InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Porto, een stad met veel winkels en bezienswaardigheden

Porto, een stad met veel winkels en bezienswaardigheden

Porto, een stad met veel winkels en bezienswaardigheden Porto is de tweede stad van Portugal. Toch staat het niet bekend om te bezoeken tijdens een stedentrip. Doodzonde, want de stad met zijn rijke historie is echt de moeite waard.Het oude centrum van Porto is een wirwar van stijlen, tijdperken en manieren. Of je er nu voor kiest om de stad te voet, met de tram of per boot te ontdekken, wat je beleeft op je stedentrip is uniek en een belevenis om nooit te vergeten. De stad heeft veel bezienswaardigheden en unieke winkels die zeker het bezoeken waard zijn.

Porto

Porto, ook wel Oporto genoemd is een havenstad in het noordwesten van Portugal, aan de Costa Verde. Het is de op één na grootste stad van Portugal (na Lissabon). De mooie stad met zijn rijke historie was in 2001, de culturele hoofdstad van Europa, samen met Rotterdam.De wortels van het oude stadscentrum stammen uit het Late Bronstijdperk. Gedurende de Romeinse bezetting was Porto een belangrijke handelsplaats en tijdens het tijdperk van de Romeinen, werd de eerste muur van Porto gebouwd. In de veereiende eeuw was Portugal een van de belangrijkste landen op het gebied van overzeese ontdekkingen. De in1392, in Porto geboren D. Henrique speelde een belangrijk rol tijdens deze expedities, waardoor hij de bijnaam Prins Zeevaarder heeft gekregen. Dat Porto een oude stad vol cultuur en geschiedenis is, zie je terug in de prachtige oude straatjes. De oude wijk die u tijdens een bezoek aan Porto zeker niet mag overslaan, is Ribeira Deze is gelegen aan de rivier de Doura waar vele portboten aanmeren, die naar het aan de overkant gelegen Vila Nova de Glaia varen. Ribeirea bestaat uit allerlei kleine steegjes en straatjes, die u echt het gevoel geven een paar eeuwen terug in de tijd te gaan. In 1996 werd Ribeira door UNESCO toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst zodat dit mooie stukje Portugal, ook in de toekomst bewaard zal blijven.

Bezienswaardigheden

Igreja do Carma

Eén van de best bewaarde gebouwen met een Rococo architectuur is Igreja do Carma.Rococo is een Europese stijlperiode uit ruwweg 1720-1775. De gevels en ronde bogen aan de buitenkant van het gebouw zijn werkelijk prachtig.

Parque de Cicade

De mooie stad Porto beschikt naast zijn vele schitterende gebouwen ook over een geweldig park, Parque de Cicade. Dit park is dichtbij de zee gelegen en heeft zelfs een strand, waar je heerlijk kunt genieten.

Estacao de Sao Bent

Stationshal / Bron: Joseolgon at Portuguese Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Stationshal / Bron: Joseolgon at Portuguese Wikipedia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Het treinstation van Porto is werkelijk prachtig en zeer beroemd om zijn stationshal waar u originele Portugese kunstvormen kan terug vinden. Er hangen ongeveer 20.000 blauw met witte tegeltjes. Deze tegeltjes zijn het ontwerp van Jorge Colaco uit 1930. De tegels laten afbeeldingen van het leven van de Portugese zien.

Wijnmuseums

Natuurlijk verlaat je Porto niet, zonder kennis gemaakt te hebben met een van de meest beroemde wijnen ter wereld. In deze wijnstad bij uitstek, kan men je meer vertellen over de geschiedenis van deze wijnen, onder andere in het “Solar do Vinho do Porto” en het “Museu do Vinho do Porto”, het portwijnmuseum.

Winkelen

Porto is het paradijs voor de echte shop liefhebbers. Alleen al in shoppingcenter kun je, je rustig een hele dag vermaken. Naast de vele unieke winkels bevinden er zich hier ook restaurants, warenhuizen en dienstencentra. Het shoppingcenter is gelegen in het hartje van Porto en herbergt ruim 100 uiteenlopende winkels, met voor ieder wat wils. Naast deze reusachtige shoppingcenter vindt je in de Porto ook nog over enkele andere, kleinere shoppingcentra, waaronder Centro Comercial de Foz en Centro Comercial Aviz. Naast je bezoek aan het shoppingcenter moet je eens een bezoekje brengen aan de benedenstad van Porto. Santa Catarina is een wijk met authentieke winkeltjes, waar enkele van de beste winkels van de stad staan. Nadat u de prachtige etalages heeft bewonderd, kunt in het prachtigste café van Porto, de Majestic, genieten van een hapje en een drankje. In de wijk Boavista, aan de gelijknamige straat richting Foz, ontdek je in de omgeving van het winkelcentrum Avis de meest elegante winkels van de stad. Hier zal je tussen de vele topmerken ook het beste wat in Portugal en de rest van de wereld wordt gemaakt, vinden. Zeker wanneer je een schoentik hebt, zal je in Porto helemaal in je nopjes zijn. Porto is namelijk de schoenstad bij uitstek. Vele ontwerpers hebben zich hier gehuisvest en tonen hun pronkstukken in mooie ateliers.

Openingstijden Porto

De openingstijden zijn in Porto, wat anders dan we hier in Nederland gewend zijn. De meeste winkels zijn in de middaguren enkele uren gesloten. De meeste winkels houden dan ook de volgende tijden aan: van maandag tot vrijdag geopend van 9:00 uur tot 13:00 uur en van 15:00 uur tot 19:00 uur. Op zaterdag hebben de meeste winkels geen middagsluiting, maar sluiten ze de dag af rond 16:00uur

Overnachten

Porto is een grote stad, zeker als u de randgemeenten erbij optelt. Er zijn daarom meer dan genoeg plaatsen te vinden in de stad, waar u kunt overnachten. Een aanrader is het Hotel Infante de Sagras. Dit hotel behoort tot de keten Smal Luxury Hotels of the World en luxe is dit hotel zeer zeker. De aankleding is werkelijk adembenemend en de sfeer die er hangt is stijlvol en intiem. Het hotel ligt ook schitterend gelegen. Het ligt vlabij RIbeira, waar u avonds gezellig kunt stappen.

Hotels in Porto

Enkele leuke hotels in Porto zijn:
  • Bessa Hotel
  • Grande Hotel do Porto
  • Porto Palacio Congress
Gerelateerde artikelen
Portugal, Costa VerdeNoord-Portugal wordt ook wel Costa Verde, ofwel groene kust, genoemd. Door de invloed van de Atlantische Oceaan en de no…
Stedentrip naar PortoStedentrip naar PortoPorto is een mooie stad om te bezoeken en ideaal voor een stedentrip. De stad is namelijk relatief klein en kan daardoor…
De Madeira-archipelDe Madeira-archipel ligt in de Atlantische Oceaan en behoort tot Portugal en is zowel ’s zomers als ’s winters te bezoek…
De mooiste stranden rond PortoDe mooiste stranden rond PortoIn het noorden van Portugal rond Porto, de tweede stad van Lissabon, ligt de Costa Verde (Groene Kust). Hier vind je pra…
De mooiste stranden rond SetúbalDe mooiste stranden rond SetúbalSetúbal is een schiereiland in Portugal en ligt onder Lissabon aan de zuidoever van de Taag en ten noorden van het gebie…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Porto, een stad met veel winkels en bezienswaardigheden"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 19-02-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!