InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Kanovaren in de Weerribben

Kanovaren in de Weerribben

In het noordwestelijke deel van Overijssel bevindt zich het Nationaal Park Weerribben. Dit natuurgebied (3500 hectare groot) is ontstaan door zowel mensenhanden in de 17e eeuw (vervening) als de natuur. Water, rietlanden, hooilanden en moerasbossen wisselen elkaar af en vormen het leefgebied van veel verschillende planten en dieren, waarvan sommige (zoals de otter) echt zeldzaam. De Weerribben is een watergebied bij uitstek en laat zich dan ook prachtig per kano te verkennen.

Kanoroutes

Staatsbosbeheer heeft in samenwerking met de plaatselijke kanoverhuurbedrijven en de ANWB een aantal kanoroutes uitgezet. Met als startpunt Ossenzijl of Kalenberg, kun je kiezen uit drie mooie routes:
  • de Ossenzijlroute van ca 7 km
  • de Kalenbergroute van ca 8 km
  • de Weerribbenroute van ca 14 km

Oneindige kanotocht door de Kop van Overijssel

Jaarlijks wordt medio september, onder begeleiding van ervaren natuurgidsen een meerdaagse kanotocht georganiseerd. Aan deze kanotocht in Canadese kano's kunnen maximaal vijftien mensen deelnemen. Ervaring en conditie zijn wel een vereiste, aangezien er flink wat kilometers gevaren wordt. Overigens voert deze tocht niet alleen door de Weerribben maar omvat ook het aangrenzende natuurgebied De Wieden. Er wordt niet alleen gevaren maar ook uitgebreid stilgestaan bij de grote variatie aan flora en fauna in deze moerasgebieden. De tocht start in De Wieden. 's Avonds zet je je tentje op en wordt er samen gekookt. De tweede dag gaat ook door De Wieden, maar nu gaat de route tevens over grotere wateren en meren. Een camping aan het water in Blokzijl is de locatie van de tweede overnachting. De derde en vierde dag wordt er gevaren en overnacht in De Weerribben om te eindigen in Ossenzijl. Overigens ga je ook in het donker nog op pad: op zoek naar vleermuizen en ottersporen. Mocht je aan deze kanomeerdaagse deel willen nemen, neem dan contact op met de organisatie via de website van het Nationaal Park Weerribben Wieden.

Zelf een route uitstippelen

Natuurlijk kun je ook zelf met behulp van een goede kaart een kanoroute bepalen. Wil je je eigen meerdaagse samenstellen, dan kun je verschillende kanoroutes met elkaar combineren. Afhankelijk van het weer en/of seizoen kun je kiezen voor beschutte al dan niet minder beschutte vaarroutes. Een kaart met routes is verkrijgbaar bij VVV De Weerribben in Ossenzijl of de verhuurbedrijven van kano's en fluisterboten in Ossenzijl en Kalenberg. Laastgenoemden bieden behalve kano en kaart, vaak ook leuke arrangementen, waarbij het kanoën wordt afgewisseld met wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Soms is er ook (mini)camping aanwezig waar overnacht kan worden.

Buitencentrum Weerribben

Kies je Ossenzijl als vertrekpunt, dan is vooraf een bezoekje aan het Buitencentrum Weerribben van Staatsbosbeheer zeker de moeite waard. Niet alleen omdat je hier een handige kanokaart kunt kopen, maar ook omdat het centrum interessante informatie verschaft over alles wat je tijdens het kanovaren kunt tegen komen. Over de oorsprong van het gebied (waar vroeger turf gestoken werd) en hoe men er leefde in die tijd, over de rietcultuur, de eendenkooi en nog veel meer. In het winkeltje zijn tal van natuurboeken te koop, maar ook verrekijkers, souvenirs, etc.

Lees verder

© 2012 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.np-weerribbenwieden.nl

Reageer op het artikel "Kanovaren in de Weerribben"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 07-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Kanovaren
Schrijf mee!