InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Attracties > Treinreis met de wereldberoemde Glacier Express

Treinreis met de wereldberoemde Glacier Express

Treinreis met de wereldberoemde Glacier Express De treinreis van de Glacier Express is net zoals die van de Bernina Express wereldberoemd. Er zijn dan ook verschillende nationaliteiten aan boord. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn exploiteert een deel van dit traject. Het andere deel komt voor rekening van de spoorwegmaatschappij Matterhorn Gotthard Bahn. De reis start vanuit Sankt Moritz of Davos Platz - beide plaatsen liggen in kanton Graubünden - naar Zermatt in kanton Wallis. Een treinreis met de Glacier Express duurt acht uren. Dit is het geval als men de hele rit meerijdt. In die acht uren tijd zien de treinreizigers verschillende landschappen aan hun voorbij gaan. Het is ook mogelijk om een deel van het traject mee te reizen.

Inhoud

Spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn

Deze spoorwegmaatschappij werd in 1888 door de Nederlander Willem-Jan Holsboer opgericht. Eerst had het bedrijf een andere naam, maar sinds 1895 wordt de naam Rhätische Bahn gebruikt. De treinen zijn rood en worden ook wel die kleine rote genoemd. De treinen rijden in de Zwitserse kanton Graubünden. Het hoofdkantoor zit in Chur. Naast de Glacier Express valt ook de Bernina Express onder de Rhätische Bahn.

Wereldberoemde treinreis met de Glacier Express

De Glacier Express is "de langzaamste sneltrein ter wereld." Toch rijdt de trein het hele traject in ongeveer 8 uren tijd. Er zijn drie plaatsen om in te stappen. Deze drie plaatsen zijn:
  • Davos Platz
  • Sankt Moritz
  • Zermatt met Matterhorn / Bron: ©sodrafZermatt met Matterhorn / Bron: ©sodraf
    Zermatt

De plaatsen Davos Platz en Sankt Moritz liggen in kanton Graubünden en Zermatt - bekend van de Matterhorn - ligt in kanton Wallis. Het traject wordt vanaf Sankt Moritz/Davos Platz tot Disentis door de Rhätische Bahn (RhB) geëxploiteerd. Daarna is het de beurt aan de spoorwegmaatschappij Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Het traject wordt zowel in de winter als in de zomer bereden.

Treinen

De eerste treinen van de Glacier Express reden al in 1930. Weliswaar zijn de treinen in de loop der tijd gemoderniseerd. 's Winters rijdt er vaak maar één trein per dag. Deze start in Zermatt of in Sankt Moritz.. In de zomer vertrekken er meerdere treinen. Het is dan ook mogelijk om in Davos Platz op te stappen. Op de site van Rhätische Bahn zijn de precieze vertrektijden te vinden.

Alle treinen van de Glacier Express hebben zowel 1e als 2e klasse panoramawagons die van airconditioning zijn voorzien. Vanuit deze wagons hebben de treinreizigers een mooi uitzicht op het landschap waar de trein doorheen rijdt. Het aantal zitplaatsen verschilt in beide klassen. De zitplaatsen in een 1e klasse wagon zijn ruimer dan in een 2e klasse wagon. Dit komt doordat er in de 1e klasse drie zitplaatsen naast elkaar zijn. In de 2e klasse zijn dit er vier.

Restauratiewagon

De oude traditionele Gourmino Speisewagen - de restauratiewagon - wordt niet meer bij de Glacier Express gebruikt, maar bij de treinen op het Albula traject. Sinds 2006 geldt Service am Sitzplatz. Dit houdt in dat eten en drinken bij de zitplaatsen worden geserveerd. Het bestellen gaat heel eenvoudig. Door het indrukken van een knop wordt het personeel gewaarschuwd dat je iets wilt bestellen.

Informatie tijdens de reis

Tijdens de treinreis wordt er onderweg het één en ander over het landschap en diverse bezienswaardigheden verteld. Dit wordt in verschillende talen gedaan, omdat er natuurlijk veel diverse nationaliteiten meereizen.
De talen die worden gesproken zijn:
  • Duits
  • Engels
  • Frans
  • Italiaans
  • Japans
  • Chinees
Iedere treinreiziger kan zijn of haar taal uitkiezen en krijgt de informatie dan door via een hoofdtelefoon.

Glacier Express / Bron: ©ottergraafjesGlacier Express / Bron: ©ottergraafjes

De route

Treinreizigers die met de Glacier Express rijden zien een verscheidenheid aan landschappen aan hun voorbij gaan. Het hoogste punt van deze route is de Oberalppass. Deze pas ligt op een hoogte van 2033 m.ü.M. Naast een verscheidenheid van landschappen rijdt de trein ook door verschillende tunnels en over diverse bruggen. Het beroemde Landwasserviaduct is hier één van. Daarnaast rijdt de trein door de indrukwekkende Rheinschlucht. Deze prachtige kloof - waar de Rijn doorheen stroomt - wordt ook wel de Grand Canyon van Zwitserland genoemd en ligt tussen Reichenau en Ilanz. Een deel van het traject is gelijk aan het traject van de Bernina Express. Dat is het geval tussen Sankt Moritz/Davos Platz en Chur. Tijdens de hele reis komt de trein over 291 bruggen en door 91 tunnels.

