InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Kanovaren op de Groninger Maren

Kanovaren op de Groninger Maren

In vroeger tijden, toen er nog geen dijken bestonden, stroomde het water bij vloed vanuit de Waddenzee het Noord-Groningse land binnen en trok zich bij eb weer terug. De waddengeulen die op deze manier ontstonden vormen de basis van wat nu de Groninger maren zijn. Het zilte water is ondertussen zoet, maar de maren hebben hun grillig slingerende vorm behouden en lenen zich daarmee uitstekend voor een één- of meerdaagse kanotocht. Kanoliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Groningen. Hier kun je kilometers achtereen peddelen door een gevarieerd landschap. Je vaart onder oude vervallen bruggetjes en door historische sluizen. Koeien kijken je na vanaf de groene waterkant en met een beetje geluk kun je zelfs reeën spotten. Prachtige dorpjes gebouwd op terpen of wierden typeren het Groninger Hoogeland. Je kunt op veel plaatsen even uitstappen voor een rondwandeling en/of een lekkere versnapering.

Groninger Marengebied

Er zijn verschillende kanoroutes uitgezet in de provincie, zoals de Marenroute (ca 75 km), die langs tal van mooie plekjes en bezienswaardigheden voert. Natuurlijk hoef je niet de hele route te varen. De vele meanderende watertjes staan veelal in verbinding met elkaar, waardoor je makkelijk een route op maat kunt maken.

Kanoroutes

Winsum staat bekend als het kanodorp bij uitstek en is een mooi startpunt voor verschillende routes. Je kunt richting de stad Groningen varen, via het authentieke Onderdendam en Bedum, één van de oudste dorpjes van de provincie. Maar ook Houwerzijl (Theemuseum), Eenrum (Abrahams Mosterdmuseum, Kaarsenmakerij Wilhelmus) en Leens (Landgoed Verhildersum met Museum-boerderij Welgelegen) zijn prachtige vaardoelen om het Marengebied te verkennen. Ben je meer ervaren, dan kun je via het vissersdorp Zoutkamp nog door, het Lauwersmeer op.

Kies je de meest noordelijke vaarroute dan is Noorpolderzijl (de kleinste zeehaven van Nederland) een mooi punt om in westelijke richting te trekken. Je komt dan langs Warffum, waar je een bezoek kunt brengen aan Openluchtmuseum Het Hoogeland. In Pieterburen vind je de welbekende zeehondencrèche van Lenie ít Hart, dagelijks geopend. Maar ook Domies Toen, een oude pastorietuin met theeschenkerij, is zeer de moeite waard.

Vaar je vanuit WInsum in westelijke richting dan bereik je via het Winsumerdiep het Reitdiep. Een prachtig slingerende rivier die uitmondt in het Lauwersmeer. Deze mooie route voert je onder meer langs pittoreske plaatsje Garnwerd, waar je bij het authentieke café Hammingh lekker kunt pauzeren. Vlakbij zijn ook de monumentale keersluizen van Aduarderzijl te zien.

Kanokaart Groningen

Bij verschillende VVV-kantoren en kanoverhuurders in de provincie en bij bureau Pro-Grun'n in Winsum, is de kanokaart van Groningen verkrijgbaar. Hiermee stippel je gemakkelijk je route uit. Hoewel gemakkelijk? Met ruim 850 kilometer aan kanoplezier is een keuze maken nog niet heel eenvoudig.

Overnachten

Kies je voor een meerdaagse kanotocht, dan zijn er vele vormen om te overnachten. Er zijn langs de routes verschillende (mini) campings, waar je een tentje kunt opslaan. Je kunt ook kiezen voor een hotelletje of maak een keuze uit één van de vele bed & breakfast gelegenheden, die de provincie rijk is.

Lees verder

© 2012 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Foto's: Wout van Groenestijn (behalve anwb-bord)
  • www.watersportalmanak.nl
  • www.kanoweb.nl

Reageer op het artikel "Kanovaren op de Groninger Maren"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 05-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Kanovaren
Schrijf mee!