InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Geldzaken in Sevilla

Geldzaken in Sevilla

Geldzaken in Sevilla Als je een stedenreis naar Sevilla maakt, is het handig om te weten hoe het zit met geldzaken, zoals met welke betaalmiddel je het best kunt betalen, de openingstijden van de banken etc. In dit artikel vind je een paar praktische gegevens op een rij over betalen in Sevilla.

Betaalmiddel de euro in Sevilla

Betalen in Sevilla gebeurt gewoon met de euro, Spanje is net als de twaalf andere landen in Europa in 2002 overgegaan naar de euro als betaalmiddel. Vele Spanjaarden missen de peseta nog steeds, want in het pesetatijdperk was het leven in Spanje, dus ook in Sevilla, veel goedkoper. Met de invoering van de euro werd niet alleen het levensstandaard veel duurder, maar ook de prijzen op de huizenmarkt stegen. Met name de prijzen van appartementen in het centrum van Sevilla stegen zo exuberant dat mensen met een modaal inkomen niet in staat zijn om een huis te kopen.

Hoewel de euro dus al lange tijd officieel in gebruik is in Spanje, betekent dit niet dat de peseta verdwenen is. Sterker nog: de meeste Spanjaarden denken nog steeds in peseta´s. Er zijn nog steeds veel winkels die met kassabonnen werken waarop zowel de prijs in euro´s als in peseta´s staat. En ook in gesprekken met Spanjaarden over het salaris, over het kopen van een huis, auto of een stuk grond etc., drukken ze het bedrag nog steeds in peseta´s uit en niet in euro´s. En vraag je in zo´n gesprek hoeveel dit bedrag in euro´s in dan blijven de meeste Spanjaarden jou dit antwoord schuldig. Daarom is het wel handig als je het zelf kunt omrekenen: één euro is 166 peseta´s en honderd peseta´s is 0,66 eurocent.

Andere betalingsmethoden in Sevilla

Betalen in Sevilla gaat ook heel makkelijk met een bankpasje of creditcard. Heb je een bankpasje waarmee je in het buitenland kunt betalen of een internationale creditcard, dan kun je overal betalen: van pompstations en warenhuizen tot en met supermarkten en winkelcentra. In tegenstelling tot residenten die hun identiteitskaart moeten laten zien bij elke pinbetaling, kun je als toerist in Spanje gewoon met je bankpasje pinnen zonder dat je een legitimatiebewijs moet laten zien. Je moet wel even opletten als je een gekocht artikel terug wilt brengen en je geld wilt terughebben. (in het Spaans heet dit ´devolver´). Ten eerste moet je dit in hetzelfde filiaal terugbrengen waar je het gekocht hebt mits je natuurlijk gepind hebt en ten tweede krijg je het geld niet contant terug, maar wordt het netjes teruggestort op je rekening.

Aan pinbetalingen zijn geen extra kosten aan verbonden, ook niet als je geld uit een geldautomaat haalt, de zgn. ´cajeros automaticos´. Ook hier is er een verschil aan te merken met residenten: als je in Spanje woont en je hebt een bankrekening bij een bepaalde bank, dan moet je ook bij die betreffende bank geld pinnen. Besluit je bij een andere bank dan die van jou te gaan pinnen, dan moet je vrijwel altijd commissie betalen en dat kan soms tot enkele euro´s oplopen!

Openingstijden banken in Sevilla

In het algemeen zijn de banken open van maandag tot en met vrijdag vanaf 8.30 tot 14.00 en soms zijn ze ook op zaterdag open van 8.30 tot 13.00. Sommige banken zijn ook laat in de middag open vanaf een uur of vijf, maar dan alleen op donderdag. In de maanden mei tot september zijn de banken vaak zaterdag gesloten.
Wees erop voorbereid dat je vaak lang in de rij moet staan dan dat je normaal gewend bent, vooral in de ochtenden. Ook komt het voor dat je bij sommige banken een nummer moet trekken voordat je aan de beurt bent.
© 2009 - 2017 Miki, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geldzaken in Sevilla"

Infoteur: Miki
Gepubliceerd: 10-05-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!