InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Kasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fair

Kasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fair

Kasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fair Kasteel Middachten staat in het dorp De Steeg (gemeente Rheden), onder de rook van Arnhem. Het kasteel is een Rijksmonument. Het staat tevens in de Top 100 der Nederlandse UNESCO-monumenten. Het kasteel en de tuin van Middachten zijn opengesteld voor het publiek. Tijdens de openstellingstijden van de tuin is deze vrij door gasten te bezoeken. Middachten is een romantische locatie voor een sprookjesachtige bruiloft. Het kasteel heeft ook drie gastenverblijven voor bed & breakfast. Jaarlijks vindt er een sfeervolle kerstmarkt of kerstfair plaats. In 2015 zal deze fair plaatsvinden van 17 t/m 22 december.

Kasteel Middachten De Steeg

Kasteel en tuinen Middachten De Steeg

Geschiedenis in vogelvlucht

Kasteel Middachten wordt al in 1190 voor het eerst genoemd. Het strategisch gelegen verdedigingswerk staat in het Nederlandse dorp De Steeg (gemeente Rheden), onder de rook van Arnhem. Het ligt in een lus van de rivier de IJssel. Middachten is nooit verkocht, maar altijd via zowel de mannelijke als de vrouwelijke lijn vererft. Het is thans in handen van Gravin Ortenburg-Bentinck en Graaf zu Ortenburg.

Kasteel Middachten in de winter / Bron: Basvb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kasteel Middachten in de winter / Bron: Basvb, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Het kasteel had vroeger uitgestrekte landerijen. De gebouwen die vroeger tot het kasteel behoorden, kunnen worden herkend aan de karakteristieke kleurstelling van de luiken: rood en wit. Dit zijn de kleuren van het wapen van de familie van Middachten. Een goed voorbeeld hiervan is het postkantoor in De Steeg, dat opvalt door de aan Duitse vakwerkarchitectuur verwante bouwstijl mét rood-witte kleurstellingen.

In het jaar 1673 werd het kasteel verwoest door plunderende Franse troepen. In 1698 is het kasteel herbouwd. Daarna is men ook met de aanleg van de tuin aangevangen. De tuinen van Versailles vormden de inspiratiebron voor het grondplan, voor de muren, grachten en lanen van de tuin. Aan het einde van de 18e eeuw raakt de Engelse landschapstuin in zwang. De tuin van Middachten werd voor een deel aan deze mode aangepast. In 1900 werd weer een formele tuin aangelegd, waarbij aspecten van de Engelse landschapstuin bewaard zijn gebleven. De tuin zag er toen uit zoals deze nu nog wordt aangetroffen.

Kasteel Middachten: tuin

In de tuin is veel te zien: een kruidentuin, een rozentuin met oude rozen, een grote border met mooie vaste planten, allerlei bijzondere bomen en prachtige lanen. Voorts is er een ouderwetse tennisbaan en een croquetveld in de tuinen. De tuin van Middachten is tussen 15 mei en 15 september van zondag t/m donderdag opengesteld voor het publiek. Tijdens de openstellingstijden van de tuin is deze vrij door gasten te bezoeken.

Alles in het kasteel verkeert in zeer originele staat: origineel behang, oude kleden, antieke meubels en schilderijen. Alles staat en ligt op de plek waar het al eeuwenlang zijn plek heeft. Met kerst worden er diverse kerstbomen in het kasteel opgetuigd.

Het kasteel is beperkt open, aangezien men wil voorkomen dat de spullen te veel slijten. Op aanvraag is groepsbezoek mogelijk, met een minimum van ongeveer 25 personen. Tijdens evenementen zoals de jaarlijkse kerstmarkt, is het kasteel ook opengesteld voor bezoek.

Bed & breakfast kasteel Middachten De Steeg

Het kasteel biedt ook de mogelijk voor bed & breakfast in authentieke sfeer. In de voormalige knechtenkamers boven het koetshuis en de paardenstal zijn drie tweepersoonskamers ingericht als gastenverblijven. Dit is niet in het kasteel zelf, maar de kamers hebben wel uitzicht over het voorplein van kasteel Middachten. Elke kamer is voorzien van een eigen toilet en douche en één van de badkamers is uitgerust met een ligbad. Teneinde de kasteelsfeer optimaal te beleven en te ervaren, zijn er geen televisie, radio of andere geluidsapparatuur in de kamers aanwezig. Terug naar de stilte in deze B&B. De Rosendaelsche Golfclub in Arnhem (18 holes) is op 16 km en Golfbaan Kasteel Engelenburg in Brummen (9 holes) op 14 km.

