Nachtclubs in Tokyo

De Japanse hoofdstad is niet alleen overdag een interessante plaats, waar veel te doen en te zien is, Tokyo is ook een bijzondere stad om ís nachts uit te gaan. Hier lees je waar je zijn moet, wat het je gaat kosten en een aantal tips die er een geslaagde avond van kunnen maken.

Het nachtleven van Tokyo

Waar moet je zijn

Tokyo is een erg uitgestrekte stad, alleen al de Yamanote spoorlijn, die om de stad heenloopt, kent 29 stations. Daarnaast lopen er nog vele metrolijnen door de stad. Vanwege de afstanden die hier een rol spelen is het verstandig in de juiste wijk te zijn voordat het openbaar vervoer stopt met rijden (tussen 12 en 1). De meest populaire uitgaanswijken zijn Shibuya, Roppongi en Shinjuku.

Shibuya

In Shibuya zijn veel clubs te vinden, voor iedereen is er wel iets. Er zijn Techno clubs, R&B clubs, Indy clubs, Dance clubs, Reggae clubs en clubs die meerdere muziekstijlen aanbieden op verschillende verdiepingen. Het is een razend populair uitgaansgebied. Het plein voor het gelijknamige station is ís avonds vaak compleet vol met mensen.
Twee clubs die je zeker moet proberen zijn:
  • Womb. Deze club verschijnt vaak in ranglijsten met de top tien beste clubs ter wereld. Deze club heeft waarschijnlijk de beste licht- en geluidseffecten in Tokyo. De entreeprijs is minimaal 4000 yen, oftewel 40 euro op het moment van schrijven.
  • Pure. Een club waar je voor een vast bedrag van 3500 yen, naar binnen mag en onbeperkt kunt drinken. Wanneer we straks de drankprijzen eens nader beschouwen zul je zien dat je hier veel geld mee kunt besparen. Dit systeem heet nomihoudai, een woord dat het waard is om te onthouden. Verder is het een bedompte en kleine ruimte, maar wel een goede plek om nieuwe mensen te leren kennen.

Roppongi

In deze wijk zijn meer toeristen en expats te vinden dan waar dan ook in Tokyo.
  • Gaspanic is een beruchte club. Hier wordt geen entreegeld geheven en is daarom erg populair. Wel loopt er personeel door de club die met zaklampen in je flesje schijnen om te kijken of je drankje al op is. Is het op, dan heb je de keuze een nieuwe te kopen of te vertrekken. De sfeer is er niet erg goed, maar het is een goede plek of even een drankje te doen en wat in de stemming te komen.
  • Heartland is een populaire bar onder het Roppongi hills complex. De klandizie is erg divers, er komen zakenmensen, toeristen, uitwisselingsstudenten, jong en oud, Japanner en gaijin. Het is een goede plek om te sozializen en ze hebben zelfs hun eigen bier.

Shinjuku

Hier kun je vooral cafeís vinden in plaats van clubs en deze worden vooral bezocht door de lokale bevolking. In dit gebied kun je ook veel host en hostess clubs vinden, waar mensen geld betalen om met een aantrekkelijke vrouw of man te mogen praten, maar dat is weer een ander verhaal. Shinjuku is wel een goede wijk om lekker te eten.

Andere gebieden

Op een voormalig haventerrein in Shin-Kiba, een eind buiten de stad, staat de grootste club van Japan en misschien wel van Azië: Ageha, een prijzige maar populaire club, waar zelfs warme maaltijden worden verkocht. Er is ook een buitenzwembad, maar het is ten strengste verboden het water aan te raken.
Ook zijn in de meeste wijken café's te vinden die vaak de hele nacht open zijn. Hier wordt vaak geen entreegeld gevraagd en de meeste klanten zullen Japanners zijn, wat je een goede kans geeft om de taal te oefenen of meer inzicht te krijgen in het land.

Enkele zaken om rekening mee te houden

  • Het openbaar vervoer stopt tussen 12 en 1 uur ís nachts, afhankelijk van de lijn. Omdat de stad zo uitgestrekt is, is het vaak niet te doen terug te wandelen naar je hotel.
  • De meeste clubs vragen entreegeld, dit is meestal tussen de 1000 en 5000 yen.
  • Het goedkoopste bier kost meestal 500 yen. Cocktails en importbier zijn vaak het dubbele.
  • Taxiís kosten de eerste kilometer 750 yen, daarna 350 yen per kilometer.
  • Veel clubs vragen om identificatie, breng die dus mee. Je mag pas naar binnen als je 20 jaar of ouder bent.
  • In Japanse uitgaansgelegenheden wordt flink gerookt.
  • Drugs, ook soft-drugs, zijn ten strengste verboden.

Zoals je ziet kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Daarom hier nog enkele tips om te zorgen dat je yens wat langer meegaan.
  • Ga indrinken bij een nomihoudai izakaya restaurant. Nomihoudai betekent ďdrink zoveel je wiltĒ. Voor een vaste prijs, vaak zoín 20 euro, kun je meestal 2 uur lang onbeperkt drinken. Verder verkoopt een izakaya allerlei hapjes zoals yakitori (Japanse satéstokje) en octopus.
  • Op straat, buiten de clubs, zijn veel kleine supermarkten open zoals de 7/11 en de Sunkiss. Hier kun je voor minder dan 2 euro bier en andere drankjes kopen die je op straat kunt opdrinken alvorens weer de club in te gaan. Zomernachten zijn helemaal niet koud in Japan.

Heb je een leuke nacht gehad en wil je weer naar huis? Tussen 5 en 6 uur ís ochtends begint het openbaar vervoer weer te rijden. Om dit te nemen is een leuke ervaring. Op deze vroege uren staat het perron van station Shibuya vaak helemaal vol met moeie mensen die zijn uitgeweest, terwijl de trein volstaat met kantoorpersoneel op weg naar hun werk.
Waarschijnlijk heb je wel zin in een hapje te eten voordat je gaat slapen. In Tokyo is dat geen probleem, er zijn 24-uurs restaurants op iedere straathoek.
© 2012 - 2020 Ralphm, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Japan, een land met cultuur en gebruikenJapan, een land met cultuur en gebruikenJapan is een land in Azië, dat bekend staat om haar oude cultuur en gebruiken. Japan bestaat uit verschillende eilanden,…
De buurten van Tokyo en diens bezienswaardighedenDe buurten van Tokyo en diens bezienswaardighedenTokyo kun je onderverdelen in twaalf buurten met ieder zijn eigen charme. De een is enorm felverlicht met reclameborden…
Japan, meer dan geisha's en vechtsportenJapan, meer dan geisha's en vechtsportenJapan is een zeer apart land, maar daarom ontzettend interessant om te bezoeken. Vooral de strenge opvoeding en het gevo…
Hoe Aum Shinrikyo zenuwgas produceerdeOp 20 maart 1995 heeft de Aum Shinrikyo (hoogste waarheid) sekte onder leiding van haar leider Shoko Asahara een terrori…

De elf steden van de tocht der tochtenDe Elfstedentocht dankt zijn naam aan de elf steden die de schaatsenrijders aandoen bij het volbrengen van de tocht. Dat…
Pula, een Kroatische stad met vele Romeinse monumentenPula, een Kroatische stad met vele Romeinse monumentenEen stad die bekend staat om zijn vele monumenten uit de Romeinse tijd is de stad Pula, een belangrijke universiteitssta…

Reageer op het artikel "Nachtclubs in Tokyo"

Infoteur: Ralphm
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!