InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dagje uit in Zutphen: winkelen, jaarmarkt, boottocht

Dagje uit in Zutphen: winkelen, jaarmarkt, boottocht

Dagje uit in Zutphen: winkelen, jaarmarkt, boottocht Dagje uit in Zutphen! Zutphen is een Hanzestad in de provincie Gelderland. Het is een markante stad met vestingwerken, middeleeuwse straten en steegjes geplaveid met kinderkopjes, verscheidene hofjes en vele monumentale gebouwen die in goede staat verkeren. Zutphen is een der oudste steden van Nederland. Zutphen kent vele bezienswaardigheden zoals de Wijnhuistoren en de Walburgiskerk met een 'kettingbibliotheek' van de kanunniken uit de 16e eeuw. Zutphen is een stad bij uitstek voor een dagje of weekendje weg!

Zutphen

Dagje uit in Zutphen

Zutphen / Bron: PublicDomainPictures / PixabayZutphen / Bron: PublicDomainPictures / Pixabay

Zutphen vestingstad

Zutphen is een historische stad die omzoomd wordt door wallen, walmuren, poorten en grachten. Zutphen heeft honderden jaren lang ingeklemd gezeten in haar eigen vestingwerken. In het jaar 1874 werd de vesting Zutphen opgeheven en werden de stadsmuren verwijderd. Gelukkig zijn enkele delen van de vestingwerken vandaag de dag nog zichtbaar. In de vroege Middeleeuwen bestond het verdedingswerk uit aarden wallen met houten staketsels. In de eeuwen daarna werden stenen ommuringen opgetrokken en in de 17e en 18e eeuw werd het verdedigingssysteem uitgebreid met bastions, lunetten en grachtengordels.

Zutphen torenstad

'Zutphen torent boven alles uit,' zo luidt de toeristische slogan. En dat niet voor niets, want Zutphen is rijk aan historische gebouwen met een toren. De toren der torens is natuurlijk die van de Sint Walburgiskerk (zie de foto bovenaan het artikel). De St. Walburgiskerk is één van de oudste kerken in Nederland met een bibliotheek; men begon de bouw van de de Librije in de kerk in 1561 en drie jaren later werd de bouw voltooid. De oudste delen van de kerk dateren uit de 11e eeuw. Zowel de kerk als Librije zijn te bezichtigen voor publiek, ofschoon de Librije problemen bij de toegang kan opleveren voor invaliden. De toren van de kerk kan ook beklommen worden; u wordt getrakteerd op een prachtig uitzicht over Zutphen en omgeving. Uiteraard valt er nog veel meer te bezichtigen, Zutphen kent immers 365 monumenten.

Hofjes

Zo kent Zutphen talrijke hofjes, waar toeristen even hun benen kunnen strekken en kunnen genieten van een rustige en prachtige omgeving. Bij de VVV kunt u een zogenaamde hofjeswandeling boeken of een plattegrondje kopen zodat u op eigen houtje alle hofjes kunt bezichtigen. Het oudste hofje van Zutphen is Het Oude Bornhof (1320). Dit hofje werd ingericht als armenhuis. De huidige bebouwing dateert uit het einde van de 19e eeuw, maar een aantal oorspronkelijke huizen, zoals het pand van Borro, de schenker van het hofje in 1320, is bewaard gebleven. Dit geldt ook voor toegangspoort uit 1723.

Musea

Grafisch museum Zutphen

In het Grafisch Museum kunt u een permanente tentoonstelling bezichtigen met oude machines, gereedschappen, materialen en producten die betrekking hebben op de grafische historie en de grafische ambachten. Op de bovenverdieping is een handboekbinderij gevestigd, die helaas voor invaliden niet toegankelijk is aangezien het pand niet beschikt over een lift.