In de ontbijtkamer wordt het ontbijt opgediend. Bij mooi weer kunnen de gasten ontbijten op het terras met uitzicht op tuin en kasteelgracht. Voor het ontbijt wordt gebruik gemaakt van eigengemaakte en verse producten van het landgoed. De kosten variëren van 100,- tot 125,- per kamer per nacht, inclusief ontbijt.

Kasteel Middachten met brug / Bron: Peter van der Wielen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kasteel Middachten met brug / Bron: Peter van der Wielen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Nationaal Park Veluwezoom

Tijdens een verblijf op het kasteel mag een bezoek aan het Nationaal Park Veluwezoom niet ontbreken. Dit park bestaat uit bos, heide, stuifzand en landgoederen met landbouwgrond en beslaat met bijna vijfduizend hectare een deel van het gebied tussen Arnhem en Dieren, aan de oostelijke rand van de Veluwe. Het gebied heeft een grote variëteit aan planten en dieren.

Kasteel Middachten: romantische huwelijkslocatie

Middachten is bij uitstek geschikt voor huwelijken; het is een romantische, sprookjesachtige locatie en heel even waant het huwelijkspaar zich kasteelheer en -vrouw. Het gezelschap rijdt over de statige oprijlaan naar het kasteel en op het bordes wacht de gastheer van Middachten iedereen op. Via de adembenemende trappenhal in Lodewijk XIV-stijl (kijk goed naar boven!) betreedt men de zaal, waar de huwelijksvoltrekking zal plaatsvinden. In deze zaal is plaats voor maximaal 60 personen. Trouwen op Middachten kost 850,-.

In de mooie tuin kan het bruidspaar een sfeervolle trouwreportage laten maken voor 100,-. In de stijlvolle oranjerie kan men desgewenst de receptie houden.

Kasteelfair Middachten

Zondag 4 augustus 2019 vindt de jaarlijkse fair weer plaats. Rondom het sfeervolle kasteel en in de tuinen wordt een outdoor- en lifestyle fair georganiseerd met een divers en uitgebreid aanbod op het gebied van buitenleven, tuinieren, biologische producten, dieren, lifestyle. Ook kun je deelnemen aan verschillende workshops en zijn er diverse demonstraties met onder meer bordercollies en roofvogels. Naast alle activiteiten en producten is er ook ruim aandacht voor de innerlijke mens.

Ligging kasteel Middachten
Landgoed Middachten 3, De Steeg / Rheden / Gelderland.
Even ten oosten van het plaatsje De Steeg tussen Dieren en Rheden.

Functies kasteel Middachten

  • Woning
  • Bed & Breakfast
  • Museum
  • Trouwlocatie
  • Zalenverhuur / feesten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer is een district dat zich in het Europese gedeelte van Istanbul bevindt. Wat zijn de bezienswaardigheden en…
Kasteel De Haar: het grootste kasteel van NederlandKasteel De Haar: het grootste kasteel van NederlandNiet alleen in het buitenland, maar ook in Nederland zijn nog oude kastelen te vinden. Kasteel De Haar in Utrecht is het…
Mooie kastelen in GelderlandMooie kastelen in GelderlandIn Gelderland staan tientallen (oude) kastelen. Een aantal van hen zijn zeker een bezoekje waard; waaronder bijvoorbeeld…
Kasteel van Vogüé, Zuid-FrankrijkAan de rivier de Ardeche ligt het middeleeuws dorpje Vogüé. Het dorpje wordt gedomineerd door het kasteel wat hoog op de…
Kasteel de CannenburghKasteel de CannenburghIn de gemeente Vaassen op de Veluwe ligt het historische kasteel de Cannenburgh. De naam wordt ook wel geschreven als Ca…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Kasteel Middachten De Steeg: bed & breakfast, tuin en fair"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 10-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!