InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Bezienswaardigheden > Matterhorn Glacier Paradise: boven op Klein Matterhorn

Matterhorn Glacier Paradise: boven op Klein Matterhorn

Matterhorn Glacier Paradise: boven op Klein Matterhorn De Matterhorn bij het Zwitserse Zermatt heeft een 'klein' broertje. Dat is Klein Matterhorn. De berg is 3.883 meter hoog en iedereen die wil kan op de top van deze berg komen. Je hoeft er niet heen te klimmen! Er gaat namelijk een kabelbaan naar boven. Vanaf het nog hoger gelegen uitzichtpunt heb je een mooi uitzicht op vele vierduizenders, waaronder 'grote' broer de Matterhorn en de Breithorn. Naast het prachtige uitzicht kun je boven nog meer beleven, zoals skiën, snowtubing of een bezoek brengen aan het gletsjer paleis.

Inhoud

Klein Matterhorn

Klein Matterhorn is een bergtop in de Zwitserse Alpen. De berg is 3.883 meter hoog en is sinds 23 december 1979 per kabelbaan bereikbaar. Dit in tegenstelling tot vele andere bergtoppen. De berg is Europa's hoogst met kabelbaan te bereiken berg. Voor wie nog hoger wil is er een lift die je naar het uitzichtpunt brengt. Van daaruit heb je prachtige uitzichten op diverse vierduizenders, waaronder grote broer de Matterhorn.

kabelbaan bij Trockener Steg naar Klein Matterhorn / Bron: ©ottergraafjeskabelbaan bij Trockener Steg naar Klein Matterhorn / Bron: ©ottergraafjes

Bereikbaarheid met kabelbaan

Vanuit Zermatt kun je met de kabelbaan bij Klein Matterhorn komen. De totale rit duurt dan ongeveer drie kwartier.
De trajecten die dan worden afgelegd zijn:
  • Zermatt - Furi
  • Furi - Trockener Steg
  • Trockener Steg - Matterhorn Glacier Paradise

In bepaalde periodes is het traject anders:
  • Zermatt - Schwarzsee
  • Schwarszee - Furgg
  • Furgg - Trockener Steg

Overzicht kabelbanen

Legenda
A. Kabelbaan Zermatt
B. Klein Matterhorn/Matterhorn Glacier Paradise
C. Furi (station kabelbaan)
D. Trockener Steg (station kabelbaan)
E. Schwarzsee (station kabelbaan)
F. Furgg (station kabelbaan)
G. Traject: Zermatt-Furi-Trockener Steg- Matterhorn Glacier Paradise
H. Traject: Zermatt-Schwarzsee-Furgg-Trockener Steg-Matterhorn Glacier Paradise

Je kunt kiezen voor een enkeltje of een retourtje. Uiteraard is het ook mogelijk om bij het tussenstation Furi of bij Schwarzsee in te stappen. Er kunnen zich omstandigheden voordoen (onderhoud, slecht weer, zomer-/winterperiode) waardoor een kabelbaan op het traject buiten gebruik is genomen. Check dit altijd even voordat je er naartoe wilt gaan. Het is het voordeligst om direct een ticket van Zermatt naar Matterhorn Glacier Paradise te kopen. Het landschap wisselt voortdurend. Eerst ga je door het bos, daarna zijn de bomen verdwenen en zie je alleen maar stenen. Met een beetje geluk kun je misschien nog een murmeltier (bergmarmot), gems, hert of steenbok zien. Het laatste stuk van het traject gaat over een gletsjer.

murmeltier gezien vanuit kabelbaan / Bron: ©ottergraafjesmurmeltier gezien vanuit kabelbaan / Bron: ©ottergraafjes
gletsjer gezien vanuit kabelbaan / Bron: ©ottergraafjesgletsjer gezien vanuit kabelbaan / Bron: ©ottergraafjes
gletsjer met kabelbaan naar Klein Matterhorn / Bron: ©ottergraafjesgletsjer met kabelbaan naar Klein Matterhorn / Bron: ©ottergraafjes

Bedrijfstijden kabelbaan

In de drukke zomermaanden (van 30 juni tot en met 19 augustus) zijn de diverse kabelbanen eerder en langer geopend dan buiten deze periode. De exacte tijden zijn op de te downloaden dienstregeling (Fahrplan) te vinden.

Zomer- en winterseizoen 2018-2019
Het zomerseizoen is van 23 april 2018 tot en met 23 november 2018. Het winterseizoen gaat in op 24 november 2018 en eindigt op 23 april 2019.

