InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Lekker weg in... Rotterdam

Lekker weg in... Rotterdam

Veel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk genoeg te zien. In dit artikel vind je tips voor een bezoek aan de havenstad: Rotterdam.

Rotterdam

Als je aan Rotterdam denkt, denk je automatisch aan havens. Heel veel havens. Rotterdam heeft echter nog veel meer te bieden dan dat. Het is een moderne stad die na de tweede wereldoorlog geheel opnieuw is opgebouwd. Met een modern centrum vol winkels en het kleine oorspronkelijke Delfshaven.

Bezienswaardigheden

Rotterdam heeft voornamelijk moderne bezienswaardigheden. Dit komt uiteraard door de allesverwoestende bombardementen in de tweede wereldoorlog. Gelukkig is er nog genoeg om te zien.

Kubuswoningen

Op een prominente plek in het centrum van Rotterdam vind je de bekende kubuswoningen. Deze bijzondere woningen zijn allemaal 45 graden gedraaid en zijn één van de iconen van Rotterdam. Het idee van de ontwerper, Piet Blom, was dat de woningen bomen voorstelden en gezamelijk een bos zouden vormen.

Erasmusbrug

Natuurlijk kun je in Rotterdam niet om de Erasmusbrug heen. De 800 meter lange brug verbind letterlijk noord en zuid Rotterdam met elkaar. Voor veel Rotterdammers ligt hier ook een onzichtbare grens.
De brug is mooi om te zien en leuk om te bezoeken als er een evenement wordt gehouden.

Delfshaven

Delfshaven is het enige overgebleven stuk van het oorspronkelijke Rotterdam. Delfshaven is wonder boven wonder gespaard gebleven van de Duitse bombardementen. Het kleine wijkje staat nu voornamelijk bekend om zijn restaurants, cafés en architectonische monumenten.

Delfshaven is zeker een bezoek waard en geeft je een mooie blik in het oude Rotterdam, waar verder niets meer van over is.

Attracties

Rotterdam heeft een aantal leuke attracties die zeker het bezoeken waard zijn voor jong en oud. Een groot aantal attracties zijn gericht op activiteiten met water, dit natuurlijk gezien de geschiedenis van de stad.

Diergaarde Blijdorp

Jaarlijks komen meer dan een miljoen mensen de continenten in deze grote dierentuin bezoeken. Voorbeelden van de continenten zijn de savanne en de krokodillenrivier. Vergeet vooral het gorilla-eiland niet waar gorilla Bokito en zijn familie leven.
Bijzonder is ook het Oceanium. Binnen in het Oceanium vind je een 22 meter lange gang over de bodem van de oceaan. Je loopt hier tussen de haaien, zeeschildpadden en andere waterdieren.

Euromast

Deze 185 meter hoge toren steekt met kop en schouders boven de stad uit. Je kunt de toren al zien wanneer je via de snelweg de stad binnen rijdt. De toren is oorspronkelijk ontworpen voor de tuinbouwtentoonstelling Floriade, die elke 10 jaar ergens anders in Nederland gehouden wordt.

Op heldere dagen is het mogelijk om vanuit de toren zelfs tot Antwerpen te kijken.
Bovenin de toren bevindt zich een restaurant waar je heerlijk kunt dineren. Wanneer je het er voor over hebt, kun je tegen een stevige prijs ook in de toren overnachten.

Scheepswerf De Delft

In Delfshaven vindt je een scheepswerf waar het linie-schip De Delft wordt nagebouwd. Het originele VOC is tijdens een zeeslag gezonken op de Noordzee en wordt op deze werf momenteel herbouwd. Naast het bezoek aan de replica in aanbouw kun je ook een tentoonstelling bezoeken over dit schip. Vlakbij de werf is een gelijknamig restaurant dat een mooi uitzicht biedt op de Maas.

Musea

Moderne kunst. Dat is wat de Rotterdamse musea herbergen. Dit past geheel bij het moderne karakter wat de stad tegenwoordig heeft. Andere musea hebben ook een duidelijke link met de stad zoals bijvoorbeeld het Maritiem museum.

Museum Boijmans van Beuningen

Dit museum heeft een brede variëteit aan kunst. Zowel oude als nieuwe kunst, van artefacten tot design. Dit museum biedt veel voor de kunstkenner. In het museum vind je werken van meesters als Van Gogh, Dalí en Da Vinci. In dit museum vlieg je in vogelvlucht door honderden jaren kunstgeschiedenis tot aan vandaag. Naast de tentoonstellingen binnen, kun je op een mooie dag ook buiten van de kunst genieten in de beeldentuin.

Historisch Museum Rotterdam

Dit museum is gevestigd in het enige 17e-eeuwse pand dat is blijven staan na de Duitse bombardementen. In het Historisch Museum vind je de geschiedenis van Rotterdam. Laat je meevoeren door de verhalen van de havenstad. Het museum weet jong en oud te boeien met duizenden voorwerpen en moderne multimedia technieken. De havenstad heeft een dik geschiedenisboek. In dit museum hebben ze hun best gedaan deze geschiedenis zo goed mogelijk aan je voor te leggen.

Martitiem Museum

Het Maritiem Museum is met meer dan een miljoen maritieme voorwerpen een bijzonder groot museum te noemen. Hoe kan dat ook anders als je gevestigd bent in één van de grootste havensteden ter wereld. Het museum beschikt over verschillende interactieve avonturen, een speciaal programma voor kinderen en je hebt de mogelijkheid een marineschip uit 1868 te bezoeken.

Lees verder

© 2012 - 2019 Tifont, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dagje uit in Rotterdam met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Dagje uit in Rotterdam met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Rotterdam kun je omschrijven als een stad die veel dynamiek uitstraalt met een skyline die zeer imposant is. Rotterdam b…
Maritiem Rotterdam: langs de Nieuwe MaasMaritiem Rotterdam: langs de Nieuwe MaasDe Leuvehaven met het Maritiem Museum. De rondvaart door een wereldhaven. De trendsettende Erasmusbrug. Een overtocht me…
Delfshaven, RotterdamDelfshaven is tegenwoordig een van de deelgemeenten van Rotterdam. Vanwege zijn historie is dit intressante stukje Rotte…
Winkelen in RotterdamVoor een ruim aanbod aan winkels kun je het beste eens gaan winkelen in Rotterdam. Hier vind je zeker wat je zoekt. Ga w…
Bronnen en referenties
  • Lekkerweg.nl

Reageer op het artikel "Lekker weg in... Rotterdam"

Infoteur: Tifont
Gepubliceerd: 06-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!