Treinreis met de wereldberoemde Glacier Express
De treinreis van de Glacier Express is net zoals die van de Bernina Express wereldberoemd. Er zijn dan ook verschillende nationaliteiten aan boord. De Zwitserse spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn exploiteert een deel van dit traject. Het andere deel komt voor rekening van de spoorwegmaatschappij Matterhorn Gotthard Bahn. De reis start vanuit Sankt Moritz of Davos Platz - beide plaatsen liggen in kanton Graubünden - naar Zermatt in kanton Wallis. Een treinreis met de Glacier Express duurt acht uren. Dit is het geval als men de hele rit meerijdt. In die acht uren tijd zien de treinreizigers verschillende landschappen aan hun voorbij gaan. Het is ook mogelijk om een deel van het traject mee te reizen.Inhoud
- Spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn
- Wereldberoemde treinreis met de Glacier Express
- Treinen
- Panoramawagons
- Restauratiewagon
- Informatie tijdens de reis
- De route
- Werelderfgoed
- Hoogteverschil
- Mooiste tijd om te reizen
- Zermatt (1604 m.ü.M)
- Andermatt (1435 m.ü.M.)
- Oberalppass (2033 m.ü.M)
- Rheinschlucht (630 m.Ü.M.)
- Landwasserviaduct (1032 m.ü.M.)
- Davos (1540 m.ü.M.)
- Sankt Moritz (1775 m.ü.M.)
Spoorwegmaatschappij Rhätische Bahn
Deze spoorwegmaatschappij werd in 1888 door de Nederlander Willem-Jan Holsboer opgericht. Eerst had het bedrijf een andere naam, maar sinds 1895 wordt de naam Rhätische Bahn gebruikt. De treinen zijn rood en worden ook wel die kleine rote genoemd. De treinen rijden in de Zwitserse kanton Graubünden. Het hoofdkantoor zit in Chur. Naast de Glacier Express valt ook de Bernina Express onder de Rhätische Bahn.Wereldberoemde treinreis met de Glacier Express
De Glacier Express is "de langzaamste sneltrein ter wereld." Toch rijdt de trein het hele traject in ongeveer 8 uren tijd. Er zijn drie plaatsen om in te stappen. Deze drie plaatsen zijn:- Davos Platz
- Sankt Moritz
- Zermatt
Zermatt met Matterhorn / Bron: ?sodraf
De plaatsen Davos Platz en Sankt Moritz liggen in kanton Graubünden en Zermatt - bekend van de Matterhorn - ligt in kanton Wallis. Het traject wordt vanaf Sankt Moritz/Davos Platz tot Disentis door de Rhätische Bahn (RhB) geëxploiteerd. Daarna is het de beurt aan de spoorwegmaatschappij Matterhorn Gotthard Bahn (MGB). Het traject wordt zowel in de winter als in de zomer bereden.
Treinen
De eerste treinen van de Glacier Express reden al in 1930. Weliswaar zijn de treinen in de loop der tijd gemoderniseerd. 's Winters rijdt er vaak maar één trein per dag. Deze start in Zermatt of in Sankt Moritz.. In de zomer vertrekken er meerdere treinen. Het is dan ook mogelijk om in Davos Platz op te stappen. Op de site van Rhätische Bahn zijn de precieze vertrektijden te vinden.Panoramawagons
Alle treinen van de Glacier Express hebben zowel 1e als 2e klasse panoramawagons die van airconditioning zijn voorzien. Vanuit deze wagons hebben de treinreizigers een mooi uitzicht op het landschap waar de trein doorheen rijdt. Het aantal zitplaatsen verschilt in beide klassen. De zitplaatsen in een 1e klasse wagon zijn ruimer dan in een 2e klasse wagon. Dit komt doordat er in de 1e klasse drie zitplaatsen naast elkaar zijn. In de 2e klasse zijn dit er vier.Restauratiewagon
De oude traditionele Gourmino Speisewagen - de restauratiewagon - wordt niet meer bij de Glacier Express gebruikt, maar bij de treinen op het Albula traject. Sinds 2006 geldt Service am Sitzplatz. Dit houdt in dat eten en drinken bij de zitplaatsen worden geserveerd. Het bestellen gaat heel eenvoudig. Door het indrukken van een knop wordt het personeel gewaarschuwd dat je iets wilt bestellen.Informatie tijdens de reis
Tijdens de treinreis wordt er onderweg het één en ander over het landschap en diverse bezienswaardigheden verteld. Dit wordt in verschillende talen gedaan, omdat er natuurlijk veel diverse nationaliteiten meereizen.De talen die worden gesproken zijn:
- Duits
- Engels
- Frans
- Italiaans
- Japans
- Chinees
Iedere treinreiziger kan zijn of haar taal uitkiezen en krijgt de informatie dan door via een hoofdtelefoon.

