren en mooie watervallen. In het zuiden van het lang gestrekte Chili liggen actieve vulkaangebergten. De bekendste is de Puyehue vulkaan in het Puyehue National Park. Het Puyehue National Park is door de Verenigde Naties tot de Internationale Unie voor Natuurbescherming verklaard.

Chileense vulkanen bij Patagonië

De Puyehue heeft een hoogte van 2.236 meter en vormt samen met de Cordon Caulle een bergmassief in Chili. In de provincie Ranco ligt het National Park Puyehue in de Andes. Regelmatig komen de vulkanen tot uitbarsting en moeten de 3.500 mensen in het gebied geëvacueerd worden. Soms bereikt de asmassa de toeristenplaats Bariloche in Argentinië. Ook het vliegverkeer van en naar de vliegvelden in de buurt van Puyehue wordt stilgelegd. Een eruptie van een vulkaan gaat in de regel ook gepaard met aardschokken. Opvallend bij de eruptie van de Puyehue is dat de aardbevingen 30 tot 60 kilometer van de vulkaanuitbarstingen gemeten zijn. Soms kunnen de gaswolken van de Puyehue-Cordon Caulle zelfs de hoofdstad van Argentinië bereiken. De hoofdstad van Argentinië, Buenos Aires, ligt zelfs op enkele honderden kilometers ten noordoosten van Puyehue. Op de vulkanische-explosiviteitsindex (VEI) heeft de Puyehue een waarde van 3.

1929

In 1929 begon een vulkaanuitbarsting die drie maanden heeft geduurd. De vulkaanuitbarsting was in de periode december 1929 tot en met februari 1930.

2010

In 2010 werd het gebied weer eens getroffen met twee krachtige aardbevingen. Deze aardbevingen kenden een kracht van 7.1 en 8.8 op de schaal van Richter.

2011

7 juni 2011 was de laatste uitbarsting van de vulkaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een rondreis Patagonie makenEen rondreis Patagonie makenEr zijn een aantal bestemmingen in de wereld die bij velen tot de verbeelding spreken, maar die vaak zo onbereikbaar lij…
Overzicht van alle landen van Zuid-AmerikaZuid-Amerika is een continent op het zuidelijk halfrond van de wereld. Het continent ligt tussen Midden-Amerika en Antar…
WK voetbal 1998In 1998 was het de beurt aan Frankrijk om het 16e Wereld Kampioenschap voetbal te organiseren. Om meer landen meet te ku…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Chipppy, Wikimedia Commons (GFDL)
  • www.wikipedia.org
  • www.hethuisvnoranje.nl
  • www.dvhn.nl
  • Afbeelding bron 1: Chipppy, Wikimedia Commons (GFDL)

Reageer op het artikel "Patagonië is een mooi vakantiegebied in Zuid-Amerika"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 19-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Ardennen
Schrijf mee!