Architecturale highlights in Dublin

Voordat je Dublin gaat bezoeken, is het handig om een beetje een idee te hebben van hoe de stad in elkaar zit. Wat je absoluut niet mag missen en hoe je kunt rondkijken. Aan de hand van een kaartje van het centrum worden hier alle architecturale highlights even op een rijtje gezet zodat jij minder hoeft te zoeken en meer kunt genieten! Wanneer je Dublin bezoekt, zijn er veel redenen om je ogen goed open te houden. In Dublin zijn er namelijk veel gebouwen, parken en beelden die de moeite waard zijn om te bezichtigen.

Merrion Square

Laten we beginnen aan de zuidzijde van de rivier de Liffey, de rivier die Dublin in tweeën deelt (blauw op het kaartje). De wijk Merrion Square is een van de hoogtepunten in Dublinse architectuur. Er is een park met verschillende beelden van James Joyce en Oscar Wilde. Ook is het park erg groen vanwege de vele regen. In deze wijk liggen ook de meeste musea zoals het Museum of Natural History.

St. Stephen's Green

Naast Merrion Square ligt St. Stephen’s Green met het tweede park dat in het centrum ligt. Dit park wordt gekenmerkt door een statige boog bij de ingang en veel lekkere geuren in de lente en zomer. Daarnaast zijn ook in dit park beelden te vinden. Bijvoorbeeld de Wolfe Tone van Edward Delaney. Er is ook een speeltuin te vinden voor de kinderen. Naast het park vindt je fraaie gebouwen zoals Iveagh House waar het Ierse Ministerie van Buitenlandse Zaken gevestigd is en Newman House, wat het eerste gebouw was van de Katholieke Universiteit van Ierland.

Grafton Street

Als je verder doorloopt richting de rivier, kom je in uit in de Grafton Street Area, waar veel winkels gevestigd zijn. Dit is een deel waar je aandacht vooral daarop gevestigd zal zijn. In de straten die daaraan vast zitten, zijn ook restaurants en het grootste toerisme kantoor te vinden dat gevestigd is een oude kerk. Vergeet ook niet even een foto te nemen bij het beeld van Molly Malone.

George Street en Christchurch

Naast de Grafton Street Area vindt je de George Street Area. Hier is bijvoorbeeld Dublin Castle gevestigd. Ook ben je dan al dicht bij Christchurch waar naast Christ Church Cathedral ook Saint Patrick’s Cathedral ligt. Christ Church Cathedral is een victoriaanse kathedraal en Saint Patrick’s Cathedral is een gotische kathedraal. Beiden zijn de moeite waard om te bezoeken. Bovendien vind je bij de Christ Church Cathedral een nog ouder deel van Dublin, daar waar de Vikingen hun huizen hadden staan. Het is niet een heel duidelijk monument dus loop er niet zomaar voorbij want het is wel goed om te zien.

Temple Bar

Wanneer je verder naar het noorden loopt, kom je in Temple Bar. In dit uitgaansgebied wisselen oude en nieuwe gebouwen elkaar af. Er zijn hier heel veel pubs te vinden waar er altijd volop live muziek gespeeld wordt. Met natuurlijk als hoogtepunt dé Temple Bar. Deze pub is heel toeristisch, maar heeft heel veel sfeer plus de echte, authentieke Ierse muziek.

Trinity College

Naast Temple Bar ligt Trinity College, de oudste universiteit van Ierland. Een indrukwekkend gezicht midden in het centrum. Op het terrein ligt ook de Trinity College Library, de trotse eigenaar van het Book of Kells. Ook is er een groot park naast de universiteit waar vaker cricket wedstrijden worden gespeeld. En tegenover de universiteit ligt de Bank of Ireland. Dit was vroeger het Ierse parlement en een bijzonder gebouw

De Docklands

Als je verder doorloopt naar het oosten, kom je in de Docklands terecht. Dit deel van Dublin herbergt de modernste architectuur. Hier bevinden zich de theaters, het O2 amfitheater voor live muziek en de appartementen van Ierse beroemdheden zoals Collin Farrel en U2. Als je de brug over bent gegaan, zie je ook een herdenkingsmonument voor de Great Famine in 1845-1850. Dit monument is absoluut een must-see. Het is zeer indrukwekkend.

O'Connell Street

Naast de Docklands ligt de O’Connell Street Area. Hier bevinden zich ontzettend veel winkels, bioscopen en natuurlijk ook nog meer pubs. Ook vind je in het midden van O’Connell Street zelf de Spire; een heel hoge toren die daar is geplaatst om de straat hedendaagse allure te brengen. In het midden van deze straat vind je het indrukwekkend General Post Office, waar tijdens de Easter Rising de Ierse Republiek werd uitgeroepen. Wat ook in dit stadsdeel ligt is ‘the Church’ wat een soort bar/club/restaurant is. Het gebouw is echter een gewone kerk waarin nog glas en loden ruiten zitten, beelden van heiligen staan etc. Ook leuk om een keer te zien.

Het centrum van Dublin is zeer divers, er zijn van alle belangrijke historische gebeurtenissen architecturale monumenten en gebouwen te vinden. Geniet ervan en kijk goed om je heen!

Lees verder

© 2013 - 2020 Emma1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Arthur's Day - Activiteiten en geschiedenisOp 23 september vieren alle Ieren ter wereld Arthur's Day. De traditie heeft niets te maken met de politiek of godsdiens…
De Ierse stad DublinDe Ierse stad DublinDublin, de hoofdstad van Ierland is een stad vol met levendigheid en kracht. Dublin sprankelt altijd met zijn energieke…
Het bruisende DublinDublin, de hoofdstad van Ierland en tevens de stad, naar men zegt, met de hoogste pubdichtheid. De stad die bruist van h…
Dublin: bezienswaardigheden, uitgaan, overnachten en reizenDublin: bezienswaardigheden, uitgaan, overnachten en reizenDublin is de hoofdstad en tevens de grootste stad van Ierland. Dublin is een bekende en populaire bestemming voor toeris…

Suzhou, stad vol tuinenSuzhou, stad vol tuinenDe Chinese stad Suzhou ligt in de buurt van Shanghai en is daardoor een mooie plek voor een dagtrip, prima te doen met d…
Dubai: Groot, Groter, GrootstDubai: Groot, Groter, GrootstDubai, in het Arabisch دبي , is de hoofdstad van het gelijknamige emiraat. De stad bestond al in de ou…
Bronnen en referenties
  • Foto: http://www.dublintourist.com/images/clickable/dublin-city_centre4.jpg, geraadpleegd op 29 april 2013.
  • Foto: http://www.dublinovernight.com/Images/RotatorImages/Architecture.jpg geraadpleegd op 3 mei 2013

Reageer op het artikel "Architecturale highlights in Dublin"

Infoteur: Emma1991
Gepubliceerd: 03-05-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!