Grafisch museum Zutphen
Kerkhof 16

Musea

Legenda
A. Grafisch museum
B. Stedelijk Museum
C. Henriette Polak Museum

Het Stedelijk Museum Zutphen

Het Stedelijk Museum Zutphen brengt de geschiedenis van de stad Zutphen en omgeving in beeld. De collectie van omvat archeologische vondsten en historische en topografische collecties. Ook laat het museum talloze voorwerpen van kunstnijverheid zien, zoals een prachtige zilvercollectie, meubels, klokken en oud speelgoed.

Stedelijk Museum Zutphen
Rozengracht 3

Henriette Polak Museum

Dit is een museum voor Nederlandse figuratieve kunst uit de 20e eeuw. Het museum is vernoemd naar Henriette Polak-Schwartz (1893-1974), die haar collectie schilderijen, tekeningen en beeldhouwwerken en het huis waar het museum in is gevestigd aan haar geboortestad Zutphen schonk.

Henriette Polak Museum
Zaadmarkt 88

Koffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwanKoffie / Bron: Istock.com/PuwanaiSomwan

Bier, koffie, thee en bonbons

Proeverij in de brouwerij

Na een middagje wandelen in de stad Zutphen, is een lekker biertje in de Hanze-stadsbrouwerij niet te versmaden. In hartje centrum van Zutphen vindt u café/restaurant de Hanze-stadsbrouwerij. In het café/restaurant worden wekelijks in de eigen brouwinstallatie op ambachtelijke wijze verscheidene bieren gebrouwen. Het hele jaar door staan de volgende bieren op kaart:
  • Blonde - Liesje
  • Dubbel - Broedertje
  • Tripel - Drogenap
  • Amber - Fikkie

Er worden in de brouwerij ook exclusieve bieren gebrouwen zoals Chocoladebier. U kunt ook in de brouwerij terecht voor Lunch en Diner.

Hanze-stadsbrouwerij
Houtmarkt 56 B

Bier, koffie, thee en bonbons

Legenda
A. Hanze-stadsbrouwerij
B. BonBon Atelier Janson
C. De Pelikaan

BonBon Atelier Janson

Ambachtelijke chocolade en bonbons vindt u sinds 1996 bij Bonbonatelier Janson in het centrum van Zutphen. Tot groepen van 25 personen kunnen in dit atelier waar op ambachtelijke wijze bonbons worden gemaakt, een demonstratie bijwonen. Genietend van een kopje koffie en een bonbon, wordt gedemonstreerd hoe de bonbons worden gemaakt. Een dergelijk bezoek kan gecombineerd worden met een stadswandeling. Informeer bij de VVV.

BonBon Atelier Janson
Korte Hofstraat 12

Koffie- en theeschenkerij De Pelikaan

In De Pelikaan kunt u terecht voor een overheerlijk kopje koffie of thee met een versnapering. Tevens serveren ze een Afternoon Tea, die onder andere bestaat uit sandwiches, scones en hartige hapjes. Deze tea dient wel te worden gereserveerd. Al bijna 200 jaar is deze koffie- en theeschenkerij in de Pelikaanstraat gevestigd.

De Pelikaan
Pelikaanstraat 9

Sportieve activiteiten

Kano en kajak over de berkel

U kunt een kano of kajak huren bij de snackbar op de Berkel, voor een uurtje in Zutphen of voor een dagje uit naar Almen of Lochem. De snackbar verhuurt in de periode april tot en met september kano's op de Berkel. Dit rustige riviertje begint in Duitsland en eindigt in Zutphen, vlak na het bedrijf. Ze hebben de beschikking over 15 tweepersoons kajaks en 3 driepersoons kano's.

Supersnack Zutphen
Overwelving 7

Sportieve activiteiten

Legenda
A. Supersnack Zutphen
B. Fluisterboot

Fluisterboot met schipper

U kunt zich ook laten vervoeren in een zogeheten 'fluisterboot' over de Berkel. Deze boot voert je langs de mooiste plekjes aan de rivier de Berkel en over de grachten. De rondvaart begint en eindigt in het centrum van Zutphen en duurt ongeveer een uurtje. De schipper vertelt een en ander over de geschiedenis van Zutphen.

