InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Lekker weg in... Den Haag

Lekker weg in... Den Haag

Lekker weg in... Den Haag Veel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk genoeg te zien. In dit artikel vind je tips voor een bezoek aan de hofstad: Den Haag.

Den Haag

De hofstad van Nederland. De woon- en werkplaats van de Koningin en locatie van de Tweede Kamer. Den Haag is het politieke centrum van Nederland. Naast de politiek heeft Den Haag nog veel meer mooie plekjes om te bezoeken. Denk bijvoorbeeld aan een van de grootste stranden van ons land: Scheveningen. Veel te zien en te doen in de hofstad.

Bezienswaardigheden

Er zijn veel dingen te zien in Den Haag. Het centrum bestaat grotendeels nog uit de oorspronkelijke herenhuizen en rond de bekende Spuistraat vind je het bruisende hart van deze zeer oude stad.

Het Binnenhof

Voornamelijk bekend van het 8 uur journaal is natuurlijk het Binnenhof. Het centrum van de Nederlandse politiek. In het Binnenhof vind je onder andere de Tweede Kamer en het Torentje van de minister president. Het plein van het Binnenhof is vrij toegankelijk. Ook is het mogelijk een rondleiding te krijgen. Wegens vergaderingen etc. is het niet altijd mogelijk alle kamers te bezoeken.

Vredespaleis

Het Vredespaleis ligt net iets buiten het centrum van de stad en wordt onder andere gebruikt door het Internationaal Strafhof. Dit mooie paleis is gelegen in een prachtige tuin en is te bezoeken middels een rondleiding. Er zijn veel leuke en interessante wetenswaardigheden die je alleen tijdens de rondleiding te weten kunt komen.

Paleis Noordeinde

In het centrum van de stad ligt Noordeinde. Het werkpaleis van de Koningin. Het paleis is helaas niet open voor bezoek. Het is wel mogelijk een wandeling te maken door de paleistuinen aan de achterkant van het paleis. In de tuinen bevinden zich ook de Koninklijke stallen waar de paarden en koetsen van het Koninklijk Huis gestald staan.

Attracties

Den Haag heeft niet veel attracties. Er zijn er echter wel een aantal die de moeite waard.

Madurodam

Nederland in het klein. Als je Madurodam nog nooit hebt bezocht moet je dit zeker een keer doen! De mooiste bezienswaardigheden uit heel Nederland zijn nagebouwd in het klein. Zo vind je hier onder andere luchthaven Schiphol, de Erasmusbrug en de Deltawerken. Madurodam wordt ook steeds interactiever. Zo kun je sinds begin 2012 zelf voertuigen besturen.

Omniversum

Omniversum is een IMAX filmtheater. De meest fantastische natuurfilms kun je in dit koepeltheater bekijken.
De films die hier vertoont worden zijn voornamelijk prachtige natuurfilms. Voor een liefhebber is dit zeker een aanrader.

Scheveningen

Scheveningen is officieel een wijk van Den Haag, maar wordt door velen gezien als aparte badplaats naast Den Haag. Scheveningen is een van de grootste stranden van Nederland en bied voor iedereen wel een vorm van ontspanning. Even uitwaaien op de pier, een drankje drinken in één van de vele strandtentjes of genieten van een musical in het Circustheater.

Musea

Den Haag is qua musea voornamelijk een kunststad. De meeste musea bevatten kunst. Dus hou je van schilderijen? Dan is Den Haag de stad voor jou.

Panorama Mesdag

Panorama Mesdag is één van de oudste en grootste panorama schilderijen ter wereld. Het schilderij toont het uitzicht over Scheveningen van het jaar 1880. Hendrik Willem Mesdag heeft het schilderij gemaakt samen met zijn vrouw en een aantal vrieden. Er zitten veel leuke kleine dingen verstopt in het schilderij, waardoor je er letterlijk uren naar kunt kijken.

Mauritshuis

Het Mauritshuis bevindt zich in het politieke centrum bij het Binnenhof. Het museum heet ook wel Koninklijk Kabinet van Schilderijen en is voornamelijk bekend door 1 wereldberoemd schilderij: Het meisje met de parel, van Johannes Vermeer. Naast dit schilderij vind je in dit museum nog veel meer kunstwerken van de bekende meesters.

Museon

Het Museon is een leuk en leerzaam wetenschappelijk museum voor jong en oud. Het idee van dit 'doe-museum' is dat je meer leert door te ervaren. De vaste tentoonstelling van het museum 'Jouw wereld, mijn wereld' vertelt je hoe het leven op aarde is ontstaan. Een leuk museum waar veel te ervaren is. Zeker voor gezinnen met kinderen een echte aanrader.

Meer informatie over Den Haag vind je op de website van Lekker weg in eigen land.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tifont, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bezienswaardigheden in Den HaagDen Haag is een stad met heel veel bezienswaardigheden. Bij welke bezienswaardigheden moet je zeker zijn geweest?
Escher Museum: Escher in het Paleis in Den HaagEscher Museum: Escher in het Paleis in Den HaagM.C. Escher is in binnen- en buitenland beroemd om zijn kunst. In Den Haag is onder de naam Escher in het Paleis een ten…
Geschiedenis van PrinsjesdagGeschiedenis van PrinsjesdagSinds april 2013 zit Willem-Alexander op de troon. Daarvoor hebben wij vier vrouwelijke koninginnen gehad. Waar komt de…
Waar komt Prinsjesdag vandaan?Waar komt Prinsjesdag vandaan?We weten allemaal dat in september het nieuwe regeringsjaar (parlementair jaar) officieel gepresenteerd wordt door het s…
Madurodam (de kleine stad)Madurodam (de kleine stad)Madurodam is een klein attractieparkje in Den Haag. In Madurodam staan veel bekende en belangrijke Nederlandse gebouwen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Lekker weg in... Den Haag"

Infoteur: Tifont
Gepubliceerd: 06-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!