InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > 100% Haarlem: Tips om de Spaarnestad te ontdekken

100% Haarlem: Tips om de Spaarnestad te ontdekken

Het oudste museum van Nederland, gezellige café, leuke winkels, meer dan 1650 monumenten en 22 hofjes. Dat alles maakt Haarlem tot een van de boeiendste steden van Nederland. Om niets te hoeven missen verscheen op 2 maart 2011 het boekje 100% Haarlem. In het boekje100% Haarlem neemt de Haarlemse Janneke Voorn de lezer mee door drie wijken. In de eerste zien we de statige huizen en parken van het Bolwerk, de historische binnenstad en het museumkwartier de Heiliglanden. Een aanrader voor een ieder die in kunst en cultuur geïnteresseerd is. De tweede wandeling gaat langs de terrasjes aan het Spaarne, de grachten en het stadseiland de Burgwal met zijn kunstgaleries. De derde wandeling is iets voor levensgenieters. Deze voert door de Vijfhoek, ook wel de Jordaan van Haarlem genoemd, naar de Haarlemmerhout.
Aan het begin van de Vijfhoek bevindt zich het Hofje zonder Zorgen. Hier smult u van zelfgemaakte taarten, biologische sappen en allerlei ander lekkers.

Rondje Haarlem

Gekleurde rondjes in 100% Haarlem wijzen op op bezienswaardigheden, eten en drinken, shoppen en activiteiten. Wat het shoppen betreft worden helaas niet alle leuke winkels genoemd. Zo ontbreekt in de Gierstraat de winkel Lasavonnerie, waar men zelf zeep maakt. Om echt alle leuke winkels te ontdekken raad ik aan om even de VVV te bezoeken voor ‘een rondje Haarlem’. Dat zijn gratis boekjes met daarin alle leuke adresjes gesorteerd naar thema. Van culinair tot mode en design.

Top tien

Het gidsje 100% Haarlem steeg bij de Haarlemse boekhandel de Vries direct na uitgave naar plaats 2 van hun top tien. In het eeuwenoude pand vol mooie boeken werd het boekje op 2 maart 2011 gelanceerd. Voor uitgeverij Momedia te Breda is 100% Haarlem het vijfde boekje in hun serie over steden. Eerder verscheen 100% Amsterdam, Maastricht, Den Haag en Groningen. Wat betreft toeristisch imago steeg Haarlem in 2010 van de 6e naar de 3e plaats. Landelijk won Haarlem in 2009 de prijs ‘meest gastvrije stad van Nederland’. In 2009 en 2010 won de Kleine Houtstraat de prijs ‘leukste winkelstraat van Nederland’. Dat kwam dankzij de ongedwongen sfeer, winkelaanbod en voldoende parkeergelegenheid. Neem bijvoorbeeld Verrassend Goed op nr 3. Een sfeervolle winkel vol verrassende cadeaus zoals een krans van rode pepers voor decoratie in de keuken.

Stadswandeling

Beste winkel van Haarlem

De wereld van Jansje, Grote Houtstraat 45, won in 2010 de prijs ‘beste winkel van Haarlem.’ U vindt hier allerlei leuke cadeaus en hebbedingetjes. Centraal staat fair design. Dat zijn door lokale mensen op o.a. Bali ontworpen en met de hand gemaakte artikelen om daarmee in hun onderhoud te voorzien. Fraai zijn gerecyclede olievaten in de stenen werfkelder van dit pand.
Het personeel van de wereld van Jansje zijn mensen met een beperking maar met verschillende talenten en mogelijkheden. Ze staan de klant uiterst vriendelijk te woord. Achter in de winkel bevindt zich een lunchroom met biologische producten.

Jopenbrouwerij

Het boekje 100% Haarlem vermeldt wel de naar het Jopenbier genoemde Jopenkerk. Deze in 2010 geopende stadsbrouwerij huist in de oude Vestekerk vlakbij de Kleine Houtstraat. Het Jopenbier zelf dankt haar naam aan de houten vaten van 112 liter waarin het bier eeuwenlang werd vervoerd. Begin 20e eeuw sloot de laatste brouwerij zijn poorten, maar dankzij de Jopenkerk is nu de oude glorie hersteld. Mooie gebrandschilderde ramen. rustieke houten tafels en bar maar vooral de glimmend koperen brouwketels maken het interieur sfeervol. Als een drijvend eiland bevindt zich bovenin de zaak het restaurant met gerechten op basis van bier. Ruim van te voren bestellen is ten zeerste aanbevolen. Het in verschillende smaken gebrouwen bier won menig internationale bierwedstrijd. Het vrij bittere Jopen Trinitas Tripel (40 BE,. 9%) is in maart 2011 het bier van de maand bij de cafés van de gerenommeerde Alliantie van Biertapperijen.
© 2011 - 2017 Vikla, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bij de foto: Proeflokaal in den Uiver Haarlem.

Reageer op het artikel "100% Haarlem: Tips om de Spaarnestad te ontdekken"

Infoteur: Vikla
Laatste update: 10-03-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!