Tarief zomerperiode 2018 volwassenen

Enkele reis trajectPeriode 01-05 t/m 30-09 + 01-09 t/m 31-1001-07 t/m 31-08
Zermatt - Matterhorn Glacier Paradise65.00 CHF71.50 CHF
Zermatt - Furi11.00 CHF12.00 CHF
Furi - Matterhorn Glacier Paradise55.00 CHF60.50 CHF
Retour trajectPeriode 01-05 t/m 30-09 + 01-09 t/m 31-1001-07 t/m 31-08
Zermatt - Furi17.00 CHF18.50 CHF

Kortingen
  • Kinderen tot 9 jaar: gratis
  • Kinderen van 9 tot 16 jaar: betalen 50%
  • Mensen in het bezit van een Erlebniskarte: betalen 50%

Wat is er te doen

Zodra je boven bent is er genoeg te doen. Allereerst kun je genieten van het prachtige uitzicht. Daarnaast kun je een wandeling door de eeuwige sneeuw maken of zelfs skiën of snowboarden (ook in de zomer), of naar beneden glijden op een sneeuwband (snowtubing). Voor de bergbeklimmers onder ons is het mogelijk om naar de top van de Breithorn te klimmen. In het restaurant kun je genieten van iets lekkers en wat zeker de moeite waard is, is een bezoekje brengen aan het Gletscher Palast (Gletsjer Paleis).

Uitzichtplatform

Om bij het uitzichtplatform te komen, neem je de lift. Vanaf de lift is het nog een klein stukje lopen over een aantal metalen trappen en dan ben je echt op het allerhoogste punt. Vanaf dat punt heb je een 360° panorama-uitzicht op veel hoge bergtoppen en diverse gletsjers. De bergtoppen en gletsjers liggen op Zwitsers, Italiaans en Frans grondgebied. Veel verliefde stelletjes kiezen er trouwens voor om hun in de shop gekochte slot te voorzien van hun naam en aan het hekwerk te hangen.

liftschacht uitzichtplatform / Bron: ©ottergraafjesliftschacht uitzichtplatform / Bron: ©ottergraafjes
liefdeshek met hangslotjes / Bron: ©ottergraafjesliefdeshek met hangslotjes / Bron: ©ottergraafjes
uitzicht op de Breithorn / Bron: ©ottergraafjesuitzicht op de Breithorn / Bron: ©ottergraafjes

Openingstijden 2018

  • tot 29 juni van 09.15 uur tot 15.45 uur
  • van 30 juni tot en met 19 augustus 08.00 uur tot 16.00 uur
  • van 20 augustus tot en 14 oktober 09.15 uur tot 16.00 uur

Bergen die je kunt zien

Enkele van de 38 vierduizenders die je vanaf het uitzichtplatform kunt zien, zijn:
  • Breithorn (4.164 meter)
  • Matterhorn (4.478 meter)
  • Mont Blanc (4.810 meter)
  • Jungfrau (4.158 meter)
  • Liskamm (4.527 meter)
  • Dufourspitze (4.634 meter)

Snowtubing

Van medio mei tot eind september kun je met een band over de sneeuw naar beneden glijden. Dit wordt niet alleen door kinderen gedaan! Ook volwassenen beleven veel plezier aan snowtubing. Het gebruik van een band is gratis.

eeuwige sneeuw / Bron: ©ottergraafjeseeuwige sneeuw / Bron: ©ottergraafjes
snowtubing / Bron: ©ottergraafjessnowtubing / Bron: ©ottergraafjes
skipiste / Bron: ©ottergraafjesskipiste / Bron: ©ottergraafjes

Skiën en snowboarden

Voor wie graag skiet of snowboardt, kan het hele jaar terecht in het sneeuwzekere skigebied. In totaal is er in de zomer 21 kilometer aan skipistes. Dit skigebied wordt ook gebruikt door de Zwitserse nationale skiërs. Er wordt geskied op de Theodul Gletsjer.

Matterhorn Glacier Ride: nieuwe skilift

Vanaf het winterseizoen 2018/2019 kan er gebruik worden gemaakt van de in aanbouw zijnde skilift (anno 2018). De lift krijgt de naam Matterhorn Glacier Ride en de officiële opening is op 29 september 2018. De kabelbaan wordt 's werelds hoogste 3S- kabelbaan. Een 3S-kabelbaan houdt in dat de cabines aan twee kabels hangen en door een derde worden getrokken. In 9 minuten tijd worden passagiers van het station Trockener Steg (2.939 meter) naar het eindstation Klein Matterhorn (3.883 meter) vervoerd. De kabelbaan bestaat uit 25 cabines met een capaciteit van 28 personen per cabine. In een uur tijd kunnen 2.000 passagiers naar boven worden gebracht.

Info-Cube Trockener Steg

Bij het station Trockener Steg kun je in ongeveer een uur tijd veel te weten komen over de bouw van de 3S-kabelbaan naar Klein Matterhorn. Dit is mogelijk in het Info-Cube centrum. Op een interactieve manier - met behulp van VR-brillen - maak je een virtuele reis naar de top van Klein Matterhorn, daarnaast zijn er ook diverse video's te zien. Er wordt Duits en Engels gesproken. Het centrum is 365 dagen per jaar geopend en de toegang is kosteloos (2018). Het is ook toegankelijk voor mensen in een rolstoel.