Fluisterboot
Kaartverkoop en opstapplaats:
Rijkenhage 1

Winkelen / shoppen in Zutphen

U kunt heerlijk winkelen in Zutphen. Bij de winkel Hippe Dingen aan de Laarstraat 14 kunt u uw hart ophalen wat betreft flamboyante gadgets, gezellige keukenspulletjes, horloges en tassen. Bij Bonbonatelier Janson bent u op het goede adres voor ambachtelijke bonbons en truffels, maar natuurlijk ook voor een kopje koffie: Korte Hofstraat 12. U kunt ook naar de woon- en lifestylewinkel De Kleine Parade aan de Lange Hofstraat 26. Of wat denkt u van Pure Taste aan de Korte Hofstraat 16, voor kookboeken en keukengerei. Kortom, in Zutphen heb je veel ambachtelijk zaken en alsook veel kleine gezellige winkeltjes met een geheel eigen sfeer en stijl - geheel afwijkend van de grote ketens. Shoppen in Zutphen is fun!

Jaarmarkt of Meimarkt Zutphen 2017

Zutphen organiseert ieder jaar een grote jaarmarkt in de maand mei. In 2017 vindt de jaarmarkt plaats op zondag 28 mei van 10.00 tot 17.00 uur. Locatie: in het centrum van Zutphen. Met ruim 400 kramen de grootste jaarmarkt van het Oosten.

Dagvaartochten / boottocht Zutphen

Maak van uw dagje uit een onvergetelijke dag door een tocht over de prachtige IJssel, langs allerlei historische plaatsen en mooie oevers. Aansluitend maakt u een rit in een heuse stoomtrein dwars over de Veluwe. Wandel en winkel door gezellig Zutphen of Apeldoorn en spoor per NS Boemel terug naar uw vertrekpunt. U kunt zowel in Zutphen als in Apeldoorn beginnen. U kunt ook alleen een boottocht van Zutphen (steiger naast de veerstoep) naar Dieren of vice versa maken.

Bron: Corgaasbeek / PixabayBron: Corgaasbeek / Pixabay
Vertrek boot:
Zutphen: 10.00 uur
Dieren: 12.00 uur

Vertrek stoomtrein:
Dieren 12.00 uur
Apeldoorn 10.15 uur

Prijs boottocht stoomtrein NS Boemel:
Volwassene 18,50, kind 4 t/m 11 jr. 12,50
Prijs retour (alleen boot):
Volwassene 12,50, kind 4 t/m 11 jr. 9,50
Prijs enkel (alleen boot):
Volwassene 11,00, kind 4 t/m 11 jr. 8,50
Alleen voor deze dagtocht hoeft u niet te reserveren

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eetstoornisklinieken in NederlandEetstoornisklinieken in NederlandAls je aan een ernstige eetstoornis lijdt, kun je worden opgenomen in een eetstoorniskliniek. Eetstoornissen zijn anorex…
Welke bezienswaardigheden zijn er in Brummen?Brummen is een plaats in Gelderland, gelegen vlakbij Zutphen. Het plaatsje is niet ontzettend groot, maar heeft ondanks…
Boekenmarkt Deventer, markt in Zutphen en EpeMarkten. Bijna elk product wordt er verkocht. Elk dorp, stad of gehucht heeft er in ieder geval een. Vaak meerdere. Offi…
Ryokan de Bronsbergen: wellness in Japanse stijlRyokan de Bronsbergen: wellness in Japanse stijlHet is Zutphen, maar het zou ook best Japan kunnen zijn. In Ryokan de Bronsbergen is een Japanse herberg nagebouwd, waar…
Top 10 oudste steden van NederlandTop 10 oudste steden van NederlandMaastricht mag zich de oudste stad van Nederland noemen. In Maastricht zijn tekenen van bewoning uit de Keltische tijd g…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dagje uit in Zutphen: winkelen, jaarmarkt, boottocht"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!