InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Marokko - land en de bevolking

Marokko - land en de bevolking

De diversiteit van Marokko wordt gekenmerkd door de geografische weergave van het land als ook in de bevolking. Van de bevolking is naast de Arabisch-Berberse een percentage Joods en is 1.1% van de bevolking christelijk.

Marokko geografisch

Marokko ligt in Noord-Afrika, grenzend aan de Noord-Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee tussen Algerije en de Westelijke Sahara met een gebied van totaal 446.550 km² waarvan 250 km² water.
De kustlijn is 1.835 km en de landsgrenzen zijn 2.017,9 km, waarvan 1.559 km met Algerije, 443 km met de Westelijke Sahara, en de Spaanse enclaves Ceuta met 6.3 km en Melilla met 9.6 km.

De noordkust en het binnenland zijn bergachtig met grote gebieden grenzend aan plateaus, bergdiepe valleien en rijke kustvlakten. Het laagste punt is Sebkha Tah, deze ligt -55 m onder de zeespiegel en met 4.165 m boven de zeespiegel is Jebel Toubkalen het hoogste punt. Het klimaat is mediterraan met een extremer klimaat in het binnenland.

Natuurlijke hulpbronnen

Fosfaten, ijzererts, mangaan, lood, zink, vis, zout zijn natuurlijke hulpbronnen waarover Marokko beschikt.

Grootste steden

Rabat is de hoofdstad met 1.77 miljoen inwoners, maar daarom niet de grootste stad, Casablanca telt 3.245 miljoen inwoners. De verstedelijking is 58% van de totale bevolking en andere grote steden zijn Fes met 1,044 miljoen; Marrakech met 909.000 en Tanger met 768.000 inwoners.

Bevolking en hun religies

99.1% van de Marokkaanse bevolking is Arabisch-Berberse, 0.2% Joods en 0.7% als andere.
Een klein percentage van de Marokkaanse bevolking heeft een andere religie. 98.7% is moslim, 1.1% christelijk en 0.2% joods. Er worden drie talen gesproken in Marokko, de officiële taal is Arabisch, Berbers word in de meer landelijke streken van Marokko gesproken en heeft verschillende dialecten en Frans is vaak de taal van het bedrijfsleven, in overheidsinstellingen en in diplomatieke kringen.

Monarchie en politiek

Marokko kan men best omschrijven als een constitutionele monarchie waar koning Mohammed VI sinds 30 juli 1999 de uitvoerende macht heeft en waarvan Rabat de hoofdstad is.

Hoofd van de regering is minister president Abbas El Fassi sinds de verziekingen van 19 september 2007. De monarchie is erfelijk en de minister president wordt benoemd door de vorst na de parlementsverziekingen. In Marokko geldt er stemrecht vanaf 18 jaar. Het rechtsstelsel is gebaseerd op het islamitisch recht en de Franse en Spaanse burgerlijke rechtssystemen.

De grondwet van 10 maart 1972 werd herzien in 1992 en gewijzigd in september 1996. Deze wijziging creeerde een wetgevende macht bestaande uit een tweekamerstelsel.

Symbool

Traditionele kleuren in Arabische vlaggen zijn rood met groen. Het gebruik van rood wordt vaker in verband gebracht met de Arabische staten en de Perzische Golf. Het ontwerp van de Marokkaanse vlag dateert uit 1912 en is rood met een groen pentagram in het midden dat een vijfpuntige lineaire ster voorstelt, ook bekend van Sulayman’s (Salomo) zegel. Het pentakel of de punten van de ster vertegenwoordigen de vijf zuilen van de islam en betekent de associatie tussen God en de natie.

Viering en herdenking

De nationale feestdag wordt gevierd op 30 juli, ook Troon Dag genoemd, is de herdenking van de troon toetreding van koning Mohammed VI op 30 juli 1999

Het volkslied “Hymne Cherifien” (Hymne van de Sharif) was tot 1970 instrumentaal. De muziek is geschreven door Leo Morgan in 1956, de tekst van Ali Sualli werd in 1970 goedgekeurd.
© 2011 - 2019 Ibrahim1978, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocGoedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocIn Noord-Afrika wint het low cost recept ook aan populariteit. Air Arabia Maroc is een Marokkaanse maatschappij die het…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Jet4youGoedkoop vliegen naar Marokko met Jet4youOf het nu gaat om toerisme, of Nederlandse en Belgische Marokkanen die hun familie gaan bezoeken, Marokko doet het goed…
Goedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen binnen Marokko met Royal Air Maroc ExpressGoedkoop vliegen naar Marokko is tegenwoordig geen kunst meer. Het land vormt zo'n belangrijke vakantiebestemming voor v…
Melilla – Spaanse exclave in Marokko en vrijhavenMelilla – Spaanse exclave in Marokko en vrijhavenMelilla is een stukje Spanje in Marokko. Het is een Spaanse exclave aan de kust van de Middellandse Zee en officieel hee…
Air Arabia goedkoopste voor vliegen naar MarokkoAir Arabia goedkoopste voor vliegen naar MarokkoGoedkoop vliegen naar Marokko kan nog. Omdat er veel concurrentie is op vliegroutes naar Marokko en er een groot aantal…

Reageer op het artikel "Marokko - land en de bevolking"

Infoteur: Ibrahim1978
Gepubliceerd: 30-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!