InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > De stad Mashhad - Iran

De stad Mashhad - Iran

In het noordoosten van Iran ligt de heilige stad Mashhad. De gouden koepel komt je tegemoet als je komt aanrijden. De stad is een bedevaartsoord aan één van de belangrijkste karavaanroutes van vroeger. Met name de pleinen rondom de schrijn van Imam Reza zijn indrukwekkend. Het is zeker de moeite waard om een bezoek te brengen aan deze bijzondere stad. Een stad waar je veel over kunt lezen, maar voor de echte ervaring geweest moet zijn!

Mashhad

De stad ligt een kleine duizend kilometer verwijderd van Teheran en is over de weg redelijk te bereiken, via de lucht of via het spoor. Bij Mashhad naar het oosten gaan is niet aan te raden. De grensstreken met Afghanistan (en ook Pakistan) zijn redelijk gevaarlijk. In de stad zelf wonen ongeveer 2,5 miljoen inwoners, al zijn er veel meer mensen in Mashhad. Het is namelijk een beroemd bedevaartsoord en gemiddeld komen er miljoenen mensen per jaar naar de stad toe. Om de stad heen is de belangrijkste inkomstenbron de landbouw. In de streek rondom Mashhad wordt met name fruit geteeld. Het is af te raden om tijdens de pelgrimstijd naar Mashhad te reizen, het is dan erg druk in en rondom de stad en er zijn lange wachtrijen bij de schrijn.

Hotels

Door de vele bezoekers aan de stad zijn er veel accommodaties waarin je kunt overnachten. De meeste hotels zijn ruim, schoon en het personeel is erg vriendelijk. Over het algemeen beheersen ze goed de Engelse taal. De meeste kamers zijn erg ruim en midden in de stad. Zo kun je het leven van de stad waarnemen vanuit je ramen. Vervoer van het hotel naar bezienswaardigheden is aan te raden via een taxi. Het verkeer kan chaos zijn en om bij de schrijn te komen, heb je toegangswegen nodig die meestal geen bewegwijzering hebben.

De heilige schrijn

Aangekomen bij de pleinen waar de schrijn staat moet men eerst door poorten heen om de goederen te controleren. Vanwege aanslagen met doden is het niet toegestaan om grote tassen mee te nemen. Vrouwen worden verzocht in chador te gaan, die meestal wel te verkrijgen is bij de ingang. Ook fotocamera's mogen niet mee naar binnen, wel een mobiele telefoon. Het is dus aan te raden om een telefoon mee te nemen die redelijke foto's kan maken. Probeer binnen te gaan met een gids of zoek een gids in het complex. Deze kan veel vertellen over de historie van de plek en wat de mensen precies aan het doen zijn.

Het goud wat blinkt

De koepel van het mausoleum van Imam Reza is verguld, daarnaast bevinden zich ook gouden minaretten en een grote iwan. Op het Sahn-e Atiq plein staat een gouden fontein. Ook in de afwerking van diverse andere koepels en minaretten is een grote hoeveelheid goud te vinden. Vooral met dagen als de zon schijnt, is het één grote schittering.

Bedevaartsoord

Mashad is één van de zeven bedevaartsoorden waar elke sjiiet eens geweest moet zijn. De achtste imam Reza ligt hier begraven. Het complex heeft grote pleinen (totaal 65 hectare groot) met marmeren vloeren, koepels betegeld met keramiek, koepel van goud, minaretten van goud, gouden fontein. Pracht en praal, het is moeilijk om te beschrijven. Er komen per jaar ongeveer 20 miljoen pelgrims uit alle buurlanden van Iran en Iran zelf. Het is er meestal gezellig druk en er hangt een relaxte sfeer. Er wordt nog veel gewerkt aan de pleinen en het geeft veel werkgelegenheid aan de stad. Alles wordt gefinancierd door een geestelijke belasting die geheven wordt.

Je kunt wel een hele of halve dag rondlopen op al die pleinen. Met name als je houdt van het kijken naar mensen. Er speelt zich veel af op de pleinen en overal zijn mensen in de weer. Op een aantal pleinen kun je begrafenissen volgen en kijken hoe het er in Iran aan toe gaat. Op andere pleinen zitten de vrouwen met kinderen en op weer andere pleinen bidden de mannen. Genoeg om te bekijken dus naast alle gebouwen en kunstwerken.

Waar mag je wel en niet komen?

Een groot aantal pleinen mag je als niet- moslims betreden, maar er zijn ook een aantal heilige pleinen die je niet mag betreden. Meestal kun je er wel een kijkje nemen en kun je een glimp opvangen van de pracht en praal. De schrijn van imam Reza mag je als niet-moslim niet zien. Wat je wel kunt doen is voor het gouden traliehek staan, om naar binnen te kijken. Rondom het traliehek kunnen veel hysterische mensen zijn, een hele bijzondere gewaarwording.

Je dient je op de pleinen rustig te gedragen. De vrouwen dragen een chador en spreken alleen andere vrouwen aan. De mannen dragen minstens een lange broek en spreken alleen mannen aan. Er wordt rustig gesproken en er worden geen foto's van mensen gemaakt, absoluut niet van heiligen. Aan te raden is om inlichten te vragen bij een gids.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De stad Mashhad - Iran"

Infoteur: Annfinance
Gepubliceerd: 20-06-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Iran
Schrijf mee!