InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dublin - UNESCO Literatuurstad

Dublin - UNESCO Literatuurstad

De Ierse hoofdstad Dublin is door de UNESCO uitgeroepen tot City of Literature ofte Literatuurstad. Niet verwonderlijk want maar liefst drie van de vier Ierse winnaars van de Nobelprijs Literatuur komen uit Dublin. Een bezoek aan de hoofdstad in het teken van literatuur was ook in het verleden reeds aantrekkelijk, maar wordt als UNESCO-literatuurstad extra in de verf gezet. In dit artikel leest u alles over de verschillende bezienswaardigheden in Dublin indien u in literatuur geïnteresseerd bent

Dublin - City of Literature

Dat Dublin zich vanaf nu City of Literature kan noemen wordt overal enthousiast onthaald, niet alleen door de Dublin City Council maar ook door tal van internationale waarnemers. “Als er één stad in de wereld is die deze titel verdient dan is het wel Dublin” is de algemene reactie.

Literair Dublin heeft vele aangezichten. Het is de geboorteplaats van James Joyce en het is in deze stad dat de Nobelprijswinnaars William Butler Yeats, George Bernard Shaw en Samuel Beckett een belangrijke bijdrage hebben geleverd tot de wereldliteratuur. Literair Dublin is niet alleen een hedendaagse aangelegenheid maar gaat ver terug in de tijd, tot het jaar 800 wanneer het Book of Kells werd geschreven dat nu wordt bewaard in Trinity College.

Het programma van een literaire reis naar Dublin is zo gevuld want er is enorm veel te zien en te beleven in het teken van de literatuur. Natuurlijk kan je in de marge van zo’n programma ook de andere bezienswaardigheden van de Ierse hoofdstad ontdekken. Dublin is immers een veelzijdige stad met niet alleen historische monumenten maar ook met een boeiende hedendaagse scène waarin gezellige winkelbuurten, leuke pubs en restaurants en niet te vergeten de talloze evenementen een belangrijke plaats innemen en een literair bezoek extra kleuren.

Writersmuseum

Op het reisprogramma staat zeker het Writersmuseum. Je krijgt er een overzicht van Literair Dublin en van 300 jaar Ierse literaire geschiedenis. Het museum is gevestigd in een prachtige mansion. Naast de vaste collectie worden tijdelijke tentoonstellingen georganiseerd, er zijn lezingen, theatervoorstellingen en er is speciale aandacht voor kinderliteratuur.

Geboortehuis van George Bernard Shaw

Ook een bezoek aan het geboortehuis van George Bernard Shaw staat uiteraard op het programma. Het elegante huis waarin de schrijver zijn talloze karakters creëerde geeft een goed beeld van het alledaagse leven in de Victoriaanse tijd.

Chester Beatty Library

Zeker niet te missen is de Chester Beatty Library die in 2002 werd verkozen tot European Museum of the Year. De collectie is van wereldniveau en omvat iconen, wiegendrukken, manuscripten, miniatuur schilderijen, Egyptische teksten op papyrus en eeuwenoude boeken.

National Library of Ireland

Wie meer wil weten over het Ierse literaire erfgoed bezoekt ook de National Library of Ireland. Je kan er de tentoonstellingen herbekijken die prijzen hebben gewonnen zoals Life and Works of William Butler Yeats, een eerbetoon aan een van de grootste dichters van de 20ste eeuw.

James Joyce Museum

Er is ook het James Joyce Museum, een tiental kilometer buiten Dublin, langs de kustroute. Het museum is gevestigd in een oude verdedigingstoren en heeft een interessante collectie brieven, foto’s en eerste edities.

Dublin Literary Pub Crawl

Dublin in het teken van de literatuur biedt nog tal van andere mogelijkheden en wie het Ierse literaire gebeuren echt wil leren kennen kan bijvoorbeeld deelnemen aan de Dublin Literary Pub Crawl. In het gezelschap van professionele acteurs wandel je van de ene pub naar de andere waar het werk van Dublin’s meest bekende auteurs wordt uitgevoerd

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Naar Ierland voor een citytripDat Ierland bekoort met natuurschoon, cultureel erfgoed, oude tradities en legenden is algemeen bekend. Dat er in de Ier…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…
DJ Joyce MercedesDJ Joyce Mercedes begon haar carrière als danseres en model. Na een korte tussenstop bij de sexy meidengroep ging ze ver…
Winkelen, cultuur en uitgaan in trendy DublinDublin is een wereldstad in opkomst. Eeuwen van armoe gingen vooraf aan een enorme economische opleving die zo’n tien ja…
Architecturale highlights in DublinVoordat je Dublin gaat bezoeken, is het handig om een beetje een idee te hebben van hoe de stad in elkaar zit. Wat je ab…

Reageer op het artikel "Dublin - UNESCO Literatuurstad"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 30-07-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Ierland
Schrijf mee!