InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Welke bezienswaardigheden zijn er in Brummen?

Welke bezienswaardigheden zijn er in Brummen?

Brummen is een plaats in Gelderland, gelegen vlakbij Zutphen. Het plaatsje is niet ontzettend groot, maar heeft ondanks dat wel veel te bieden voor toeristen. De ligging is namelijk ideaal met enkele grote steden en schitterende natuurgebieden in de buurt. Bezoek de plaats ook eens en ontdek zelf wat je er allemaal kunt doen!

Algemeen

Brummen is zowel een plaats als een gemeente. Bij de gemeente horen plaatsen als Brummen, Eerbeek, Oeken en Leuvenheim. De plaats Brummen is niet de grootste plaats van de gemeente, want dat is Eerbeek. Brummen telt meer dan achtduizend inwoners.

Geschiedenis Brummen

Er wonen al duizenden jaren mensen in Brummen. In 794 na Christus werd er voor het eerst over het stadje geschreven in een oorkonde. De omgeving van Brummen werd later in de tachtigjarige oorlog veel gebruikt door oorlogstroepen en er zijn dan ook veel oorlogsmonumenten in de buurt te vinden. Een spoorwegverbinding kwam er pas in 1865. Voor die tijd moest via de weg worden vervoerd.

Ligging van Brummen

Brummen

Brummen ligt in Gelderland, vlakbij Zutphen. Andere steden in de buurt zijn Arnhem, Apeldoorn, Doetinchem en Deventer. Zutphen is slechts vijf minuten met de trein van Brummen vandaan. Ook kun je zonder overstappen naar Arnhem. Deze treinrit duurt slechts twintig minuten. Met de veerpont kun je naar het gezellige plaatsje Bronckhorst.

Natuur

Brummen ligt in een natuurrijke omgeving. Het plaatsje is sowieso gelegen aan de IJssel en tevens ben je erg dicht bij Nationaal Park de Hoge Veluwe. Een uitstapje maken naar de Posbank of de Rozendaalse Heide is ook heel gemakkelijk. Deze natuurgebieden zijn ideaal voor wandelingen of fietstochten. In Brummen zelf vind je een groot bos bij Kasteel Engelenburg of kun je langs de IJssel wandelen.

Bezienswaardigheden in Brummen

Brummen is geen grote plaats en daardoor denken mensen al snel dat de plaats niet veel te bieden heeft voor toeristen. Behalve dat er in de omgeving veel wandel- en fietsmogelijkheden zijn, kent de plaats zelf ook diverse bezienswaardigheden die zeer de moeite waard zijn.

The Gallery

In The Gallery vind je een fantastische collectie oldtimers. De collectie bestaat uit rond de driehonderd klassieke auto’s en het aanbod wisselt constant. De auto’s zijn ook nog eens te koop, maar wanneer je geen geld hebt, kun je ook gewoon het aanbod bekijken. Bij The Gallery zit tevens een speelgoedmuseum met een prachtige verzameling speelgoed van vroeger.

Tuin het Rhienderseveld

In Brummen zijn verschillende tuinen die je kunt bezichtigen. Eén van deze tuinen is Het Rhienderseveld. In de maanden juni, juli en augustus kunnen toeristen een kijkje nemen in deze tuin. De tuin is zo’n 7000 vierkante meter groot en is een oase van rust.

Kasteel Engelenburg

Kasteel Engelenburg is een prachtig historisch pand, dat tegenwoordig wordt gebruikt als luxe hotel. Behalve een hotel is er ook een grote golfbaan voor mensen die eens een potje golf willen spelen. In het hotel zijn geregeld proeverijen, zoals wijn- en whiskeyproeverijen.

Evenementen

Brummen is een plaats waar geregeld leuke evenementen te vinden zijn. Velen hiervan vinden plaats op het Marktplein, maar andere locaties zijn ook mogelijk.

Pinkstermarkt

Elk jaar op tweede Pinksterdag is er een grote Pinkstermarkt op het Marktplein. Op de markt kun je onder meer boeken, plantjes en kunst kopen. Ook zijn er optredens van lokale artiesten en koren.

Seizoenspop

In Brummen heb je vier keer per jaar een muzikale avond. Deze festivals zijn:
  • Lentepop
  • Zomerpop
  • Herfstpop
  • Winterpop

De edities van Lente- en Zomerpop worden gehouden op het Marktplein en Hefst- en Winterpop vinden plaats in Concordia. Doorgaans zijn de optredens van lokale bands.

Kermis

Ieder jaar in augustus is er de kermis van Brummen. Deze is niet heel groot, maar wel zeer sfeervol. Behalve kermisattracties zijn er ook optredens van lokale artiesten en koren.

Midwinterwandeling in Brummen

Elk jaar in december kun je deelnemen aan de speciale Midwinterwandeling. Je kunt ervoor kiezen 5, 10 of 15 kilometer te wandelen. Onderweg wordt er muziek gemaakt en zijn er speciale rustpunten waar je wat lekkers kunt kopen. Het is een bijzodere wandeling om aan deel te nemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dieren: een dorp tussen de IJssel en de VeluweDieren: een dorp tussen de IJssel en de VeluweDieren is een Nederlandse plaats gelegen in de provincie Gelderland. Aan de ene kant van Dieren ligt de rivier de IJssel…
Vakantie op de VeluweVakantie op de VeluweDe Veluwe is het grootste aaneengesloten natuurgebied van Nederland. Dankzij honderden hectares bos, heidevelden, zandvl…
Verschillende fietsroutes om te fietsen op de VeluweVerschillende fietsroutes om te fietsen op de VeluweGrote stuifzandvlaktes, weids uitgestrekte bossen, een overvloed aan water, heidevelden, wilde zwijnen en edelherten. Di…
Bezienswaardigheden van Skopje, MacedoniëMacedonië grenst aan zowel Bulgarije, Albanië, Servië, Kosovo en Griekenland. Wegens onenigheid met Griekenland m.b.t. d…
Maritieme Kunst van Willem EerlandMaritieme Kunst van Willem EerlandWillem Eerland (1950) schildert maritieme taferelen: zeilschepen op de oceaan, motorschepen in de haven, reddingboten ti…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brummen_(plaats)
  • http://www.vvvbrummen.nl/
  • https://www.brummen.nl/
  • http://www.thegallerybrummen.nl/

Reageer op het artikel "Welke bezienswaardigheden zijn er in Brummen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!