InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Cuba - Citytrip Havana

Cuba - Citytrip Havana

Het Caribische eiland Cuba is alom bekend als tropisch paradijs waar de vakantieganger geniet van zonovergoten stranden, zwemmen in kristalhelder water en van tropische avonden, van zalig wegdromen op het meeslepende ritme van exotische muziek. Cuba heeft veel meer te bieden, ondermeer Havana, de sensuele hoofdstad, rijk aan bezienswaardigheden, dag en nacht bruisend, een smeltkroes van culturen. Havana is dé bestemming voor een boeiende citytrip. Havana telt drie miljoen inwoners en is onderverdeeld in vijf grote wijken waarvan de toeristen er vier bezoeken: La Habana Vieja, Centro Habana, Vedado en Miramar. Het oude stadsdeel steekt vol historische en culturele bezienswaardigheden, het Centro is dichtbevolkt, Vedado is het meest levendig en Miramar is de residentiële wijk met ondermeer de ambassades.

Een citytrip Havana is overrompelend mooi want je valt van de ene verrassing in de andere, een stadswandeling is net een aanval op al je zintuigen. Als je door de winkelstraat San Rafael wandel, als je de Fábrica de Tabaco Partagás bezoekt waar sinds 1845 de beste sigaren worden gerold, als je tot in de Cubaanse smeltkroes van Centro Habana doordringt waar de mannen in de vooravond hun dominospel aanvatten en de jongens de straat transformeren tot een voetbalveld.

Plaza de Armas

Het centrum van de Oude Stad is de Plaza de Armas, vertrekplaats voor tal van wandelingen door opgelapte straatjes met mooie balkons, fonteinen, leuke cafés zoals de Bodeguita del Medio waar je de beste mojito kunt drinken, het Cubaanse godendrankje. Wandelend door de stad geniet je van de pracht van koloniale paleizen die volop worden gerestaureerd want La Habana Vieja is erkend als nationaal monument.

Parque Central

Langs de drukke winkelstraat Calle Obispo kom je bij de belangrijkste ontmoetingsplaats van de hoofdstad, het schitterende Parque Central. Even verder wandel je door de Paseo de Martí, een brede promenade met fantastische paleizen, marmeren banken, bronzen leeuwen en gietijzeren lantaarns.

Museo Nacional de Historia

In Havana kun je met gemak een reisprogramma van een week vullen. Er zijn prachtige musea zoals het Museo Nacional de Historia van waar je een mooi uitzicht hebt op de baai van Havana en op het eeuwenoude kasteel. Op het plein voor het museum verzamelen elke dag de bouquinistes of boekhandelaars waar je de manifesten van Castro en de poëzie van de beroemde dichter Martí kunt kopen.

Vedado

De dagen duren lang in Havana want de elegantste wijk, Vedada, komt pas ’s avonds tot leven en iedere bezoeker wordt hier aangetrokken door het onovertroffen uitgaansleven. Er zijn tientallen bioscopen, discotheken, beroemde Cubaanse jazzclubs, theaters. Het uitgaansleven situeert zich vooral rond de slagader van Vedado: La Rampa. Deze buurt werd meer dan eens uitgekozen als decor voor bekende films zoals Fresa y Chocolate.

Havana is een zinderende stad, volgestouwd met bezienswaardigheden. Het is een reisbestemming die je geen minuut loslaat, waar elke straatscène, zelfs elke voorbijrijdende auto, oude vaak kapotte bolides, de aandacht trekken. Havana is mooi, prikkelend, vol emotie en staat daarom hoog op de lijst van mooiste citytrip reisbestemmingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Cuba - Citytrip Havana"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 04-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!