InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Auckland de poort van Nieuw Zeeland

Auckland de poort van Nieuw Zeeland

Vanaf het moment dat de Britse zeevaarder James Cook voet aan land zette in Nieuw Zeeland, kwamen de Britten in grote getalen naar het land. In eerste instantie werd Auckland verkozen tot hoofdstad, maar in 1865 werd deze positie gegeven aan Wellington. Auckland wordt wel de poort van het land genoemd.

Auckland

Auckland is letterlijk de poort van het land, want bijna iedere bezoeker en toerist komt het land binnen via deze stad. Hier ligt namelijk de luchthaven van het land. Tevens is Auckland de grootste stad van Nieuw Zeeland, er wonen meer dan 1.000.000 inwoners. De stad ligt in het noorden op het Noordereiland tussen de Stille Oceaan en de Tasmanzee. De stad is zo smal dat binnen een half uur van de ene kant van de kust, naar de andere kant van de kust gewandeld kan worden. De meeste inwoners hebben een Europese (lees vooral Britse) achtergrond. Ook wonen er Maori en Aziaten in de stad.

Eigenlijk bestaat Auckland uit vier verschillende steden. Natuurlijk is er Auckland City in het zuiden, dat grenst aan Manukau. In het westen ligt Waitakere en tegenover Waitema Harbour ligt North Shore. Aangezien de stad zo dicht aan het water ligt, zijn er veel watersportliefhebbers en zeilfanaten in de stad.

De stad heeft zelfs een bijnaam “City of Sails”, vanwege de vele afgemeerde zeiljachten. Naast de vele Europeanen (lees merendeel Britten) leven er ook Maori en Aziaten (uit zuid- en oost Azië). De inwoners van Auckland hebben ook een bijnaam namelijk JAFA. Dat staat voor Just Another F…. Aucklander. Deze bijnaam zouden zij te danken hebben aan hun arrogante houding en het feit dat zij rijker zijn dan hun overige landgenoten.

Geschiedenis van Auckland

Rondom Auckland liggen diverse, ca. 60, vulkanen. Bekend is dat er ongeveer 50.000 vulkaanuitbarstingen hebben plaatsgevonden. Het laatst gevormde eiland door een uitbarsting is het huidige Rnagitoto Island. In de 15e eeuw vond er een vulkaanuitbarsting plaats waarbij het eiland Motutapu en een Maori nederzetting geheel onder de as verdwenen.

Het is bekend dat er rond het jaar 800 al bewoning in het huidige Auckland was. Voorouders van de tegenwoordig bekende Maori bouwden hier een versterkte nederzetting op de uitgedoofde vulkanen, een zogenoemde “Pa”. Deze bewoners waren afkomstig vanuit het oosten van Polynesië. Helaas verviel deze nederzetting door ziekten en onderlinge strijd.

De Maori naam voor Auckland was “Tamaki Makaurau”. Letterlijk vertaald betekend dit “Strijd van 100 minaars”, verwijzend naar de stammenoorlog tussen 100 mannen en 1 vrouw).

Bekend is dat Abel Tasman het Nieuw Zeeland eerder ontdekte dan James Cook. Tasman heeft nooit voet aan land gezet en was erg negatief over zijn ontdekking. James Cook echter, die bijna twee eeuwen later dan Tasman bij Nieuw Zeeland aankwam zorgde ervoor dat er enkele jaren later een stroom van Britse emigranten op de eilanden kwamen. Waar “geciviliseerde” blanken kwamen, werden ook wapen en wapenleveranties geïntroduceerd. Het gevolg hiervan dat er in de jaren 1821 en 1822 vele duizenden doden vielen als gevolg van stammenoorlogen (en de geleverde wapens). Dit liep zo uit de hand, dat Groot Brittanië ingreep om de Maori te helpen en Nieuw Zeeland koloniseerde.

Het is 1820 wanneer de evangelist Samuel Marsden naar de stad komt, hij noemt haar George Eeden en het begin van de kolonisatie is begonnen. Het zal nog 20 jaar duren voordat er een vredesverdrag (Treaty of Waitangi) getekend zal worden tussen Groot Brittanië en verschillende lokale stammen. Luitenant William Gobson zal de eerste gouverneur van Nieuw Zeeland worden.

Gobson herdoopt de stad tot Auckland, vernoemd naar de Britse officier Lord Auckland. Gelijktijdig maakte hij haar hoofdstad van het land. In 1865 wordt de stad Wellington het regeringscentrum en daarmee ook de hoofdstad.

Voor dat de Tweede Wereldoorlog uitbrak, was Auckland de stad die één van de steden was met het meeste aantal auto’s per inwoners wereldwijn. Heden ten dage is Auckland de belangrijkste commerciële stad van Nieuw Zeeland. Het commerciële hart ligt in Queen Street, alhoewel de meeste inwoners in de buitenwijken wonen.

Leuk om te bezichtigen

Naast de bezienswaardigheden binnen de stad Auckland zoals, de musea, One Tree Hill, is er ook vertier in de buitenwijk Ponsonby. Hier zijn vele restaurants, pubs en cafe’s. Theater en winkelen in het gezellige in Newmarket, vlak bij de voorstad Parnell.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de MaoriDe Maori is een volk dat in Nieuw-Zeeland woont. In dit artikel zal de Maori geschiedenis beschreven worden en wat de hu…
Bay of islands in Nieuw-ZeelandBay of islands in Nieuw-ZeelandBay of Islands in Nieuw-Zeeland is ook voor de Nieuw-Zeelanders zelf een favoriete vakantiestek met een historisch karak…
Nieuw-Zeeland, twee werelden in één landNieuw-Zeeland bestaat uit twee grote eilanden, die veel van elkaar verschillen. Het Noordereiland kenmerkt zich door haa…
Auckland: rijk aan winkels, natuur, stranden en attractiesAuckland: rijk aan winkels, natuur, stranden en attractiesAuckland is de grootste regio van Nieuw-Zeeland. Er wonen meer dan 1,3 miljoen mensen. Het gebied is rijk aan veel strat…
Nieuw-Zeeland: Voor een ideale vakantie tussen Kiwi en MaoriNieuw-Zeeland is het jongste land op aarde. Het is het allerlaatste stuk landmassa dat werd ontdekt. Nieuw-Zeeland heeft…

Reageer op het artikel "Auckland de poort van Nieuw Zeeland"

Infoteur: Storm
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!