De route
Treinreizigers die met de Glacier Express rijden zien een verscheidenheid aan landschappen aan hun voorbij gaan. Het hoogste punt van deze route is de Oberalppass. Deze pas ligt op een hoogte van 2.033 m.ü.M. Naast een verscheidenheid van landschappen rijdt de trein ook door verschillende tunnels en over diverse bruggen. Het beroemde Landwasserviaduct is hier één van. Daarnaast rijdt de trein door de indrukwekkende Rheinschlucht. Deze prachtige kloof - waar de Rijn doorheen stroomt - wordt ook wel de Grand Canyon van Zwitserland genoemd en ligt tussen Reichenau en Ilanz. Een deel van het traject is gelijk aan het traject van de Bernina Express. Dat is het geval tussen Sankt Moritz/Davos Platz en Chur. Tijdens de hele reis komt de trein over 291 bruggen en door 91 tunnels.De route vanuit Sankt Moritz is als volgt
Sankt Moritz - Celerina - Samedan - Bergün - Filisur - Tiefencastel - Thusis - Reichenau-Tamins - Chur - Reichenau-Tamins - Ilanz - Trun - Disentis - Sedrun - Oberalppass - Andermatt - Realp - Oberwald - Münster - Fiesch - Mörel - Brig - Visp - Stalden - St. Niklaus - Zermatt
De route vanuit Davos Platz is als volgt
Indien men vanuit Davos Platz start gaat men over het Wiesner Viaduct naar Filisur. Vanaf daar volgt de trein hetzelfde traject als vanuit Sankt Moritz.
De route vanuit Zermatt
Deze is hetzelfde als vanuit Sankt Moritz, maar dan omgekeerd.
Werelderfgoed
Zoals meerdere landen staat Zwitserland ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het heeft maar liefst elf noteringen, hiervan zijn acht culturele- en drie natuurlijke erfgoederen. De Glacier Express passeert op zijn route twee werelderfgoederen. Deze twee zijn:[OLIST]sinds 2001 de Alpen Jungfrau-Aletsch
sinds 2008 de Albula-Bernina Bahn[/OLIST]
De afkorting m.ü.M komt meerdere malen voor in dit artikel. Dit is de afkorting voor meter über Meer. Dit betekent het aantal meters boven zeeniveau en is te vergelijken met onze Nederlandse benaming NAP.
Hoogteverschil
Tijdens het treintraject worden er verschillende hoogten gehaald. Deze hoogten variëren tussen de 2.033 m.ü.M. en 585 m.ü.M.Tussen de drie verschillende startplaatsen is ook sprake van hoogteverschil.
De verschillende hoogten zijn:
- Sankt Moritz ligt op een hoogte van 1.775 m.ü.M.
- Davos Platz ligt op een hoogte van 1.540 m.ü.M.
- Zermatt ligt op een hoogte van 1.604 m.ü.M.
- het hoogste punt is de Oberalppass met een hoogte van 2.033 m.ü.M.
- het laagste punt is Chur met een hoogte van 584 m.ü.M.
Mooiste tijd om te reizen
Het maakt eigenlijk niet uit in welk periode van het jaar je met de Glacier Express reist. Elk jaargetijde heeft weer zijn eigen charme. In de winter geniet je van de schitterende besneeuwde wereld - vooral van de hoeveelheid sneeuw op de Oberalppas -, in het voorjaar heb je een afwisseling van een besneeuwd landschap en van een fris groen landschap. In de herfst zijn alle bomen mooi gekleurd. Hou er dan wel rekening mee dat de mogelijkheid bestaat dat de trein van eind oktober tot half december mogelijk niet rijdt. Eén ding is zeker, de reis is het mooiste als het nagenoeg onbewolkt is.
Zermatt (1604 m.ü.M)
Zermatt ligt in kanton Wallis. In dit deel wordt Duits gesproken. Zermatt is een bekende plaats, zowel op het gebied van wintersport als door de wereldberoemde Matterhorn. Het is een autovrije plaats. Je kunt er dan ook alleen met de trein komen. Overigens niet alleen met de Glacier Express. Vanuit het dorpje Täsch kun je met een pendeltreintje naar Zermatt reizen. Vanuit Zermatt kun je nog verder omhoog naar de Gornergrat. Dit is een bergkam en ligt op een hoogte van 3100 m.ü.M. Om hier te komen moet je met de Gornergratbahn (GGB). Dat is een trein over een zogeheten tandradbaan. Een tandradbaan is spoor waar in het midden nog een extra rail zit. Dit is niet een gewone rail, maar deze is voorzien van "tanden" waar het tandwiel van de trein in past. Op deze manier wordt een trein op een steile helling "omhooggetrokken".Andermatt (1435 m.ü.M.)
De plaats Andermatt ligt in het Zwitserse kanton Uri. Ondanks dat het niet een grote plaats is - er wonen rond de 1400 inwoners - is het wel een belangrijke plaats op gebied van verkeer. Vanuit Andermatt komen de wegen samen die naar de drie bekende bergpassen gaan. Deze bergpassen zijn:- Furkapass
- Oberalppass
- Gotthardpass
Daarnaast komen er veel treinen op het station van Andermatt. Dat is immers ook het geval met de Glacier Express.
Oberalppass (2033 m.ü.M)
De Oberalppass ligt ook in kanton Uri. De pas is een verbinding tussen dit kanton en kanton Graubünden. Zowel de Glacier Express als het autoverkeer maakt gebruik van deze verbinding. De pasweg is rond 1863 gebouwd en is niet echt steil. Boven op de pas is het stuwmeer Oberalpsee waarin volop forellen zwemmen. Even verderop is het meer Lai da Tuma (2345 m). Hier ontspringt de Vorderrhein.
Rheinschlucht (630 m.Ü.M.)
De Rheinschlucht is een indrukwekkende kloof waar de rivier de Rijn doorheen stroomt. In het Reto-Romaans - dat is ook een taal die in Zwitserland wordt gesproken - wordt de Rheinschlucht Ruinaulta genoemd. De Glacier Express rijdt door deze prachtige kloof. Deze kloof is niet alleen prachtig om vanuit de trein te bekijken. Je kunt hier namelijk ook naartoe lopen.Er zijn twee mogelijkheden:
