InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Stedentrip Rome: tips om tijd te besparen

Stedentrip Rome: tips om tijd te besparen

Stedentrip Rome: tips om tijd te besparen Rome is een grote stad; er is ontzettend veel te zien, te doen en te bezoeken. Het is een illusie om te denken dat je aan één stedentrip genoeg hebt om Rome echt te leren kennen. Met deze tips kun je tijdens je stedentrip naar Rome tijd besparen, zodat je tijdens je volgende trip tijd over hebt om weer een andere kant van Rome te ontdekken!

Algemeen

Maak keuzes: het is onmogelijk om alle bezienswaardigheden van Rome te bezoeken in één stedentrip. Kies er een paar uit en neem daar voldoende tijd voor. Het is handig om alvast van te voren, thuis, een lijst te maken van de bezienswaardigheden die je echt graag wil zien. Neem de tijd om te genieten, op een terras, in een park, op straat, van alles dat je tegenkomt.

Vervoer

Luchthaven Fiumicino

Wanneer je naar Rome vliegt via luchthaven Fiumicino, kun je meteen bij aankomst al tijd besparen. Een goede manier om met het openbaar vervoer van deze luchthaven naar het centrum van Rome te komen, is met de Leonardo Express. Elk half uur rijdt er een sneltrein van Fiumicino naar station Termini. Een enkele reis kost 14,00. Veel toeristen gaan in de rij staan bij één van de weinige kaartjesautomaten op de luchthaven, maar een kaartje is ook te koop bij een aantal winkels op de luchthaven.

Openbaar vervoerkaart

Het aanschaffen van een openbaar vervoerkaart bespaart tijd. Je hoeft niet telkens voor elke rit een kaartje te kopen bij een kaartjesautomaat.
Er zijn verschillende soorten openbaar vervoerkaarten die geldig zijn in metro, bus en tram:
  • een dagkaart (BIG) voor 6,00
  • een kaart voor drie dagen (BTI) voor 16,50
  • een weekkaart (CIS) voor 24,00

Hop-on Hop-off bus

Met een sightseeingtour op een hop-on hop-off bus langs de vele bezienswaardigheden die Rome te bieden heeft, kun je veel zien in korte tijd. Verschillende operators bieden deze tours aan op de bekende dubbeldekkers met open dak. Er zijn tickets verkrijgbaar voor 24, 48 of 72 uur en de prijzen variëren van ongeveer 20,00 voor een 24-uurs ticket tot 32,00 voor een 72-uurs ticket. Op de bussen is het mogelijk om via koptelefoons naar audiocommentaar te luisteren over de bezienswaardigheden die je passeert.

Bezienswaardigheden

Vaticaanse Musea

Het is echt aan te raden om een aantal dagen van te voren via internet je entreekaartje voor de Vaticaanse Musea te kopen. De wachttijden voor de ingang kunnen oplopen tot 3 uur! Vooraf een kaartje kopen is 4,00 duurder dan een ticket bij de ingang kopen, maar dit is zeker in het hoogseizoen de moeite waard.

Colosseum

Wanneer je het Colosseum wilt bezoeken, koop dan een ticket bij de ingang Forum Romanum. Hier is het veel minder druk dan bij de ingang Colosseum en je kaartje is geldig voor een bezoek aan Forum Romanum, Palatijn en het Colosseum. Je omzeilt hiermee de lange wachtrijen.

Galleria Borghese

Om de Galleria Borghese te bezoeken is het noodzakelijk om van te voren te reserveren. Elke twee uur mogen er maximaal 360 personen naar binnen. Het heeft dus geen zin om een ticket te proberen te bemachtigen bij de entree.

Met de Roma Pass kun je twee bezienswaardigheden gratis bezoeken, waaronder het Colosseum en de Galleria Borghese.
Ook kun je drie dagen gebruik maken van het openbaar vervoer. Hiermee bespaar je dus extra veel tijd.
© 2014 - 2019 Marre69, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Senioren: stedentripWat is er nou leuker dan op zijn tijd een prachtige stad te bezoeken, waarbij u in enkele dagen tijd een stad goed leert…
Naar welke stad ga jij voor een citytrip?Naar welke stad ga jij voor een citytrip?We maken graag een citytrip en in Europa zijn er veel leuke steden om te bekijken. Het aanbod is ontzettend groot, waard…
Goedkoop een citytrip Rome boekenGoedkoop een citytrip Rome boekenDe Trevifonteinen, de Spaanse Trappen, het Colloseum en Vaticaanstad. In weinig steden vind je zoveel historie als in he…
Top 10 steden en stedentripsTop 10 steden en stedentripsAltijd al willen weten welke steden wereldwijd de grootste zijn? En wat de grootste steden van Europa en de grootste ste…
Aartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeAartsbasiliek Sint-Jan van Lateranen in RomeWist u dat de Basilica Majore van San Giovanni in Laterano het belangrijkste kerkgebouw van de katholieke kerk is? De Ne…
Bronnen en referenties
  • http://www.rometoolkit.com/whattodo/opentour.htm
  • http://www.romapass.it/?l=en
  • http://www.ditisrome.nl/vervoer/openbaar-vervoer-tickets-en-prijzen
  • http://mv.vatican.va/3_EN/pages/MV_Home.html

Reageer op het artikel "Stedentrip Rome: tips om tijd te besparen"

Infoteur: Marre69
Gepubliceerd: 17-07-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!