InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het?

Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het?

Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het? Sommige mensen vinden het leuk om tijdens hun vakantie te gaan vissen. Maar in elk land zijn de regels om te mogen vissen verschillend. Hoe zit het nu juist in de Vulkaaneifel? Heb je een vergunning nodig? Waar kan je die bekomen? Moet je daarna nog bijbetalen om te mogen vissen? Waar koop je aas? En waar kan je terecht om te gaan vissen?

Vissen in Ulmen

Visvergunningen in Duitsland

Duitsers zijn zeer streng als het op vissen aankomt. De Duitsers zelf moeten een serieuze visvergunning hebben, waar ze een week of vijf les voor moeten volgen, waarna ze dan een heus visexamen moeten afleggen alvorens de vergunning te bekomen.

Om in Duitsland te mogen vissen als toerist moet je deze procedure gelukkig niet doorlopen, maar heb je wel een Urlaubsschein (vakantievergunning) nodig. Deze Urlaubsschein is 14 dagen geldig. Naast deze Urlaubsschein moet je ook nog overal betalen om te mogen vissen.

Waar kan je gaan vissen in de Vulkaaneifel?

Vissen in het Ulmenermaar

Om te mogen vissen in het Ulmenermaar betaal je zoín 10 euro per persoon. Het maar wordt onderhouden door de visclub en is dus prima in orde en zeer visrijk. Visvergunning kan opgehaald worden op het gemeentehuis van Ulmen. Dit is echter maar beperkt open, dus een goede planning is essentieel. Familieleden die niet zo van vissen houden, kunnen een mooie wandeling rond het maar maken. Overal rond het maar staan informatieborden, met informatie in het Nederlands, het Duits en het Engels. Ook aan de kinderen is gedacht, want ook voor hen is er speciale informatie voorzien die hen wordt verschaft door vier vriendjes: de bij, het basalt, de vleermuis en de egel.

Aan de andere kant van de snelweg is een andere plas, waar je voor 6 euro per persoon kan gaan vissen. Deze plas wordt niet onderhouden door de vissersclub, maar is ook erg visrijk.

Vissen in Schönbach

In Schönbach vind je kunstmatig aangelegde vijvers waar je kan gaan vissen op forel. Je betaalt 15 euro voor een kind en iets meer voor een volwassenen. Voor deze prijs kan je een hele dag vissen van 6 uur in de ochtend tot 18 uur ís avonds. De forellen worden voor je in de vijver geworpen. Aan jou om ze er uit te halen. Niets vangen is echter geld kwijt. Een trucje: ga 's morgens vroeg vissen, dan zitten de vissen van de vorige dag er nog mee in! De vijver is pas toegankelijk vanaf eind april.

Vissen in Daun

Om te mogen vissen in het Gemündener Maar moet je toestemming vragen aan de Angelsportverein Daun 1966 e.V., meer bepaald bij Herr Rother, telefoon 06592/3944. Een dagkaart kost rond de acht euro en kan je bekomen in Daun-Gemünden, bij Hotel Müller in de Lieserstasse 17 of bij het Waldcafé in de Maarstrasse 7. Wie wil vissen in de Teichanlage Winkelbach kan een dagkaart bekomen voor zeven euro vijftig bij Angelgeräte Bretthauer in de Bahnhofstrasse 9 in Daun of bij Gasthaus Lenerz in de Udersdorferstrasse 15 in Daun-Weiersbach.

Vissen in Eisenschmitt

De gasten van hotel Molitors Mühle kunnen vissen in de buurt van het hotel in vier visvijvers en in de rivier op forel, baars, paling en witvis.

Vissen in Holzmaar en Pulvermaar

Voor zo'n 8 euro per dag kan je vissen in het Holzmaar of in het Pulvermaar. De dagvergunning bekom je bij de Gaststätte Zum Holzmaar in de Holzmaarstrasse 37 of bij het kapsalon Thiel in de Pulvermaarstrasse 12, beide in Gillenfeld.

Vissen in Grosslittgen

Om te mogen vissen in de visvijver van Himmerod moet je een dagkaart kopen in Angelschop Schüller. Voor zo'n tien euro kan je dan een ganse dag vissen op forel, baars, karper en paling.