De route vanuit Sankt Moritz is als volgt:

Sankt Moritz - Celerina - Samedan - Bergün - Filisur - Tiefencastel - Thusis - Reichenau-Tamins - Chur - Reichenau-Tamins - Ilanz - Trun - Disentis - Sedrun - Oberalppass - Andermatt - Realp - Oberwald - Münster - Fiesch - Mörel - Brig - Visp - Stalden - St. Niklaus - Zermatt

De route vanuit Davos Platz is als volgt:

Indien men vanuit Davos Platz start gaat men over het Wiesner Viaduct naar Filisur. Vanaf daar volgt de trein hetzelfde traject als vanuit Sankt Moritz.

De route vanuit Zermatt:

Deze is hetzelfde als vanuit Sankt Moritz, maar dan omgekeerd.

Werelderfgoed

Zoals meerdere landen staat Zwitserland ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het heeft maar liefst elf noteringen, hiervan zijn acht culturele- en drie natuurlijke erfgoederen. De Glacier Express passeert op zijn route twee werelderfgoederen. Deze twee zijn:
  1. sinds 2001 de Alpen Jungfrau-Aletsch
  2. sinds 2008 de Albula-Bernina Bahn

De afkorting m.ü.M komt meerdere malen voor in dit artikel. Dit is de afkorting voor meter über Meer. Dit betekent het aantal meters boven zeeniveau en is te vergelijken met onze Nederlandse benaming NAP.

Hoogteverschil

Tijdens het treintraject worden er verschillende hoogten gehaald. Deze hoogten variëren tussen de 2033 m.ü.M. en 585 m.ü.M.
Tussen de drie verschillende startplaatsen is ook sprake van hoogteverschil.
De verschillende hoogten zijn:
  • Sankt Moritz ligt op een hoogte van 1775 m.ü.M.
  • Davos Platz ligt op een hoogte van 1540 m.ü.M.
  • Zermatt ligt op een hoogte van 1604 m.ü.M.
  • het hoogste punt is de Oberalppass met een hoogte van 2033 m.ü.M.
  • het laagste punt is Chur met een hoogte van 584 m.ü.M.

Mooiste tijd om te reizen

Het maakt eigenlijk niet uit in welk periode van het jaar je met de Glacier Express reist. Elk jaargetijde heeft weer zijn eigen charme. In de winter geniet je van de schitterende besneeuwde wereld - vooral van de hoeveelheid sneeuw op de Oberalppas -, in het voorjaar heb je een afwisseling van een besneeuwd landschap en van een fris groen landschap. In de herfst zijn alle bomen mooi gekleurd. Hou er dan wel rekening mee dat de mogelijkheid bestaat dat de trein van eind oktober tot half december mogelijk niet rijdt. Eén ding is zeker, de reis is het mooiste als het nagenoeg onbewolkt is.

tandradbaan / Bron: ©sodraftandradbaan / Bron: ©sodraf

Zermatt (1604 m.ü.M)

Zermatt ligt in kanton Wallis. In dit deel wordt Duits gesproken. Zermatt is een bekende plaats, zowel op het gebied van wintersport als door de wereldberoemde Matterhorn. Het is een autovrije plaats. Je kunt er dan ook alleen met de trein komen. Overigens niet alleen met de Glacier Express. Vanuit het dorpje Täsch kun je met een pendeltreintje naar Zermatt reizen. Vanuit Zermatt kun je nog verder omhoog naar de Gornergrat. Dit is een bergkam en ligt op een hoogte van 3100 m.ü.M. Om hier te komen moet je met de Gornergratbahn (GGB). Dat is een trein over een zogeheten tandradbaan. Een tandradbaan is spoor waar in het midden nog een extra rail zit. Dit is niet een gewone rail, maar deze is voorzien van "tanden" waar het tandwiel van de trein in past. Op deze manier wordt een trein op een steile helling "omhooggetrokken".

Andermatt (1435 m.ü.M.)

De plaats Andermatt ligt in het Zwitserse kanton Uri. Ondanks dat het niet een grote plaats is - er wonen rond de 1400 inwoners - is het wel een belangrijke plaats op gebied van verkeer. Vanuit Andermatt komen de wegen samen die naar de drie bekende bergpassen gaan. Deze bergpassen zijn:
  • Furkapass
  • Oberalppass
  • Gotthardpass
Daarnaast komen er veel treinen op het station van Andermatt. Dat is immers ook het geval met de Glacier Express.

