InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Vrije tijd > Kanovaren op de Linge

Kanovaren op de Linge

Dwars door de Betuwe stroomt de Linge. Een prachtige rivier die langs mooie dorpjes slingert. Het Betuwse land staat bekend om zín boomgaarden en de bloeiende fruitbomen trekken ieder voorjaar veel toeristen naar de Betuwe. Te voet en te fiets valt er veel moois te zien. Maar wil je het landschap eens vanuit een ander perspectief beleven, stap dan eens in een kano.

De Linge

De rivier de Linge stroomt door de Betuwe, van Doornenburg tot Gorinchem. Met 108 km is het de langste geheel Nederlandse rivier. Vanaf het beginpunt (inlaat vanuit het Pannerdensch Kanaal) tot Tiel is de rivier eigenlijk niet meer dan een recht kanaal. Vanaf Zoelen (bij Tiel) begint de rivier te meanderen, tot aan Gorinchem. Hier splitst de rivier zich op; via het Kanaal van Steenenhoek mondt de Linge uit in de Merwede. Een deel van de Linge stroomt dwars door Gorinchem. Het sluizencomplex in de Lingehaven vormt hier de verbinding met de Merwede.

Varen tussen fruitbomen en grazend vee

Het is mogelijk om de hele rivier te bevaren, al moet bij de kruising met het Amsterdam-Rijnkanaal de kano even het water uit. Maar het meest aantrekkelijk is de Linge vanaf Zoelen waar zij zich een weg[slingert tussen de fruitbomen, koeien en knotwilgen. Door plezier- en beroepsvaart kan het vanaf Geldermalsen druk zijn, maar het landschap en de mooie dorpjes maken een kanotocht in alle jaargetijden aantrekkelijk. Onderweg kom je langs plaatsjes als Deil, Enspijk, Rumpt, Beesd, Rhenoy, Gellicum, Acquoy, Asperen, Leerdam, Heukelum, Kedichem en uiteindelijk bereik je de vestingstad Gorinchem. Er zijn op veel plaatsen aanlegmogelijkheden, zodat je de tocht even kunt onderbreken. Voor een rondwandeling in bijvoorbeeld het mooie Asperen of Heukelum, voor een bezoek aan het glasmuseum in Leerdam of voor een versnapering op één van de terrasjes langs de Linge.

Het recreatieschap geeft een speciale folder uit voor kanovaarders met instructies, instapplaatsen en verboden.

Kano huren

Wie niet zelf over een kano beschikt, kan er op verscheidene plaatsen langs de Linge één huren. In Enspijk, Leerdam, Buurmalsen en Heukelum bijvoorbeeld vind je kanoverhuurders, die verschillende tochten organiseren, variërend in lengte en tijdsduur. Ook zijn er combinatietochten mogelijk, waarbij je de heenweg per kano aflegt en terug gaat fietsen. De kanoverhuurder zorgt in dat geval ook voor fietsen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Hanneke70, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kanovaren op de Linge"

Infoteur: Hanneke70
Gepubliceerd: 01-10-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Vrije tijd
Special: Kanovaren
Schrijf mee!