Casablanca is stad met grootste handelscentrum van Marokko

Casablanca is stad met grootste handelscentrum van Marokko Casablanca is de grootste stad van Marokko en tevens het belangrijkste handelscentrum van het land. Wie een bezoek brengt aan deze stad zal versteld staan van de grote tegenstellingen. Prachtige gebouwen en paleizen staan op loopafstand van de Medina waar men op hetzelfde moment een reis maakt terug in de tijd en waar op de markt werkelijk van alles te koop is. De handelsgeest van de Marokkanen wordt direct duidelijk want er wordt volop onderhandeld over alle aankopen.

Ontstaan van Casablanca

De haven van Casablanca was al in gebruik in de eerste eeuw voor Christus. Het waren de Romeinen die deze plek aan de Atlantische oceaan hadden gekozen voor het vervoer van hun goederen. Casablanca was een nederzetting die de naam Anfa ofwel heuvel droeg tot aan de zestiende eeuw. Het werd zelfs bekend als een onafhankelijk koninkrijk. Later kwamen de Almoraviden en vervolgens werd het een islamitische stad onder leiding van de Mereniden. Rond 1400 werd de stad beroemd door haar grote aantal piraten. Zij maakten vooral de Portugese kust onveilig. De naam van de stad werd Casablanca nadat de Portugezen de vesting hadden veroverd. Een aardbeving maakte een eind aan de overheersing van de Portugezen. Later kwamen de Spanjaarden die de stad opnieuw opbouwden en tot bloei brachten. De stad heeft een grote haven en is daarom erg belangrijk voor de export. Aan het einde van de achttiende eeuw was er een Marokkaanse sultan die veel voor de stad heeft gedaan. Vanaf 1907 kreeg Marokko te maken met een bezetting door de Fransen en dit duurde tot 1956.

Casablanca is niet de hoofdstad van Marokko

Casablanca is niet de hoofdstad van Marokko want dat is Rabat maar het heeft wel de allure van een hoofdstad, vooral wanneer je in de buitenwijken kijkt. Hier zijn veel grote banken gevestigd en kantoren van ondernemingen maar ook zie je hier de consulaten van diverse landen. De meeste opschriften zijn in het Frans. De haven van Casablanca is enorm groot en 8 km. lang. Het is de grootste haven van Noord Afrika.

Economie van Casablanca

Frankrijk is nog steeds de grootste investeerder in Marokko. Het land exporteert veel landbouw producten maar ook de productie van cannabis mogen we niet onderschatten. De export van vis is belangrijk voor Casablanca alhoewel de Spanjaarden de belangrijkste vissers zijn in deze regio. Tevens heeft Marokko belangrijke fosfaatmijnen. De grootste export hiervan gebeurt vanuit de haven van Casablanca.

Bewoners van Casablanca

Casablanca telt ruim 5 1/2 miljoen inwoners en is daarmee ook een van de grootste steden van Marokko. De mensen zijn over het algemeen soennitische moslims. Fransen en Spanjaarden die hier wonen zijn vooral christenen. Lange tijd was deze stad bekend als een haven waar de zeelui graag verbleven. De stad had niet zo'n goede naam. Dit is inmiddels geheel veranderd en de stad leeft voor een groot deel ook van het toerisme. Mensen komen voor de mooie stranden en diverse cruise maatschappijen leggen hier aan.

Het plein van de Verenigde Naties

Dit grote plein markeert het centrum van de stad. Het werd in 1920 ontworpen door een Franse architect. Midden op het plein is een grote fontein en in de week-enden worden hier klank- en lichtspelen gehouden. Aan het plein zijn kantoren van grote ondernemingen gevestigd en op de benedenverdiepingen vinden we diverse terrasjes. Rondom het plein ligt een groot voetgangersgebied waar winkels zijn die een ruim aanbod hebben aan kleding, schoeisel, parfumerie, sieraden etc.

De Medina

De medina ligt eigenlijk midden in de stad. Als men vanuit de haven rijdt naar het plein van de verenigde Naties dan zien we de Medina liggen achter de stadsmuren. Een wirwar van straatjes waar werkelijk van alles te koop is. Heerlijk om in rond te dwalen. Maak direct duidelijk aan de verkopers dat je niks wilt kopen als je geen zin hebt want je hebt de hele wandeling gezelschap of je wilt of niet. Op het moment dat je naar iets kijkt hebben ze het al voor je gepakt."Good price" Jawel hoor maar als je werkelijk iets van je gading vindt is het noodzakelijk om wel heel intens te onderhandelen en de prijs met méér dan de helft naar beneden te brengen. Maar we moeten beseffen dat dit de aard is van de mensen en onderdeel van hun leven. Het is heel leuk om te kijken wat er zo allemaal te koop is. Vooral de kruiden zijn natuurlijk heel erg interessant., groenten, fruit dadels en noten. Hier is werkelijk alles te koop. Prachtige tahin potten. Je zou ze wel eens even beter willen bekijken maar dat wordt je haast onmogelijk gemaakt door de opdringerige verkopers. Jammer, maar dat is hun cultuur. We zien hier vooral ook veel Oosterse en westerse kleding en je vraagt je af of hier nog geld te verdienen valt voor de mensen gezien de veelheid van verkopers.

