InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Toscane; Pescia

Toscane; Pescia

In Toscane van Italië ligt vlak bij de stat Pistoia het stadje Pescia. Dit stadje dat vroeger voornamelijk leefde van de papierindustrie en drukkerijen, krijgt tegenwoordig zijn meeste inkomsten uit de bloemenhandel en toeristen. Ook in dit stadje heeft de omvangrijke familie de Medici zijn sporen achter gelaten. Dankzij deze familie werd Pescia een bisschopsstad.

Algemeen

Het Pescia van deze tijd staat bekend als "De stad van de bloemen", vroeger leefde men voornamelijk van de papierindustrie en drukkerijen, tegenwoordig is onder andere de anjer en lelie populair. De stad ligt ongeveer 25 km ten noorden van Pistoia in de Toscane van Italië. Het ligt aan de gelijknamige rivier die dwars door de stad loopt. Het centrum strekt zich uit over beide oevers van de rivier, verder is het spirituele leven op de linker oever (de kathedraal staat hier onder andere) en de meer wereldlijke zaken behoren tot de andere oever, hier staat onder andere het gemeentehuis.

Geschiedenis

Pescia was gedurende de Middeleeuwen een pion in de machtsstrijd tussen de steden Lucca, Pisa en Florence. De stad werd in de 14e eeuw herbouwd, nadat het volledig was verwoest. In 1699 werd het officieel een cittá, begin 1700 werd Pescia, dankzij de familie de Medici, een bisschopsstad.

Vele gebouwen en kerken die het oude stadscentrum karakteriseren zijn vaak verbouwd en gerenoveerd. Opmerkelijk is dat ondanks alle verbouwingen het centrum nooit zijn originele vorm heeft verloren.

Bezienswaardigheden

  • Chiesa San Francesco; Al in 1211 begon de bouw van de kerk aan de Via Battisti, pas in 1632 was het helemaal klaar. Het grote altaarstuk is van Bonaventura Berlinghieri uit de plaats Lucca. Het kunstwerk is negen jaar na de dood van Franciscus van Asissi (3 oktober 1226) gedateerd, in 1235, en het is het oudste altaarstuk in zijn soort. Op de middenas van de kerk staat een groot schilderij van de heilige, en naast hem staan 6 kleinere afbeeldingen met scènes uit zijn leven. Ook dit meesterwerk is van Berlinghieri. Omdat het paneel zo kort na de dood van de Heilige Franciscus is gemaakt, wordt ervan uitgegaan dat dit schilderij de meest gelijkende afbeelding is die ooit van Franciscus gemaakt is. Aangezien Berlinghieri vlak na de dood en heiligverklaring van Franciscus veel schilderde over het leven en de wonderbaarlijke daden en genezingen, is het heel goed aan te nemen dat hij aanwijzingen van zijn opdrachtgevers kreeg met betrekking tot de keuze van scenes uit zijn leven.

  • Chiesa Sant'Antonio Abate; dicht bij de kerk van Franciscus staat de kerk gewijd aan St. Antonius de Abt. In deze kerk zijn fresco's te vinden waarop het leven van de heilige abt zijn afgebeeld. Ook bevat de kerk een houtsculptuur van de kruisafneming.

  • Piazza Mazzini; aan de andere oever, de rechter, van de rivier ligt dit plein met zijn gebouwen die dateren uit de 13e tot 19e eeuw. Bijvoorbeeld het huidige stadhuis is gehuisvest in het Palazzo dei Vicari. Op dit plein staat ook het door Buggiano in 1447 ontworpen Oratorium Madonna di Piè di Piazza met boven het hoogaltaar een fresco van de Maagd Maria.

  • Museo Civico; vlak bij het Palazzo Geleotti ligt dit museum waar stukken uit de renaissance en de Middeleeuwen zijn te bewonderen. In het Palazzo is ook een bibliotheek gevestigd met ongeveer 30.000 boeken, waaronder ook miniaturen manuscripten en codices.

  • De tuinen van Vialla Garzoni; deze tuinen zijn aangelegd in het midden van de 17e eeuw en werden gerenoveerd in 1786 door Ottavino Diodati. Tijdens deze renovatie zijn er taxusbomen, kunstig gesnoeide bomen en struiken aangelegd.

  • Chiesa Concento di Colleviti; deze kerk heeft een kruisgang uit 1496

Ten slotte is nog vlak bij Pescia het stadje Collodi te bezoeken. Dit stadje is de geboorteplaats van de schepper van het houten mannetje Pinocchio. Hier bevindt zich het Pinocchiopark. Hij schreef onder de naam Carlo Collodi.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Toscane; Carlo Collodi´s PinokkioDe ondeugende marionet Pinokkio is geboren in 1880 in Collodi in Toscane van Italië. De schrijver van de verhalen van di…
Franciscus van Assisi, zijn broederschapNa een leven vol ontberingen sterft Franciscus van Assis op bijna 45 jarige leeftijd in gezelschap van zijn mede broeder…
Toscane in Italie; Bibbiene de bezienswaardighedenToscane in Italie; Bibbiene de bezienswaardighedenBibbiene in Toscane van Italië was vroeger een belangrijke Etruskische nederzetting. Tegenwoordig is dit stadje beroemd…
De dwarsligger: compleet boek in klein formaatWie graag leest zal nogal eens een boek meenemen. In de koffer voor tijdens de vakantie of in de trein naar het werk. Ga…
Het Prins Bernhard CultuurfondsHet Prins Bernhard Cultuurfonds is een van de grootste particuliere cultuurfondsen in Nederland. Het fonds ondersteunt n…

Reageer op het artikel "Toscane; Pescia"

Infoteur: Storm
Laatste update: 14-08-2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Toscane
Schrijf mee!