Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse Alpen
Als er in de bergen iemand of zelfs meerdere mensen in nood zijn worden de helikopters van Air Zermatt ingezet. De helikopters vliegen af en aan. Niet alleen van hun thuishaven Zermatt, maar ook vanaf Raron en Gampel. Mocht je tijdens een vakantie ooit zelf een helikopter nodig hebben, dan moet je 1414 bellen. De helikopters worden niet alleen voor noodsituaties ingezet. Ze worden onder andere ook gebruikt voor het transporteren van goederen en levensmiddelen naar berghutten. Het is zelfs mogelijk om een rondvlucht te boeken met een helikopter van Air Zermatt.
Inhoud
helikopter Air Zermatt /
Bron: ©ottergraafjesAir Zermatt
Wie weleens op vakantie in Zwitserland in kanton Wallis is geweest, heeft ze vast wel eens zien vliegen: de rode helikopters van Air Zermatt. Soms vliegen ze af en aan. Er hoeft dan niet eens sprake te zijn van een noodsituatie. De helikopters worden namelijk voor meerdere doeleinden ingezet, zoals bevoorrading van berghutten. Het is zelfs ook mogelijk om vanaf een groter vliegveld in Zwitserland met een helikopter naar Zermatt te worden gebracht. Al wordt daarvan lang niet door iedereen gebruikgemaakt.
Oprichting
Zermatt is eigenlijk alleen te voet of met de trein te bereiken. In geval van nood is dit een onmogelijke opgave. Doordat er geen weg naar Zermatt gaat, kunnen patiënten niet met een ambulance via de weg vervoerd worden. Alles zou in principe met de trein gedaan moeten worden. Voordat Air Zermatt werd opgericht werden patiënten dan ook met de trein vervoerd. Echter, de trein reed (en rijdt) niet de hele dag door. Bij een noodsituatie in de nacht moest er dan apart een trein worden besteld. In sommige gevallen duurde dat te lang en overleed de persoon op weg naar het ziekenhuis. Op het vliegveld van Sion stond wel een helikopter, maar het was lang niet altijd mogelijk om die in geval van nood in te zetten. Een dienstdoende medicus in Zermatt besloot in 1965 dat dit niet langer kon en dat er iets moest gebeuren. Hij richtte in 1968 Air Zermatt op.
Eerst kleinschalig
In het begin was Air Zermatt erg kleinschalig. Ze hadden in 1968 alleen de beschikking over een Agusta Bell 206 A (een Jet Ranger) en één piloot, Günter Amann. Hij had al veel ervaring met het besturen van een helikopter, hij was namelijk al piloot in het leger. Naast de piloot was er ook een monteur. In 1969 kwam een tweede helikopter, de Alouette III. Deze helikopter was al echt een reddingshelikopter. Het was namelijk uitgerust met een reddingshijstoestel. Op deze manier konden gewonden gemakkelijker in de helikopter gehesen worden.
Eerste vlucht
De allereerste vlucht vond plaats op 14 april 1968. Een kindje had een been gebroken en werd met behulp van de Agusta Bell 206 A naar het ziekenhuis vervoerd.
Andere reddingsoperaties
In 1971 hielpen ze bij een reddingsoperatie op de Eiger Nordwand. De helikopters worden ook regelmatig ingezet bij reddingsoperaties op of bij
de Matterhorn.
Docu-serie The Horn
Via Red Bull TV is de docu-serie The Horn te zien. Hierin worden de medewerkers van Air Zermatt op de voet gevolgd. De kijker wordt in verschillende soorten reddingsoperaties meegenomen. De app van Red Bull TV is gratis verkrijgbaar en het is mogelijk om dit op verschillende apparaten te bekijken. Dus niet alleen op een iPad, maar ook via de pc.