Plein Mohamed V

Het plein Mohamed V is één der belangrijkste pleinen van de stad. Hier zie je de waterverkopers samen met de toeristen op de foto gaan voor het voormalig paleis van de Koning. Men probeert van alles te verkopen maar de sfeer is heel ongedwongen. Koning Mohamed V Ben Youssef was koning van 1957 tot aan zijn dood in 1961 en hij was heel belangrijk voor het volk omdat hij de eerste koning was van een onafhankelijk Marokko en tevens blijk gaf van liefde voor zijn volk.

De Hassan II moskee

Deze prachtige moskee werd gebouwd als een geschenk aan Koning Hassan II voor zijn zestigste verjaardag. De moskee is ontworpen door de Franse architect Michel Princeau. De gebruikte materialen zijn allen afkomstig uit Marokko behalve het glas wat werd geleverd door Murano. Er werd gestart met de bouw in juli 1986 waarbij gewerkt werd door 6000 mensen. De kosten bedroegen méér dan 800 miljoen euro. De moskee is gelegen op een platform boven de oceaan. Een deel van de grond waarop gebeden wordt is van glas zodat men de zee in kan kijken. Er is een museum, een bibliotheek en een Koranschool. Men kan de moskee bezoeken met een georganiseerde tocht met een gids maar het is ook mogelijk om vanuit de haven op eigen gelegenheid te wandelen. De moskee ligt in het noorden van de stad op ongeveer 3 km afstand van het centrum. De wandeling is erg mooi omdat men door de buitenwijken wandelt met tussendoor zicht op kleine straatjes waar het dagelijks leven zich afspeelt. Men wandelt voorbij het park van de Arabische liga. Opvallend is hoe rustig en schoon de buitenwijken zijn. De moskee is gelegen aan een heel groot plein. De minaret is 200 meter hoog en overal zie je prachtige marmeren vloeren en poorten. Deze moskee is één van de grootste van de wereld. De minaret is zelfs het hoogste religieuze gebouw ter wereld. Hier is plaats voor 25000 mensen. Prachtig en groots zijn de pleinen rondom de moskee die uit grote marmeren platen bestaan die schitteren in het zonlicht.

De Sacré Coeur

Midden in de stad vinden we de kathedraal van de Sacré Coeur. Deze werd in 1930 gebouwd. De kerk bestaat geheel uit wit beton en in eerste instantie vraagt men zich even af wat de betekenis is van dit kolossale gebouw. In de dertiger jaren van de vorige eeuw tijd leefden hier 40.000 katholieken en omdat Marokko onderdeel was van Frankrijk werd hier een kathedraal gebouwd die gelijkenis zou moeten tonen met die van Parijs. Thans is dit gebouw een cultureel centrum waar de jeugd op de grasvelden voor het gebouw voetbal speelt.

Park van de Arabische Liga

Het park van de Arabische liga werd in 1918 voor het publiek toegankelijk. Dit park bestaat uit lange rijen palmbomen en veel verschillende bloeiende planten. In de bomen nestelen zich diverse vogels. Rond het park zijn diverse terrasjes waar men gezellig thee kan drinken uit kleine glaasjes op Marokkaanse manier.

De Boulevard de la Corniche

Vanaf de moskee loopt er een mooie brede boulevard tot aan de vuurtoren. Hier zie je veel jonge gezinnen slenteren. Er zijn een aantal terrasjes en men kan genieten van het mooie uitzicht over de Atlantische oceaan. Wanneer men hier wandelt dan is opvallend hoe groot de tegenstellingen zijn in deze stad. Het moderne en toeristische deel gaat over in een traditioneel Arabisch deel van de stad.
Gerelateerde artikelen
Vier Marokkaanse koningsstedenVier Marokkaanse koningsstedenKoningssteden zijn steden in Marokko die ooit door machthebbers tot hoofdstad zijn uitgeroepen en waar zij hun residenti…
Medina van Tétouan in Noord-Marokko: World Heritage siteDe medina van Tétouan staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. Met name de luxueuze huizen van de Moren afkomstig u…
Het land MarokkoHet land MarokkoMarokko, het land dat in het Noord-Westen van Afrika ligt. Het grenst aan de Middellandse zee, de Atlantische oceaan, Al…
De Casablanca moskeeDe Casablanca moskeeCasablanca is een stad die niet in het oog springt als toeristisch trekpleister. Toch is er een attractie die je niet ma…

Beleef het in PurmerendBeleef het in PurmerendIn Purmerend is veel meer te beleven dan je zou verwachten. De afgelopen jaren is de stad steeds aantrekkelijker geworde…
Santa Barbara, CaliforniëSanta Barbara is een stadje in het zuiden van Californië, op ongeveer 145 km ten noorden van Los Angeles. Deze stad, die…
Bronnen en referenties
  • Gegeves cruise Norwegian Spirit
  • Wikipedia
  • www.reisgraag.nl

Reageer op het artikel "Casablanca is stad met grootste handelscentrum van Marokko"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 26-06-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!