InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Vakantie in Denemarken; Ribe

Vakantie in Denemarken; Ribe

Vakantie in Denemarken; Ribe Ribe is de oudste stad van Denemarken. Het is een gezellige stad met een middeleeuwse kern. In Ribe is veel informatie over Vikingen in het Ribe VikingeCenter en Museum Ribes Vikinger te vinden. Ook ligt de Waddenzee vlakbij Ribe en is er genoeg te beleven in en om de stad, zowel voor volwassenen als kinderen.

Ribe VikingenCentrum (Ribe VikingeCenter)

In dit grote openluchtmuseum is te zien en te ervaren hoe de Vikingen 1000 jaar geleden leefden. Er zijn vele huizen/boerderijen uit die tijd, er zijn koeien, kippen, schapen en paarden. In de smederij zie je hoe onderdelen gemaakt werden en een valkenier verteld het één en ander over zijn roofvogels, die hij uiteraard ook laat vliegen. Kinderen mogen leren vechten als een echte Viking en bij de ingang zijn extra bonnen te koop waarmee ze kunnen boogschieten, een munt maken en brood kunnen bakken. Ook zijn er onderweg takken te koop die ze kunnen bewerken tot een echte pijl. Overal zijn ‘Vikingen’ bezig die bereid zijn het één en ander te vertellen over hun werkzaamheden.

Museum Ribes Vikingen (Museum Ribes Vikinger)

In dit museum zijn de vondsten te zien uit de Vikingtijd en het Ribe van de middeleeuwen. Je mag aan boord gaan van een oud Vikingschip en er is een klein stukje nagebouwd van een bouwplaats in Ribe rond het jaar 1500.

Ribe Kunstmuseum

Hier zijn unieke Deense werken te zien uit de periode 1750-1950. Er is een winkel, een café en een mooie museumtuin.

Ribe Domkerk

De oudste kerk in Denemarken. Het is mogelijk de 52 meter hoge toren te beklimmen.

Natuurspeelplaats

Een stukje buiten Ribe (ongeveer drie kilometer) aan de Tangevej ligt een Naturlegeplads (natuurspeelplaats) in het bos. Om er te komen rijd je de Tangevej af richting Hundeskov. Vlak voor een T-splitsing zie je de ingang van een scoutingclub of nog iets dichterbij de T-splitsing een ingang naar de heide (ga zodra er een mogelijkheid is het bos in). Ga één van deze paden in en je komt vanzelf bij de natuurspeelplaats.

Kinderboerderij (Minidyrehaven Ribelund)

Zeer grote kinderboerderij waar je de pony’s, paarden en herten mag voeren. De kinderboerderij ligt redelijk dichtbij het station, maar is wat lastig te vinden. Het ligt aan het einde van een centrum voor (verstandelijk) gehandicapten aan de Pile Allé.

Tractorbus naar het Waddeneiland Mandø

Dit Waddeneiland met ongeveer 40 inwoners is in principe alleen bereikbaar bij eb. Wanneer het vloed is, verdwijnt de toegangsweg onder water en is het eiland alleen bereikbaar met een tractorbus. Deze rijden in het hoogseizoenregelmatig. Bij de Toeristeninformatie zijn folders verkrijgbaar van de verschillende aanbieders en de tijden dat zij rijden.

Ribe Camping

Ribe Camping heeft een ideale ligging op slechts twee kilometer afstand van het centrum van Ribe, maar is enorm groot. De faciliteiten zijn goed (nette toiletten en douches en ruime kookfaciliteiten en eetkamers). In het hoogseizoen is er een animatieprogramma. Er is een buitenzwembad en er is een aparte ruimte waar baby’s en jonge kinderen gratis in bad kunnen of onder de douche. Ook is er een speelkamer voor kinderen.

RibePas

Een kortingspas die tot 20%korting geeft op de entree voor onder andere het Ribe VikingeCenter, het Museum Ribes Vikinger en de tractorbus naar Mandø. Je krijgt de kortingspas als je overnacht in Ribe, maar de pas is ook te koop bij de touristeninformatie.

Lees verder

© 2013 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Viking Museum in stad Ribe - Museet Ribes VikingerViking Museum in stad Ribe - Museet Ribes VikingerRibe, de oudste stad in Denemarken, was eens een nederzetting van Vikingen en in de stad zijn restanten van het Vikingle…
Ribe, de oudste plaats van DenemarkenRibe, de oudste plaats van DenemarkenWanneer je Denemarken aandoen en houdt van geschiedenis mag een bezoek aan Ribe op je reis zeker niet ontbreken. Het is…
Beleef de geschiedenis in het eeuwenoude RibeTijdens een vakantie aan Denemarken mag een bezoek aan het beeldschone Ribe zeker niet ontbreken. Ribe is bekend om het…
Ribe – oudste stad van Denemarken aan de Ribe ÅRibe – oudste stad van Denemarken aan de Ribe ÅRibe is een authentiek stadje in Denemarken, het is zelfs de oudste stad van het land. Het is uitgegroeid van een Viking…
Denemarken – vakantie en de terugreis door DuitslandDenemarken – vakantie en de terugreis door DuitslandVoor de vakantie in Denemarken was Ribe de standplaats. Van daaruit maakten we uitstapjes naar bijzondere plaatsen en Wa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClips, Pixabay
  • Folder ‘Denemarken 2008’ van Trojel Turistmarketing
  • Ribe plattegrond 2013 uitgave van VisitRibe
  • Gids Ribe 2013 door Frede Madsen, uitgave van VisitRibe

Reageer op het artikel "Vakantie in Denemarken; Ribe"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 02-06-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Vakantie Denemarken
Schrijf mee!