stenen richting Hörnlihütte staan klaar voor vervoer /
Bron: ©ottergraafjesDoeleinden
De helikopters worden niet alleen maar voor reddingsoperaties rondom op de Matterhorn ingezet. Van de totale vlieguren van de piloten wordt er slechts 20% gebruikt voor reddingsoperaties. Daarnaast wordt er nog 20% gebruikt voor toeristenvluchten. De overige 60% wordt gebruikt voor het transporteren van materialen. Deze materialen kunnen van alles zijn. Zo vervoeren ze hout, maar ook lawinehekken. De helikopters worden ook gebruikt voor:
- het ophalen van grote hoeveelheden steen
- halen en brengen van bouwmateriaal
- het vervoeren van dood vee
- bij bluswerkzaamheden
- bevoorraden van berghutten
- transfer van patiënten naar ziekenhuizen en/of klinieken
- rondvluchten in de omgeving
- transfer naar een aantal vliegvelden
- heli-skiën in de winter
reddingsoperatie Matterhorn /
Bron: ©ottergraafjesvervoer bouwmaterialen /
Bron: ©ottergraafjesrondvlucht bij de Gornergrat /
Bron: ©ottergraafjes
Rondvluchten
Vanuit de vestigingen in Zermatt en Raron is het mogelijk om diverse
rondvluchten met een helikopter te maken. Je kunt kiezen uit een korte vlucht, maar ook een langere vlucht is mogelijk.
Zermatt
Zo kun je vanuit
Zermatt een rondvlucht rond de
Matterhorn maken. Je kunt kiezen uit een standaard rondvlucht, maar ook kiezen voor een rondvlucht Matterhorn Spezial of een rondvlucht Matterhorn Spezial XL. Bij deze laatstgenoemde vlieg je onder andere langs een aantal vierduizenders:
- de Weisshorn
- de Zinalrothorn
- de Dent Blanche
- de Matterhorn
- de Breithorn
- de Lyskamm
- de Dufourspitze
Kies je voor de standaard rondvlucht, dan vlieg je ook langs een aantal vierduizenders m.u.v. de Lyskamm en Dufourspitze. Je vliegt dan wel over
de Gornergrat.
Duur en kosten (2020)
De kortste rondvlucht (de standaard) duurt ca. 20 minuten, de middelste (Spezial) duurt 30 minuten en de langste (Spezial XL) ca. 40 minuten. De prijzen variëren van CHF 220 tot CHF 420 per persoon. Er zijn ook nog vluchten waarbij je op de helibasis kunt eten. De vluchten worden aangeduid met Gourmet. Ook daarin zijn weer drie mogelijkheden. De prijzen variëren van CHF 260 tot CHF 460 per per persoon.
Raron
Vanuit Raron kun je een rondvlucht maken naar de Aletschgletsjer regio, Saas-Fee, Jungfraujoch
(Unesco werelderfgoed), de Matterhorn of een Alpen panorama rondvlucht. De duur varieert van 20 tot 60 minuten. De prijzen variëren van CHF 220 tot CHF 2440 per vlucht (prijzen zijn gebaseerd op 2020).
Vloot
De helikoptervloot bestaat (2020) uit tien verschillende helikopters. Deze bestaan uit de volgende typen:
- Lama SA 315 B
- Eurocopter AS 350 Ecureuil
- EC130 T2
- EC 135 T2/T3
- SA 3160, 316, 319, Alouette 3
- Robinson R22, R44
- Bell 429 (tweemotorige helikopter)
Hoogterecord
Op 25 maart 2002 is er met het type Eurocopter AS 350 Ecureuil een hoogterecord behaald. Deze helikopter kwam op maar liefst 12.954 meter hoogte. Hiermee werd het 30 jaar oude record verbroken. Dit werd toentertijd behaald met een SA-315 Lama. In 2005 hebben ze zelfs een wereldrecord op hun naam geschreven. Toen landde een AS 350 B3+ voor het eerst op de top van de Mount Everest. De top ligt op een hoogte van 8.848 meter.
Hoofdvestiging Air Zermatt in Zermatt /
Bron: ©ottergraafjesVestigingen
Van oorsprong was er alleen maar een vestiging van Air Zermatt in Zermatt zelf. Dit is later uitgebreid naar een vestiging in Raron en een vestiging in Gampel.
