InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toscane; Commune di Barga

Toscane; Commune di Barga

Barga is een klein gehuchtje in het Toscaanse Italië. Het ligt in de buurt van Lucca en heeft een oud historisch centrum, wordt beschermd door zijn omringende muren. In 1896 heeft de dichter Pascoli een gedicht over Barga geschreven. Barga wordt ook wel “de meest Schotse stad van Italië” genoemd. Dit vanwege de heuvels , welke herinneren aan Schotland en de vele rode telefooncellen in de straten.

Algemeen

Het Toscaanse Barga is het meest Schots van heel Italië. Het heeft namelijk een nauwe band (gehad) met Schotland. In het begin van de vorige eeuw zijn namelijk veel inwoners van Barga geëmigreerd om in de catering te kunnen werken.

Het stadje ligt in de vallei van de rivier de Serchio op de rand van het Garfagnana gebied, tussen de zuidelijke bergen van de Appenijnen en Apuan keten (waar verschillende marmer mijnen zijn). Het heeft ongeveer 10.500 inwoners en ligt circa 40 km ten noorden van Lucca.

Het oorspronkelijke historische centrum van de stad bestaat nog steeds. Middeleeuwse funderingen, smalle straatjes en kleine pleintjes. De oude huizen zijn rond de dominerende kathedraal (Duomo) geplaatst en zijn al van voor het jaar 1000. De stad wordt beschermd door zijn omringende muren.

Geschiedenis

Barga was in de Middeleeuwen een belangrijk landbouwkundig en ambachtelijk centrum. De stad stond bekend om zijde stoffen. Misschien was dit één van de redenen dat zowel Lucca, Pisa als Florence om het bezit van de stad streden. In 1341 kwam het uiteindelijk onder bescherming van Florence.

Vanaf dit moment is Barga een Florentijnse enclave tussen het Media Val di Sercio, dat door Lucca wordt overheerst, en het gebied Alta Val di Serchio (van de familie d`Este uit Ferrara, dit is het gebied rond Catelnuovo di Garfagnana).

Bezienswaardigheden

  • Palazzo Pretorio; dit paleis heeft een loggia (loggia del Podesta) uit de 14e eeuw. Hier zijn vele wapenschilden en de officiële maten van de Middeleeuwse commune te bezichtigen. In het paleis is een permanente tentoonstelling over de lokale prehistorie.

  • Grotta del I Vento; een grot (grot van de wind) die op 17 km ten westen van Barg ligt, in het midden van het Parco Naturale delle Alpi Apuane. Onder de grond is een 4 km lang gangenstelsel. Het is mogelijk om de grot tijdens een rondleiding te verkennen, maar waterdichte schoenen en warme kleding wordt aanbevolen. De temperatuur in de grot komt niet boven de 10° C.

  • Chiesa San Fransesco; deze kerk heeft drie altaren waar werken van de familie Della Robbia hangen; De geboorte van Jezus; San Francesco met de Stigmata; en de Maria Hemelvaart.

  • Duomo San Cristofano; boven het dorp ligt de kathedraal. Het is gebouwd gedurende 4 verschillende perioden. De bouw begon in de 9e eeuw, het grootste deel van de kerk is in de 12e eeuw gerealiseerd. In de 13e eeuw wordt de Duomo verfraaid en in de 16e en 18e worden de kapellen toegevoegd. De bouwstijl is Lombardisch wat te zien is aan de gebeeldhouwde mensenfiguren en fabeldieren. Helaas vindt er in 1920 een aardbeving plaats waarbij de kathedraal wordt beschadigd, maar inmiddels weer is gerestaureerd. Ook in de Sacramentskapel hangen werken van de familie Della Robbia.

  • De sfeervolle nauwe straatjes, de onregelmatige daken van de gebouwen en de omringende muren, maken de stad tot een typisch Toscaans Middeleeuws gehucht.

Giovanni Pascoli

Deze dichter is in 1855 geboren in San Mauro die Romagna, een plaats die in 1932 werd omgedoopt in San Mauro Pascoli (om zijn bekende dichter te eren’. Hij heeft een gedicht geschreven over Barga, namelijk “L`Ora di Barga”.

Het gedicht is (uiteraard wel even vertaald):

“Ik zocht naar een afgezonderde en eenzame plaats….”
Ik kwam naar Barga. Ik zag dat “Daar was het mooi” en bleef
….. in deze plaatsen “Daar is het goed”.
“Waar schoonheid en goedheid is, verlangt het hart van een artiest niets meer ..”
Giovanni Pascoli, dichter, geschreven in “Il Bargeo” 1896.
Gerelateerde artikelen
De mooiste dorpen van Toscane - BargaToscane heeft naast prachtige steden zoals Firenze, Siena, Lucca, Pisa, San Gimignano, Volterra, ... ook tal van kleiner…
Italië: VolterraVolterra is gelegen in de provincie Pisa in de Italiaanse stad, Toscane. Volterra trekt voornamelijk toeristen aan omwil…
Rustige momenten in DisneylandDisneyland Parijs is ten alle tijden wel een druk bezocht park te noemen. De wachtrijen kunnen oplopen tot soms meer dan…
Toscane; Florence, Gate of ParadiseTegenover de mooie Dom van Florence staat het Baptisterium oftewel doopkapel. Deze kapel is ouder dan de kerk zelf en he…

Reageer op het artikel "Toscane; Commune di Barga"

Infoteur: Storm
Laatste update: 26-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!