InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense Duinen

Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense Duinen

Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense Duinen Als je sportief bent en van de natuur houdt, dan kun je jezelf heel goed vermaken op de Loonse en Drunense Duinen. Dit prachtige natuurgebied biedt tal van sportieve activiteiten. Je kan dan denken aan wandelen, fietsen, mountainbiken en paardrijden. De Loonse en Drunense Duinen is een groot zandgebied in de buurt van Waalwijk, Noord-Brabant. Het ligt ook vlakbij de Efteling en is sinds 2002 een Nationaal Park. Het gebied bestaat uit mooie bossen met uitgestrekte zandvlaktes, waarin je jezelf in de woestijn waant. Het hele gebied is ruim 3.500 hectare groot en geschikt voor allerlei leuke activiteiten. Het stuifzandgebied is de grootste van Europa.

Wandelen

De Loonse en Drunense Duinen biedt zeer goede mogelijkheden voor wandelaars. Je kan er wandelingen maken van 1 uur tot een dagtocht, zonder ook maar een keer over hetzelfde pad te lopen. Er is een wandelroutenetwerk van ruim 125 kilometer. Op sommige routes moet je rekening houden dat het redelijk zwaar kan zijn, aangezien je dan over de zandverstuivingen wandelt en dat zand is vrij mul. Het is ook aan te raden om goede wandelschoenen te dragen. Rondom de Loonse en Drunense Duinen vind je diverse horecagelegenheden waar je wat kunt eten en drinken, maar uiteraard is het raadzaam om zelf ook wat eten en drinken mee te nemen. Er zijn wandelkaarten van de Loonse en Drunense Duinen in omloop met verschillende wandelroutes er op. Op de website van de ANWB vindt je ook verschillende wandelroutes die je kunt uitprinten. Bij deze routes volg je de paaltjes van het wandelroutenetwerk, wat erg duidelijk is aangegeven. Uiteraard vind je op internet ook tal van GPS-routes die je kunt downloaden. Als je gaat wandelen is het wel aan te raden om een kaart te kopen, want je kunt, door de grootte van het gebied, makkelijk verdwalen of verkeerd lopen.

Fietsen

De fietsliefhebber komt ook niets tekort. De fietsroutes zijn duidelijk aangegeven en goed te fietsen. Als je zelf geen fiets hebt of geen fietsendrager, dan kun je verschillende fietsen huren bij de Rustende Jager, dit is een uitspanning in Biezenmortel. Je kunt ook een aantal leuke fietsroutes kopen voor € 1,- per stuk. De fietsroutes hebben verschillende lengtes en zo is er voor iedereen een leuke route te vinden. Er is een groot aantal fietsen te huur, onder andere dames- en herenfietsen, kinderfietsen, tandems, mountainbikes, steps en Sparta lons.

Mountainbiken

Bij de Rustende Jager kun je ook moutainbikes huren. Moutainbiken wordt veel gedaan op de Loonse en Drunense Duinen. Door de Loonse en Drunense Duinen loopt een mountainbikeroute van 26 kilometer, de route is erg afwisselend en verschilt erg in hoogte met hier en daar een boomwortel, een echte uitdaging is het zeker. De huur van een mountainbike bedraagt € 20,- per dag per persoon en is inclusief helm. Na het moutainbiken heb je zelfs de mogelijkheid om te douchen, want als het wat modderig is op de route kan je aardig vies worden. De mountainbikeroute is duidelijk aangegeven en over verdwalen hoef je je dan ook geen zorgen te maken.

Paardrijden

De Loonse en Drunense Duinen is ook een prachtige plek om te paard te verkennen. Er zijn heel veel ruiterroutes, zo'n 100 kilometer. De ruiterroutes zijn allen goed aangegeven en goed te rijden, want alle paden worden goed onderhouden. Bij de horecagelegenheden aan de rand van de Loonse en Drunense Duinen heb je de mogelijkheid om je paard te stallen, zodat je beiden even kunt bijkomen en wat kunt eten en drinken. Als je geen eigen paard hebt dan zijn er verschillende maneges in de omgeving die buitenritten organiseren zoals Manege Van Loon, Manege Duikse Hoef en Manege Ad van Bladel. Als je met je eigen paard gaat rijden dan moet je wel een vergunning aanschaffen, deze kun je kopen bij een van de horecagelegenheden, je kunt daar ook goed parkeren met een paardentrailer, dus is het een mooi startpunt van je buitenrit.

Overig

Kinderen kunnen lekker spelen in het zand van de Loonse en Drunense Duinen, er worden ook vaak hutten gebouwd of renwedstrijdjes gehouden. Op de zandverstuivingen is ook heel veel ruimte om te voetballen of om andere sporten te beoefenen. De Loonse en Drunense Duinen zijn perfect voor een dagje uit of een leuke vakantie. Er zijn een aantal hotels en campings in de buurt van de Loonse en Drunense Duinen waar je kunt overnachten.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.np-deloonseendrunenseduinen.nl
  • www.de-rustende-jager.nl

Reageer op het artikel "Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense Duinen"

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 23-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Schrijf mee!