in aanbouw zijnde Info-cube in 2017  / Bron: ©ottergraafjesin aanbouw zijnde Info-cube in 2017 / Bron: ©ottergraafjes
in aanbouw zijnde 3S-kabelbaan in 2017 / Bron: ©ottergraafjesin aanbouw zijnde 3S-kabelbaan in 2017 / Bron: ©ottergraafjes
bouwkraan voor Matterhorn Glacier Ride in 2017  / Bron: ©ottergraafjesbouwkraan voor Matterhorn Glacier Ride in 2017 / Bron: ©ottergraafjes

Restaurant Matterhorn Glacier Paradise

Het restaurant is in 2013 geheel gerenoveerd en is voorzien van grote ramen, waardoor je van het mooie panorama kunt genieten. En dat onder het genot van iets lekkers. Er is onder andere keuze uit specifieke Walliser gerechten, huisgemaakte soepen en diverse gebaksoorten. Iedere dag is er een ander dagmenu. Het restaurant wordt druk bezocht door de alpinisten die de Breithorn hebben beklommen.

Gletsjer Palast

Het Gletsjer Palast (Gletsjer Paleis) is erg leuk om te bezoeken. Het bevindt zich op ongeveer 15 meter diepte in de berg en is ook nog eens 's werelds hoogst gelegen gletsjer paleis. Om er te komen ga je met een lift naar beneden. Er zijn diverse prachtige ijssculpturen te zien, maar ook gletsjerspleten en mooie ijskristallen. Er is zelf een kleine glijbaan in het ijs uitgehouwen. Op verschillende plekken zijn speciale fotopunten gemaakt. Het licht op de ijssculpturen verandert steeds en op de achtergrond is zachtjes muziek te horen. Gemiddeld genomen duurt een bezoek rond de 45 minuten. Het is er koud, dus kleed je warm aan. Door de koude temperaturen is dit een ideale plek voor het rijpen van gletsjerwijn. Datzelfde wordt ook in de ijsgrot van de Rhônegletsjer gedaan. Entree kost CHF 8 voor volwassenen en CHF 4 voor kinderen. Bij het kopen van de ticket naar boven wordt gevraagd of je ook naar het gletsjer paleis wilt.

Openingstijden

  • Het paleis is tot 29 juni 2018 van 09.25 uur tot 15.45 uur geopend.
  • Vanaf 30 juni tot en met 19 augustus 2018 is het paleis van 08.15 uur tot 16.00 uur geopend.
  • Van 20 augustus tot 14 oktober is het paleis geopend van 09:30 - 16:00.

gangenstelsel gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjesgangenstelsel gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjes
ijssculpturen gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjesijssculpturen gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjes
gletsjer wijn in gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjesgletsjer wijn in gletsjer paleis / Bron: ©ottergraafjes

Tot slot

De lucht is ijl boven op de top. Houd hier dus rekening mee. Zorg er verder voor dat je - ook al ben je er in de zomer - warm gekleed bent en vergeet je bij zonnig weer niet in te smeren, want de zon heeft veel kracht. Daarnaast is het heel erg verstandig om een zonnebril te dragen, want de sneeuw verblindt je behoorlijk als de zon erop schijnt.

Lees verder

© 2018 Ottergraafjes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Erlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenErlebniscard: goedkoper reizen in de Zwitserse AlpenVoor vakantiegangers in Zwitserland is er een bepaalde kortingskaart in het leven geroepen. Dit is de Erlebniscard. Deze…
Treinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressTreinreis met de wereldberoemde Glacier ExpressDe treinreis van de Glacier Express is net zoals die van de Bernina Express wereldberoemd. Er zijn dan ook verschillende…
Air Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse AlpenAir Zermatt: vliegende (hulp)diensten in de Zwitserse AlpenAls er in de bergen iemand of zelfs meerdere mensen in nood zijn worden de helikopters van Air Zermatt ingezet. De helik…
Kerstmis in Valle d'AostaOm de meest gezellige Kerstmis te beleven reis je naar het Italiaanse Valle d’Aosta. In deze sneeuwzekere Alpenregio bru…
Gornergrat: een hoog gelegen treinstation in EuropaGornergrat: een hoog gelegen treinstation in EuropaVanuit Zermatt kun je met een tandradbaan naar het hoogst gelegen punt van de Gornergrat. Dit is een bergkam in Wallis i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • Eigen ervaring (bezocht in 2017)
  • https://www.matterhornparadise.ch/de/winter/ausflugsziele-am-berg/matterhorn-glacier-paradise
  • https://www.matterhornparadise.ch/de/sommer/ausflugsziele-am-berg/matterhorn-glacier-paradise
  • https://www.snowplaza.nl/weblog/7663-zermatt-hoogste-3s-bahn-ter-wereld-klein-matterhorn/
  • https://www.zermatt.ch/Bahnen-Pisten
  • Afbeelding bron 1: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 6: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 7: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 8: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 9: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 10: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 11: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 12: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 13: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 14: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 15: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 16: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Matterhorn Glacier Paradise: boven op Klein Matterhorn"

Infoteur: Ottergraafjes
Gepubliceerd: 21-06-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Bezienswaardigheden
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!