Adres en contactgegevens Zermatt
Air Zermatt
Heliport Zermatt
CH- 3920 Zermatt
Telefoon: +41 27 966 86 86
Fax: +41 27 966 86 85
email: zermatt@air-zermatt.ch
website: https://www.air-zermatt.ch
Adres en contactgegevens Raron
Air Zermatt Heliport Raron
CH- 3942 Raron
telefoon: +41 27 935 86 86
email: raron@air-zermatt.ch
website: https://www.air-zermatt.ch
Adres en contactgegevens Gampel
Air Zermatt Heliport Gampel
Niedergampelstrasse
CH- 3945 Gampel-Bratsch
website: https://www.air-zermatt.ch
Werkgelegenheid
Air Zermatt biedt werk aan ongeveer 75 medewerkers (2020), verspreid over de drie vestigingen. De functies die zij bekleden zijn naast helikopterpiloot onder andere:
- administratief medewerkers
- verkoop medewerkers
- helikoptermonteurs
- medewerker bij het specifieke trainingscentrum ATC (Air Zermatt Training Centers)
- en natuurlijk niet te vergeten het medische team
Een kijkje nemen in Zermatt
Het is mogelijk om een betaalde rondleiding te krijgen bij de vestiging in Zermatt. Ook is het mogelijk om in de shop aldaar iets te kopen. Dit is ook
online mogelijk. Voor wie niet naar binnen wil, maar graag het heliplatform wil zien zijn er bankjes op een helling vlakbij het platform gemaakt. Met een beetje mazzel kun je een helikopter zien opstijgen of landen.
Bereikbaar
Air Zermatt in
Zermatt is te bereiken via het wandelpad van Zermatt naar Täsch. Air Zermatt bevindt zich vanaf Zermatt gerekend aan de rechterkant.
ATC - Air Zermatt Trainingscentrum
Air Zermatt heeft een eigen trainingscentrum. Hier worden helikopterpiloten alsmede berg- en luchtreddingswerkers (medici) opgeleid.
Opleiding tot piloot
In een vijfjarig durende opleiding worden aankomende piloten klaargestoomd om helikopterpiloot bij Air Zermatt te worden. Ze moeten erg accuraat zijn en over stalen zenuwen beschikken. Ze leren hoe ze van een bepaalde hoogte een reddingslijn - deze is rond de 90 verdiepingen lang - op een heel klein punt moeten laten zakken. Ook moeten ze leren hoe ze reddingswerkers moeten laten zakken, zodat ze bij de slachtoffers kunnen komen. Dit gebeurt soms op een afstand van één meter van de bergwand. Daarnaast leren ze ook hoe ze in extreme omstandigheden en in nachtelijke uren moeten vliegen.
Opleiding tot bergreddingsmedici
Deze opleiding bestaat uit drie verschillende onderdelen:
- reddingsoperaties in de winter
- reddingsoperaties in de zomer
- reddingsoperaties in een kloof
Nepal
In 2010 heeft Air Zermatt in Nepal een trainingsprogramma opgestart om Nepalese bergreddingsmedewerkers goed op te leiden. Sinds 2011 beschikt Nepal zelf over een eigen onafhankelijk reddingsteam. De medewerkers kunnen op deze manier hulp bieden aan bergbeklimmers die in het Himalaya-gebergte in de problemen komen. In 2015 werd Nepal getroffen door een desastreuze aardbeving. Daarbij kwamen veel mensen om het leven. Hierop hebben een drietal medewerkers van Air Zermatt de vereniging Earth C-Air opgericht. Deze vereniging zorgt voor opleiding en na-scholing voor bergreddingsmedewerkers, helikopterpiloten en medici. Daarnaast leren ze onder andere wat ze precies moeten doen bij een catastrofe en hoe ze humanitaire hulp moeten bieden.
Noodnummers Zwitserland
Het is niet te hopen dat men tijdens een verblijf in Zwitserland een alarmdienst nodig heeft, maar mocht dit het geval zijn, dan is het handig om te weten welk nummer je in bepaalde gevallen moet bellen.
- politie 117
- brandweer 118
- ambulance 144
- reddingshelikopter 1414