InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Liverpool, leuk voor toeristen?

Liverpool, leuk voor toeristen?

Liverpool, leuk voor toeristen? Liverpool, een op het oog een saai Engels havenstadje, met anno 2014 iets meer dan 470.000 inwoners en vooral veel industrie? Niets is minder waar. Liverpool is niet voor niets uitgeroepen tot Europese culturele hoofdstad 2008. Met zijn prachtige historische gebouwen, imposante architectuur, vele winkels en musea is Liverpool meer dan alleen een havenstadje, of het grauwe stadje waar de Beatles vandaan kwamen.

Aankomst in het centrum

Vanaf het John Lennon Airport rijdt bus 500, in een half uur naar het centrum van Liverpool. Deze bus rijdt in één keer door en kost 2,60 pond per volwassen persoon. De taxi legt dit traject af voor 15,00 á 16,00 pond. Vanaf deze route gezien ligt het havengebied (Albert Dock!) links en het nieuwe winkelcentrum rechts. Het oude culturele centrum ligt daar net achter. De hotels in dit gebied, zoals het Crown Plaza, het Adelphi Hotel en het Hilton hebben een luxe uitstraling, maar zijn niet bijzonder duur.

Oriëntatie voor de toerist

Om je als toerist te oriënteren is de ''Hop On-Hop Off'' bus, die start vanaf het Albert Dock, erg handig. Voor 11,00 pond per persoon rijdt deze bus rond en wordt er verteld over bijzondere en grappige bezienswaardigheden in het centrum. Tijdens het eerste rondje kan besloten worden waar tijdens het tweede rondje uitgestapt gaat worden. Na enkele uren kan je weer in stappen om naar het volgende interessante punt te worden gebracht. De ticket is 24 uur geldig.

Liverpool One, winkelcentrum

Het enorme winkelcentrum ''Liverpool One'' is geopend in 2008. Het telt drie verdiepingen. Elk pand is individueel ontworpen. Hierbij zijn 26 architecten betrokken geweest met Tony Davenport als 'project director'. Het wordt gekenmerkt door complexe technieken en strakke lijnen en het gebruik van staal.

Het oude culturele centrum

Direct hierachter ligt het oude centrum van Liverpool, behalve winkels, restaurants, en trendy café's, zijn hier ook kathedralen en kerken te vinden, zoals Catholic Cathedral en de Anglican Cathedral. In de William Brown Street zijn musea en galleries, zoals het het Walker Art Gallery. Veel musea hebben ''free entry''. 's Avonds ontstaat in een klein deel van het centrum een bruisend nachtleven. Voor de clubs geldt een dress code: geen spijkerbroeken.

Albert Dock

Aan de kant van de haven ligt de Albert Dock. Veel terrassen hier hebben uitzicht op het water. Ook hier zijn musea en tentoonstellingen te bezoeken. Merseyside Maritime Museum en Seized revenue & costume uncovered zijn daar een paar van.
© 2009 - 2019 Koopmansi, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://cityexplorerliverpool.co.uk/tour-information/
  • https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Liverpool

Reageer op het artikel "Liverpool, leuk voor toeristen?"

Infoteur: Koopmansi
Laatste update: 13-11-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!