InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Madrid; stad om uit te gaan; Tapas

Madrid; stad om uit te gaan; Tapas

Al bijna 450 jaar is Madrid de hoofdstad van Spanje. De stad die zelf al heel veel ouder is, werd in 1561 door koning Filips II tot hoofdstad gemaakt. Madrid is een bruisende stad, waar uitgaan heel erg prettig is. Lekker genieten van tapas in één van de speciale tapas bars onder het genot van een glas wijn of glas bier.

Madrid

Sinds 1561 is Madrid tot de hoofdstad van Spanje gemaakt door Filips II. De stad die toen ter tijd maar 20.000 inwoners had, is nu een metropool van 3.000.000 inwoners. Het heeft het op één na grootste metronetwerk van Europa.

Gelegen in het midden van het Iberisch eiland is Madrid in de jaren ’80 van de vorige eeuw tot een enorme bloei gekomen. Het heeft een enorm cultureel leven en één van deze culturele vormen is de Tapas.

Tapas

Tapa, het enkelvoud van tapas, betekend dekseltje.

Tapas is ontstaan in Andalusië, gewoon als een smakelijk hapje bij een glas wijn. In de 19e eeuw gebruikte men de tapas eigenlijk bij de sherry; de barkeeper legde altijd een schoteltje of tapa op en glas om de vliegen tegen te houden. Op deze manier is de gewoonte ontstaan om op dit schoteltje een stukje kaas of olijven neer te leggen.

Het is zelfs zo dat een enkele tapa ongevraagd door de ober naast het glas wijn wordt gepresenteerd.

Tapas dient staande aan de bar gegeten te worden. Het is heel gewoon de cocktailprikkers op de grond te gooien.

Tapasbars

In Madrid zijn veel van dit soort bars te vinden, eigenlijk wel op ieder plein één. Er is veel verschil in kwaliteit, maar iedere tapasbar heeft eigen specialiteiten van het huis naast de standaardgerechten. Standaardgerechten zijn pittige worst (pinchos morunos), slakken (caracoles), ham (jamon) en de niet weg te denken olijven.

Enkele tapasbars in Madrid

La Nueva

Gelegen aan de Arapiles 7 en is gespecialiseerd in kleine glazen fris bier. De gelegenheid bestaat al vanaf 1913 en is sindsdien niet veel veranderd. De tapas (of grotere porties: raciones genoemd) gerechten die hier geserveerd worden zijn onder andere:
  • Gemarineerde ansjovis
  • Pens in Madrileense stijl
  • Tonijntaartjes

Taberna de Antonio Sanchez

Deze gelegenheid ligt aan de calle del Meson de Parades 13 en behoort tot de oudste bars van de stad. Er zijn hier nog herinneringen vanuit de tijd van de opening, zoals reclamespotjes voor 15 centimos. Een specialiteit in de tapas is de “tortilla San Isidro”.

Los Cracoles

Een tapasbar aan de Toledo 106. De beste slakken met een (geheim) pittige saus. Ook de ansjovis behoort hier tot de specialiteiten.

Pasoda de Ville

Om tapas te leren eten, kunt u hier aan de la Cava Baja 9 genieten van de traditionele tapas.

La Huerta

De eigenaars van deze bar aan de Lavapiés 9 zijn fotograven die de foto’s die zij maken ophangen in hun bar. Uiteraard met toestemming. Hier wordt onder andere de volgende tapas geserveerd:
  • Gerookte ham
  • Gemarineerde ansjovis
  • Makreel

Tapas uitdrukkingen

Hier vindt u enkele woorden voor de tapasliefhebber:
  • El pica-pica = smaakmakertje zoals olijven
  • La Tapa = klein gerechtje, maar vult wel de maag
  • Un canapé = een stuk belegd brood
Gerelateerde artikelen
Sherry en tapas, tapas met SherrySherry en tapas, tapas met SherryZowel de sherry als de tapas vinden hun oorsprong in het zuid Spaanse Andalucia. De veelzijdigheid van de tapas zijn onl…
Tapas snel en eenvoudigTapas snel en eenvoudigTapas zijn snel en eenvoudig te maken en kunnen warm en koud gegeten worden. Tapas komen uit Spanje en zijn kleine voorg…
Madrid; Plaza MayorDit plein worddt omzoomd door hoge gebouwen. Alhoewel het plein tot aan de 15e eeuw buiten de stadsmuren heeft gelegen,…
Recepten voor cocktails met bierIedereen kent de gangbare cocktails zoals een Mojito, daiquiri, pina colada, blue curacao, etc. Maar wist je dat je ook…

Reageer op het artikel "Madrid; stad om uit te gaan; Tapas"

Infoteur: Storm
Laatste update: 04-05-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!