InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Madrid; Plaza Mayor

Madrid; Plaza Mayor

Dit plein worddt omzoomd door hoge gebouwen. Alhoewel het plein tot aan de 15e eeuw buiten de stadsmuren heeft gelegen, vonden hier veel activitetiten plaats. Onder andere executies en riddertoernooien.

Algemeen

De stad Madrid werd in 1561 door koning Filips II uitgeroepen tot hoofdstad van Spanje. Het woord Madrid komt van het Arabische Mayrit. Dit betekent vele bronnen, erg misleidend, de rivier de manzanares was nooit meer dan een stroompje.

Naast de vele bezienswaardigheden, eet- en drinkgelegenheden die Madrid rijk is, zijn er onder andere ook schitterende pleinen te vinden. Eén van die pleinen is het Plaza Mayor, een plein zonder gemotoriseerd verkeer.

Plaza Mayor

Het plein is een symmetrisch, groot rechthoekig plein. Het is omzoomd door roodstenen gebouwen, met balkons, siertoren, dakkapellen. Dit typisch Castiliaans plein is sinds de 17e eeuw het hart van Madrid, terwijl het vroeger tot aan de 15e eeuw niet een binnen de stadsmuren van Madrid heeft gelegen. In de Middeleeuwen was het ook een marktplaats.

De naam van het plein was toen ter tijd “Plaza Arribal”, waar naast grote feesten ook executies en verbrandingen publiekelijk werden uitgevoerd. Hier werden ook stierengevechten gehouden, alsmede riddertoernooien en bruiloften van koningen. De balkons van de omliggende gebouwen werden verhuurd aan de welgestelden, zodat deze de festiviteiten konden gadeslaan..

Het plein heeft inmiddels een lange lijst met namen zoals:
  • Koninklijk Plein
  • Grondwet Plein
  • Republieks Plein

Bouwwerken

Koning Filips II gaf in de periode van 1617 tot 1619 opdracht om gebouwen rond dit plein te bouwen. De ontwerper hiervan was Juan Herrara, onder andere ontwierp hij El Escorial het kloosterachtige paleis van Filips II.

Filips III gaf na het overlijden van zijn voorganger Juan Gómez de la Mora opdracht om te bouwen rond het Plaza Mayor. In deze tijd ontstonden de eerste appartementen.

Historische gebeurtenissen op het plein

  • 1621; heiligverklaring van Sint Isidro, schutspatroon van Madrid
  • 1621; executie van Rodrigo Calderón, secretaris van koning Filips II
  • 1623; feest ter ere van Charles, Prince of Wales
  • 1631; grote brand op het plein, waarbij het tot de grond toe afbrandde
  • 1672; wederom een allesverwoestende grote brand
  • 1760; aankomst van Carlos II
  • 1790; voor de 3e keer brandde het plein tot de grond toe af
  • 1846; huwelijksinzegening van Isabella II
  • 1854; plaatsing ruiterbeeld van Filips II, gemaakt in 1616 door Giovanni de Bologna en leerling Pietro Tacca. Het heeft lang gestaan op de Casa de Campo.

Na de laatste allesverwoestende brand, werd het plein weer opgebouwd door Juan de Villanueva. Het plein in zijn huidige vorm heeft een zuilengalerij met winkels, restaurants en bars. Er zijn muzikanten en portrettekenaars te vinden.

Plaza Mayor nu

De omliggende straten van het plein doen nog aan de vroegere markten denken. Sommige straten waren alleen toegankelijk voor bepaalde gilden;
  • Latoneros (tinbewerkers)
  • Herradores (de smeden)
  • Botoneros (knopenmakers, de straat Calle de Botoneros doet hier nog aan denken)
  • Bordadores (borduurders)

Maar ook onderstaande straten herinneren nog aan vroeger:
  • Calle de Lechuga (groenten)
  • Calle de Fresa (fruit)
  • Calle de Cuchilleros (messen)

Iedere zondag is er een postzegel- en muntenmarkt. Natuurlijk in de laatste weken van december de grote kerstmarkt. Langs het plein zijn terrasjes en tapas bars en het is een ideale uitvalsbasis om in Madrid uit te gaan.
Gerelateerde artikelen
Madrid; Plaza de la VillaDit plein is alleen toegankelijk voor voetgangers en is een typisch voorbeeld van de Spaanse architectuur. Het plein is…
Spanje - MadridSpanje - MadridMadrid, de hoofdstad van Spanje, is een bruisende stad die zeer geliefd is bij toeristen. Tapas eten of een glaasje sang…
Madrid, ook leuk voor een winter citytripMadrid is ook in de winter een uitstekende bestemming voor een citytrip. In november en december kun je genieten van de…
Santa Cruz de Tenerife - diverse pleinenSanta Cruz de Tenerife, de hoofdstad van Tenerife, bezit een aantal mooie pleinen waar diverse bezienswaardigheden zijn.…
Madrid: Enkele van de vele paleizenMadrid: Enkele van de vele paleizenIn 1561 werd Madrid hoofdstad van Spanje. Koning Filips II verhuisde zijn hofhouding naar deze stad. Dat er tot op de da…

Reageer op het artikel "Madrid; Plaza Mayor"

Infoteur: Storm
Laatste update: 21-01-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!