InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Kinepolis, Energiehuis, Kunstmin - uitgaan in Dordrecht

Kinepolis, Energiehuis, Kunstmin - uitgaan in Dordrecht

Kinepolis, Energiehuis, Kunstmin - uitgaan in Dordrecht Dordrecht kende als grote stad een tijdlang geen bioscoop en had slechts een klein filmhuis. In 2013 opende het filmhuis Cinema The Movies in het centrum van Dordrecht. En sinds 2015 is aan de rand van het centrum een grote bioscoop met zes zalen te vinden. De bioscoop en het filmhuis hebben allebei een eigen programmering voor een breed publiek. Voor de filmliefhebber is er veel te doen in Dordrecht!

Cinema The Movies

Locatie en filmaanbod

Het filmhuis Cinema The Movies is sinds 2013 gevestigd aan de Nieuwstraat 60-62 in het centrum van Dordrecht. Het heeft vier zalen en richt zich op arthouse en publieksfilms. Cinema The Movies noemt het zelf ‘auteurscinema’, een mix van goede Hollywoodfilms, toegankelijke ‘sterrenfilms’, arthouse-hits, NL-producties, echte filmkunst en speciale festivalprogramma’s. Ook worden er op woensdagmiddag en in het weekend kinderfilms vertoond.

Ontstaan

Dordrecht had tot enkele jaren geleden een klein filmhuis (Cinode) bij het theater Kunstmin. Met de ingrijpende verbouwing van het theater is dit filmhuis verdwenen en heeft in 2013 Cinema The Movies de deuren geopend. Het initiatief kwam van woningcorporatie Trivire, naar voorbeeld van The Movies in Amsterdam.

Gebouw

Het filmhuis is gevestigd in een 17e eeuws monument in het Hofkwartier in het centrum van Dordrecht. Het gebouw is compleet gerenoveerd en aan de zijde van de Kloostertuin uitgebouwd. Veel oude details zijn bewaard gebleven en hersteld. Op het voorplein staan mooie oude bomen en is een terras. De inrichting van de zalen is geïnspireerd op de Art Déco stijl uit het begin van de 20e eeuw.

Openingstijden

Cinema The Movies is zeven dagen per week open. Voor de precieze aanvangstijden van de films en de openingstijden kunt u terecht op de website. The Movies heeft ook een Grand-café/Restaurant Divas, deze is dagelijks geopend.

Bereikbaarheid

Cinema The Movies ligt dicht bij het Statenplein in het centrum van Dordrecht. In de buurt liggen de parkeergarages Drievriendenhof en Visstraat. Vanaf het centraal station van Dordrecht is het filmhuis ongeveer tien minuten lopen.

Bioscoop Kinepolis

Locatie en filmaanbod

Sinds 2015 heeft Dordrecht ook een grote bioscoop van Kinepolis. De bioscoop ligt aan de Noordendijk in het nieuwe stadsdeel Stadswerven.

De bioscoop heeft zes zalen en 1.200 stoelen. De bioscoop richt zich vooral op de populaire films en verschilt hierin van Cinema The Movies. De bioscoop heeft een terras aan het water (Wantij) en ligt dicht bij het Energiehuis (podiumkunsten, concerten, Grand-café Khotinsky), Villa Augustus (restaurant en hotel) en op loopafstand van het centrum van Dordrecht.

Gebouw

Het gebouw heeft een opvallend ontwerp met een houten gevel en een vorm die zich richt naar het water. Aan de waterzijde is een hoge glazen gevel en ligt het terras. Het ontwerp is van Snelder Architecten.

Bereikbaarheid

De bioscoop is goed bereikbaar. Er is ruime parkeergelegenheid en er stoppen diverse bussen in de buurt. Er stoppen diverse bussen in de buurt. Vanaf het centraal station van Dordrecht is het ongeveer vijftien minuten lopen.

