InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip naar Porto

Stedentrip naar Porto

Stedentrip naar Porto Porto is een mooie stad om te bezoeken en ideaal voor een stedentrip. De stad is namelijk relatief klein en kan daardoor makkelijk in een paar dagen bekeken worden. Bovendien vliegen er vanuit Nederland verschillende maatschappijen rechtstreeks op Porto. De Portugese stad beschikt over uitstekend openbaar vervoer. Porto is een populaire vakantiebestemming en ideaal voor een stedentrip. Qua inwonersaantal is het de tweede stad van Portugal. Er wonen ongeveer een kwart miljoen mensen. In de omliggende regio wonen ongeveer anderhalf miljoen mensen. De rivier de Douro stroomt dwars door de stad. Verder ligt de stad aan de Atlantische Oceaan. De stad is vooral het bezoeken waard door de overzichtelijkheid van het centrum en de vele oude gebouwen. Verder heeft Porto een lekker klimaat doordat het ver in het zuiden ligt. In de winter kan het er echter ook koud zijn. Qua weer is het voorjaar de ideale tijd om de Portugese stad de bezoeken. Op dat moment is het niet te warm en niet te koud.

Vliegen

Porto is door de lucht goed bereikbaar. De stad heeft een eigen luchthaven Francisco Sá Carneiro genaamd die op ongeveer 20 kilometer van het centrum ligt. Er zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen die naar de stad in het noorden van Portugal vliegen. Vanuit Nederland vliegen P-Portugal en Transavia op de stad. Dan doen ze vanaf Schiphol. De Ierse maatschappij Ryanair vliegt vanaf Eindhoven. Verschillende andere luchtvaartmaatschappijen die op Porto vliegen zijn Alitalia, Lufthansa, British Airways en Iberia. De luchtvaartcode van de luchthaven is OPO. Vanaf het centrum van de stad is er een rechtstreekse metrolijn naar de luchthaven. Doordat Portugal onderdeel is van de Europese Unie hoeven Nederlandse bezoekers geen apart visum aan te vragen.

Openbaar vervoer

De stad is relatief klein en het centrum is daardoor goed te belopen. De stad heeft verder een uitstekend metrosysteem, bestaande uit zes lijnen. Verder zijn er twee belangrijke treinstations. Vanaf station Sao Bento vertrekken er treinen in de richting van het Douro- en Minhodal, alsmede Guimarães en Aveiro. Dit station is bovendien een toeristische trekker waar met tegels de geschiedenis van de stad wordt afgebeeld. Vanaf station Campanha in het oosten van de stad vertrekt er een trein naar de hoofdstad Lissabon. Die lijn doet er drie uur over. Verder rijden er door heel Porto bussen. Voor de toeristen zijn er verschillende bustours en dubbeldekkers en zelfs treintjes die langs alle toeristische attracties rijden.

Attracties

De stad heeft verschillende belangrijke bouwwerken. Zo zijn de verschillende bruggen beroemd. De Maria Pia-brug over de Douro is ontworpen door de ontwerpers van de Eifeltoren. Een andere belangrijke attractie is het Palácio de Bolsa. Dit is het oude beursgebouw van de stad waar een prachtige Arabische zaal te vinden is. Er is ook een Nederlandse inbreng in de stad. Het concertgebouw Casa da Musica is gebouwd door de wereldberoemde Nederlandse architect Rem Koolhaas. Het gebouw werd in 2005 geopend en trekt veel toeristen. Verder komen veel toeristen naar de boekhandel en bibliotheek Lello. Met de oude houten trappen en de plafondschilderingen doet de winkel Harry Potter-achtig aan. Wie van sport houdt kan een bezoek brengen aan FC Porto, een van de grotere Europese clubs.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bildundso, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Porto_(stad)

Reageer op het artikel "Stedentrip naar Porto"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!