Vissen in Manderscheid

In Manderscheid is er weer een andere wet van kracht: om te mogen vissen in de rivier moet men kunnen bewijzen dat men minstens twee nachten in de regio Manderscheid verblijft aan de hand van een reservering. Bovendien loopt het seizoen van 1 april tot 15 oktober. Een dagkaart kost hier zo'n 12 euro, een weekkaart rond de 60 euro. Men kan vissen op forel of witvis, maar men mag maximum 3 stuks vangen en men mag ook alleen maar vliegvissen.

Vissen in het Meerfelder Maar

Vergunningen zijn verkrijgbaar in Landhotel Maarblick en in Gasthaus Brunnenstübchen in Meerfeld. Voor een dagkaart betaal je 6 euro, voor een weekkaart 22 euro en voor een maandkaart 52 euro. Wat kan je hier allemaal vissen? Snoek, baars, paling en karper.

Vissen in het Schalkenmeren maar

Ook om te vissen in het Schalkenmeer betaal je 8 euro per dag. Voor een vergunning moet je in het Dorfgasthof Schmitz in de Mehrenerstrasse 13 zijn, maar ook in het hotel Haus am Maar in de Maarstrasse 22, in Café Maarblick in de Maarstrasse 16 of in de Touristinformation in de Maarstrasse 2 kan je terecht.

Vissen in üdersdorf

Dagkaart zo'n 8 euro, verkrijgbaar in het Gasthaus Steinebach in de Daunerstrasse 1 of bij Fit Hotel in de Daunerstrasse 6. Om in Udersdorf-Tettscheid te mogen vissen koop je een visvergunning eveneens voor zo'n 8 euro in Gasthaus Sonnenschein in de Lieserweg 10. Ook in Udersdorf-Trittscheid kan je voor 8 euro een ganse dag aan de slag. Vergunningen verkrijgbaar in de Udersdorfer Mühle, in Gasthaus Lenerz in de Udersdorferstrasse 15 in Daun-Weiersbach en in de Lavastrasse 13 in Trittscheid.

Waar kan je aan aas geraken?

Voor aas kan je terecht in Darscheid bij Steffiís Angeln & Freizeit. Het adres is Hörscheider Strasse 19. Een piepklein winkeltje waar maden en wormen worden verkocht, maar ook vissersgereedschap en -uitrusting. De openingsuren zijn dinsdag en donderdag van 9 u 30 tot 12 u 30 en vrijdag van 17 tot 19 uur, maar als de mensen thuis zijn, komen ze ook wel even (ze wonen naast de winkel). Je kan ook op afspraak gaan kopen na een telefoontje op 06592/9834707.

Zeker is dat de vis die je in de Vulkaaneifel vangt, erg zuiver is. Er is immers weinig industrie in de buurt en de waterlopen en maren zijn dus weinig bevuild. Let wel goed op dat je met alles in orde bent, want de Duitse wetgeving omtrent vissen is erg streng. Wordt je betrapt op illegaal vissen, dan kan zelfs je auto in beslag genomen worden!

Veel visplezier!
Gerelateerde artikelen
Visvakantie: vissen in NoorwegenVisvakantie: vissen in NoorwegenVissen in Noorwegen is populair. Dat komt door de ongerepte natuur van het land. Daardoor is er een grote visstand. Het…
Kopen en aanvragen van de vispasKopen en aanvragen van de vispasWie in Nederland wilt gaan vissen heeft een vergunning nodig. In Nederland is dat de zogeheten VISpas. Deze kan worden a…
Sterrenbeeld Vissen (Pisces)De Vissen is een sterrenbeeld dat van toepassing is op mensen die geborten zijn van 19 februari tot en met 20 maart. De…
Labeo (Epalzeorhynchus) frenatusDe Labeo frenatus is het minder bekende broertje van de Labeo bicolor. Hij is dan ook iets minder spectaculair gekleurd.…
Bronnen en referenties
  • Plaatselijke brochure: Gaste-Info der Ferienregionen Daun und Manderscheid
  • Toeristische dienst Kaisersesch

Reageer op het artikel "Vulkaaneifel: waar kan je gaan vissen en wat kost het?"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 22-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Vulkaaneifel
Schrijf mee!