InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Japan, meer dan geisha's en vechtsporten

Japan, meer dan geisha's en vechtsporten

Japan is een zeer apart land, maar daarom ontzettend interessant om te bezoeken. Vooral de strenge opvoeding en het gevoel van saamhorigheid lijkt in niets op de Westerse cultuur.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Tokio
  • Taal: Japans
  • Munteenheid: Yen, verdeeld in 100 sen
  • Religie: voornamelijk shintoïsme en zenboeddhisme
  • Klimaat: in het noorden landklimaat, in het zuiden subtropisch klimaat
  • Beste reistijd: afhankelijk van de regio waar je naar toegaat
  • Tijdverschil: + 8 uur

Autohuurders opgelet: In Japan wordt links gereden.

Japan is erg bekend geworden door de vele vechtsporten die er vandaan komen. Enkele voorbeelden zijn judo, karate en sumo (overigens niet allemaal vechtsporten)
Daarnaast zijn de geisha’s heel bekend. Een geisha is een gezelschapsdame (en geen prostituee zoals vaak wordt gedacht, ook al komt dat soms voor)

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

Japan bestaat uit talloze eilanden. De vier grootste zijn toeristisch interessant:
  • Hokkaido
  • Honshu
  • Shikoku
  • Kyushu

Hokkaido

Sapporo

Sapporo is de belangrijkste plaats op Hokkaido. Hier werden in 1972 de Olympische Winterspelen gehouden. Elk jaar wordt er hier een Sneeuwfestival georganiseerd, waarbij grote beelden worden gemaakt van sneeuw.

Honshu

Honshu is het grootste en belangrijkste eiland van Japan. Het eiland is vulkanisch en dus bergachtig. Op dit eiland woont 80% van de Japanse bevolking, en er liggen dan ook diverse grote en belangrijke plaatsen. Honshu is door middel van onderzeese tunnels verbonden met de eilanden Kyushu en Hokkaido.

Tokyo

Tokyo is de hoofdstad van Japan. Het is de grootste stad ter wereld, met 17 miljoen inwoners. Dit aantal neemt nog steeds toe. Tokyo (of Tokio) is een moderne stad, met wolkenkrabbers, winkels etcetera. In de Ginzawijk bevind zich een winkelboulevard. Daarnaast zijn er op het gebied van cultuur ook veel bezienswaardigheden. Er zijn diverse musea te bezichtigen, waaronder het Nationaal Museum, met een overzicht van de Japanse geschiedenis en kunst. Ook de tuinen van het Koninklijk Paleis zijn een bezoek waard. Ook zijn er veel tempels en andere heiligdommen te zien. Erg grappig is de Tokyo Tower, een kopie van de Eiffeltoren. Voor de kinderen is Disneyland Tokyo erg leuk.

Vanuit Tokyo kun je een uitstapje maken naar Nikko, hier bevinden zich diverse schitterende tempels en pagodes is het Nikko National Park. Hier zijn ook de wereldberoemde drie aapjes te zien. Deze zijn vereeuwigd in de muur van de Toshugo-schrijn, voorzien van de spreuk: Hoor geen kwaad, spreek geen kwaad, zie geen kwaad.

Hakone

Een zeer geliefd uitstapje vind plaats naar het Meer van Hakone. Hier kun je een boottocht maken waarbij je bij helder weer uitzicht hebt op de Fujiberg. Deze berg is heilig voor de Japanners, op de helling zijn dan ook talloze tempels en andere heiligdommen gebouwd.

Nara

Nara is de bakermat van de Japanse cultuur. Hier staat de Yakushijitempel, met het eerste bronzen Boeddhabeeld van het land. Ook bezienswaardig is het Kasugaheiligdom, met 3000 lampionnen.

Kyoto

Kyoto is een voormalige hoofdstad van Japan, het is meer dan 1000 jaar de hoofdstad geweest. Je kunt je dus voorstellen dat er op het gebied van cultuur veel te zien is. Er zijn talloze historische monumenten, tempels, kastelen en tuinen te zien. Beroemd is het Nijokasteel van de shoguns. De shoguns waren de voormalige heersers van Japan.

Hiroshima

In 1945 werd in Hiroshima een atoombom gedropt. Het Peace Memorial Park herinnert hieraan.

Nagano

Nagano is een bekende wintersportplaats in de Japanse Alpen.

Shikoku

Shikoku is de kleinste van de vier eilanden. Het is te bezoeken per veerboot vanuit Wakayama of Hiroshima. Absoluut een bezoek waard is het Ritsurinpa Park.

Kyushu

Op Kyushu heerst een subtropisch klimaat. Het is bekend door de rokende vulkanen die zich op het eiland bevinden.

Nagasaki

In 1945 werd Nagasaki getroffen door een atoombom. Het Vredespark herinnert aan deze verschrikkelijke gebeurtenis. Een leuke attractie voor Nederlanders is Dutch Village. Dutch Village ligt op het kunstmatig aangelegde eiland Deshima, er zijn nagebouwde Hollandse huizen en monumenten (waaronder Paleis Huize ten Bosch) en er ligt een VOC-schip. Alles is nagebouwd op gewone schaal, het is dus geen Madurodam.

Okinawa

Dit is het meest zuidelijke eiland van Japan, Okinawa is bekend door de mooie stranden en koraalriffen.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Japan met All Nippon AirwaysGoedkoop vliegen naar Japan met All Nippon AirwaysVliegen naar Japan is meestal niet goedkoop. Het loont daarom de moeite eens te kijken of je ook vanaf luchthavens net b…
Memoirs of a GeishaMemoirs of a GeishaMemoirs of a Geisha (2005) is een Amerikaanse film die gaat over het leven van een Geisha. De film kreeg in 2006 6 Oscar…
Tokio de gastheer van de Olympische Zomerspelen 1964 en 2020nieuws uitgelichtTokio de gastheer van de Olympische Zomerspelen 1964 en 2020Iedere vier jaar wordt er door een gastland Olympische Spelen georganiseerd. De Japanse hoofdstad Tokio mag de Olympisch…
Vliegen met JAL Japan AirlinesVliegen met JAL Japan AirlinesWie vanaf Amsterdam gaat vliegen en naar Japan wil heeft grote kans dit te doen met JAL Japan Airlines. Het is namelijk…
Tokio: de BezienswaardighedenMet meer dan 38 miljoen heeft de metropool Tokio de meeste inwoners ter wereld. Tokio is nog niet erg populair onder de…

Reageer op het artikel "Japan, meer dan geisha's en vechtsporten"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 05-07-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!