Het land Marokko

Het land Marokko Marokko, het land dat in het Noord-Westen van Afrika ligt. Het grenst aan de Middellandse zee, de Atlantische oceaan, Algerije en de westelijke Sahara.

De naam

Het arabische woord voor Marokko is: Maghreb, plaats waar de zon ondergaat. Ook het een-na-laatste gebed van de wordt Maghreb genoemd. Vroeger heeft Marokko deze naam gekregen omdat zij het meeste westelijke land van het Islamitische Rijk waren. De naam Maghreb wordt in Noord-Afrika vaak verward. Omdat alle Noord-Afrikaanse landen samen Al-Maghreb worden genoemd. Hierdoor heeft Marokko de naam al Maghreb al aqsa gekregen, wat het het verre weste bet

Politiek

Marokko is netals Nederland een Koninkrijk, met als staatshoofd Mohammed VI. Deze volgde in 1999 zijn vader Hassan II op. De regeringsvorm is een parlementaire monarchie. Elke vier jaar worden er landelijke verkiezingen gehouden, de meerheid vormt dan een kabinet. De Koning heeft wel alle macht. Hij benoemd ministers, hij kan ze ontslaan, hij kan het parlement ontbinden en nieuwe verkiezingen uitroepen. Sinds 2007 is de partij van de onafhankelijkheid aan de macht.

Toerisme

Sinds 1999, toen Mohammed VI koning werd is het land er op vooruit gegaan. De infrastructuur is beter geworden en er zijn meer scholen en ziekenhuizen bijgekomen. De laatste jaren is Marokko een populaire vakantiebestemming geworden. Er verschillende steden met elk hun eigen klimaat.

Fez

Fez of Fes is na Rabat en Casablanca de grootste stad van het land. De stad heeft ruim 950.000 inwoners. Het liggen midden in het land, veel toeristen gaan hier naar toe tijdens hun rondreis in Marokko. Het is vooral bekend met haar kastelen en de oud behouden cultuur. Het is schone stad, niet zoals Casablanca, en het is er ook niet zo druk. Ook zijn hier veel studenten, omdat Fez veel goede universiteiten heeft. Vroeger, in de dertiende eeuw, was Fez de hoofdstad van Marokko.

Rabat

Rabat is de hoofdstad van Marokko. Hier bevindt zich het hoofdpaleis van de Koning. Ook wonen er veel mensen uit het parlement in Rabat. Het is hierdoor ook een van de meeste nette steden van het land. De stad ligt aan de Atlantische Oceaan.

Marakkech

Voor de buitenlandse toerist is Marrakech een heel mooie stad. Dit is de warmste stad, gemiddeld gezien, van het land. In de winter is het niet koud, de temperatuur is aangenaam. Maar in de zomer kan het heel warm worden, temperaturen rond de 40 graden zijn eerder regel dan uitzondering. Desondanks komen hier veel toeristen in de zomer. Er zijn tientallen hotels, restaurants en discotheken. Alles wat je zoekt kan je vinden in Marrakech en misschien niet in de andere marokkaanse steden.

Saïdia

De 'blauwe parel' is een stad aan de Middellandse zee. Vroeger was dit een klein plaatsje waar af en toe mensen naar toe kwamen om te rusten, maar tegenwoordig is dit het grootste strand van Marokko. De kust is maar liefst 14 km lang. Sinds 2005 bouwt het spaanse bedrijf Fadesa in Saïdia een heel nieuwe stad. Duizenden appartementen en hotelkamers zijn daar nu te vinden. In de winter wonen er weinig mensen, rond de 40.000 mensen. In de zomer komen er honderdduizenden mensen op deze stad af.

Enkele feiten

TaalArabisch
HoofdstadRabat
ReligieIslam
Oppervlakte446.000
Inwoners33.000.000
MunteenheidDirham
Telefoon00212
© 2010 - 2020 Serghini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het land Marokko"

Reactie

Kees, 26-12-2010 00:59 #1
Marokko is één van de mooiste land ik ga er iedere jaar met mijn vrouw en drie kinderen er naartoe de marokkaanse bewoners zijn er zo gastvrij en aardig en ze hebben daar lekkere eten en het is er lekker warm ik kan niet wachten tot het weer juli dan gaan we weer!

Infoteur: Serghini
Gepubliceerd: Mei 2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!