Oberalppass (2033 m.ü.M)

De Oberalppass ligt ook in kanton Uri. De pas is een verbinding tussen dit kanton en kanton Graubünden. Zowel de Glacier Express als het autoverkeer maakt gebruik van deze verbinding. De pasweg is rond 1863 gebouwd en is niet echt steil. Boven op de pas is het stuwmeer Oberalpsee waarin volop forellen zwemmen. Even verderop is het meer Lai da Tuma (2345 m). Hier ontspringt de Vorderrhein.

Glacier Express in Rheinschlucht / Bron: ©ottergraafjesGlacier Express in Rheinschlucht / Bron: ©ottergraafjes

Rheinschlucht (630 m.Ü.M.)

De Rheinschlucht is een indrukwekkende kloof waar de rivier de Rijn doorheen stroomt. In het Reto-Romaans - dat is ook een taal die in Zwitserland wordt gesproken - wordt de Rheinschlucht Ruinaulta genoemd. De Glacier Express rijdt door deze prachtige kloof. Deze kloof is niet alleen prachtig om vanuit de trein te bekijken. Je kunt hier namelijk ook naartoe lopen.
Er zijn twee mogelijkheden:
  1. je zet de auto bij het station van Versam neer en loopt naar de kloof toe. Je ziet dan de hoge rotswanden boven je uit torenen.
  2. wil je vanaf een hoogte in de kloof kijken, dan is het een aanrader om je auto in Flims Waldhaus neer te zetten en dan verder te lopen via het Caumameer om uiteindelijk bij het uitzichtpunt te komen.
Met een beetje geluk zie je de trein ver beneden je rijden.

Landwasserviaduct met Glacier Express / Bron: ©ottergraafjesLandwasserviaduct met Glacier Express / Bron: ©ottergraafjes

Landwasserviaduct (1032 m.ü.M.)

Het Landwasserviaduct is een wereldberoemd viaduct. Het is door menigeen op de foto vastgelegd. Het viaduct is in 1902 gebouwd en is 65 m lang en 136 m hoog. Het is voorzien van zes prachtige brugbogen. Bij het bouwen van het viaduct moesten ze op de tunnel in de steile rotswand uitkomen. Daarom hebben ze een bocht van 45 graden in het viaduct gemaakt.

Davos (1540 m.ü.M.)

Davos ligt op een hoogte van 1540 m.ü.M. en bestaat uit Davos-Platz, Davos-Dorf, Frauenkirch, Wolfgang, Glaris, Laret, Monstein en Wiesen. Het is een bekende stad in kanton Graubünden. Het is niet alleen bekend vanwege het Nederlands Astmacentrum Davos, maar ook door de wintersportmogelijkheden. Hier worden namelijk bekende ski- en langlaufwedstrijden gehouden.

Sankt Moritz (1775 m.ü.M.)

Net zoals Davos is Sankt Moritz een bekende wintersportplaats. Het is echter een mondaine plaats. Er zijn maar liefst vijf 5-sterren hotels. Eén hiervan is het Kulm Hotel waar in 1878 voor het eerst elektrische verlichting brandde. Ze hadden trouwens nog een primeur. Sankt Moritz was in 1896 namelijk de eerste plaats in de Alpen waar de eerste elektrische tram reed. Sankt Moritz is zowel met de auto als met de trein te bereiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bernina Express, één van ’s werelds mooiste treinreizenVertrekkend vanuit Tirano in Italie voert de Bernina Express u via een schitterende route, dwars door de Alpen naar het…
American Express - de geschiedenisAmerican Express is één van de bekendste financiële dienstverleners ter wereld. De bekendste producten van dit bedrijf z…
Passagiers- en autotreinen in ZwitserlandPassagiers- en autotreinen in ZwitserlandOndanks dat er in Zwitserland minder mensen wonen dan in Nederland, wordt er veel meer gebruik van de trein gemaakt. Dag…
Vakantietip: pak de treinReizen met de trein is erg ontspannend. Treinreizen zijn er in alle soorten en maten. In de trein zie je veel van het la…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ©ottergraafjes
  • http://www.glacierexpress.nl/
  • http://www.glacierexpress.ch/de/Pages/default.aspx
  • http://www.myswissalps.com/nl/glacierexpress
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Glacier_Express
  • https://www.rhb.ch/de/panoramazuege/glacier-express
  • http://www.zermatt.ch/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Andermatt
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Davos
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Sankt_Moritz
  • Afbeelding bron 1: ©sodraf
  • Afbeelding bron 2: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 3: ©sodraf
  • Afbeelding bron 4: ©ottergraafjes
  • Afbeelding bron 5: ©ottergraafjes

Reageer op het artikel "Treinreis met de wereldberoemde Glacier Express"

Infoteur: Ottergraafjes
Laatste update: 16-08-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Attracties
Special: Tourisme Zwitserland
Schrijf mee!