Openingstijden

De bioscoop Kinepolis is zeven dagen per week geopend.
  • Ma: 15:30uur - Sluit
  • Di: 12:30 uur - Sluit
  • Wo: 12:30 uur - Sluit
  • Do: 12:30 uur - Sluit
  • Vr: 12:30 uur - Sluit
  • Za: 10:30 uur - Sluit
  • Zo: 10:30 uur - Sluit

Schouwburg Kunstmin

Locatie en aanbod

Schouwburg Kunstmin is een groot theater in het centrum van Dordrecht aan de Sint Jorisweg. Het heeft een theaterzaal en een kleinere multifunctionele zaal. Kunstmin heeft een breed aanbod aan voorstellingen, waaronder cabaret, dans, musicals, toneel en theaterconcerten.

Ontstaan

Kunstmin is vanaf 2012 ingrijpend verbouwd waardoor het geschikter is geworden voor grotere producties. Het gehele gebouw is aan de binnen- en buitenkant gerestaureerd.

Gebouw

Kunstmin is een Rijksmonument uit 1889 en is ontworpen in neorenaissance stijl. Het interieur is in neo-barokstijl, ontworpen door de bekende architect Sybold Van Ravesteyn.

Bereikbaarheid

Kunstmin is goed bereikbaar per auto en bus. Vanaf het centraal station van Dordrecht is het ongeveer tien minuten lopen.

Energiehuis Dordrecht

Locatie en aanbod

In het Energiehuis zijn diverse concert-, theater- en popzalen gevestigd, waaronder poppodium Bibelot, een kleine zaal van Schouwburg Kunstmin en muziektheater Hollands Diep. Ook bevinden zich in het gebouw oefenruimtes, een cultuurcentrum (ToBe) en de jeugdtheaterschool. Daarnaast is Grand-café Khotinsky in het Energie gevestigd.

Ontstaan en gebouw

Het Energiehuis is in 2013 gereed gekomen. Het gebouw is een oude elektriciteitscentrale uit 1905 en bestaat uit diverse hallen. Elk van deze hallen heeft een eigen functie gekregen. De grootste hal is in gebruik door poppodium Bibelot, Schouwburg Kunstmin en muziektheater Hollands Diep. Het Energiehuis heeft een prachtige industriële uitstraling. In 2014 won het Energiehuis de publieksprijs van de architectuurprijs 'BNA Beste Gebouw van het Jaar'.

Bereikbaarheid

Het Energiehuis is goed bereikbaar. Er is ruime parkeergelegenheid en er stoppen diverse bussen in de buurt. Vanaf het centraal station van Dordrecht is het ongeveer vijftien minuten lopen.
© 2014 - 2019 Rogier1984, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Primark Dordrecht: openingstijden en winkelinformatiePrimark Dordrecht is gehuisvest in het Winkelcentrum Drievriendenhof en hiervoor heeft het winkelcentrum zelfs een ingri…
Kunstrondje Dordt: iedere 1e zondag van de maandDe oude binnenstad van Dordrecht is net een openluchtmuseum. Steeds meer mensen weten de weg naar de historische binnens…
Parkeren in DordrechtParkeren in DordrechtLekker een dagje op stad in Dordrecht, maar wáár laat je de auto? Er zijn verschillende parkeergelegenheden in Dordrecht…
Bronnen en referenties
  • Groen licht bioscoop en parkeergarage Stadswerven - https://cms.dordrecht.nl/inwoners/nieuws/groen-licht-bioscoop-en-parkeergarage-stadswerven - bezocht op 28 mei 2014
  • Snelder Architecten - http://www.snelder.com/nl_NL/projecten-17/interieur/bioscoop-dordrecht.html - bezocht op 28 mei 2014
  • Cinema The Movies Dordrecht - http://www.themoviesdordrecht.nl - bezocht op 28 mei 2014
  • Schouwburg Kunstmin - http://www.kunstmin.nl/ - bezocht op 28 mei 2014
  • Energiehuis - http://www.energiehuis.nl - bezocht op 28 mei 2014

Reageer op het artikel "Kinepolis, Energiehuis, Kunstmin - uitgaan in Dordrecht"

Infoteur: Rogier1984
Laatste update: 09-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!