InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Denemarken; Billund is meer dan alleen Legoland

Denemarken; Billund is meer dan alleen Legoland

Denemarken; Billund is meer dan alleen Legoland Als je in Denemarken bent is het zeker aan te raden een bezoek te brengen aan LEGOLAND in Billund. LEGOLAND is een pretpark voor jong en oud, maar wat veel mensen niet weten is dat er in Billund meer te doen is dan LEGOLAND bezoeken. Vlak naast LEGOLAND ligt een sculptuurpark, er zijn verschillende musea en ook het park Lalandia Billund geeft verschillende mogelijkheden voor een leuke dag.

Amusementspark LEGOLAND in Billund

LEGOLAND is opgebouwd uit meer dan 60 miljoen LEGO-steentjes. Het park opende in 1968 zijn deuren als een soort Madurodam. Steden, dieren, bezienswaardigheden et cetera nagebouwd in het klein met LEGO-steentjes. Later kwamen er attracties bij. Er is een verkeerstuin, een DUPLO speeltuin, een cowboy- en indianendorp, er zijn treinen en bootjes, achtbanen, je kunt er echte brandjes blussen, schieten terwijl je door een tempel rijdt et cetera. Ook is er Polar Land waar je echte pinguïns kan zien. Horeca is volop aanwezig.

Tip: neem op een koelere dag je regenkleding mee zodat je volop kan meedoen aan de zeeslag met de piratenbootjes (iedereen krijgt een nat pak en de Denen zijn hierop zonder uitzondering op voorbereid en staan lachend in regentenue achter de waterspuiten).

Het leuke van LEGOLAND is dat er voor iedere leeftijd iets te doen is, ook voor de allerkleinsten. Zij vermaken zich prima in de monorail, de DUPLO speeltuin en springen van steen naar steen om de muziekinstrumenten te laten spelen in de waterfontein.
Er is een plek waar volop met Lego gebouwd kan worden en in de LEGO-shop zijn niet alleen de laatste LEGO-dozen te koop, je kunt er ook LEGO (basissteentjes) per kilo kopen. Mocht één dag LEGOLAND niet genoeg zijn, vaak zijn er aanbiedingen waarbij de tweede dag minder geld kost. Bij nog meer dagen kan het voordeliger zijn om een seizoenkaart aan te schaffen (informeer bij de balie of bij de receptie van je overnachtingsadres).

Billund Sculptuurpark

Vlakbij Legoland tot Hans Jensenvej (vlakbij het centrum van Billund) loopt een pad van 1,3 kilometer door het sculptuurpark. Hier is kunst te zien in een natuurlijke omgeving. In dit park zijn verschillende grote sculpturen van graniet, staal, brons en keramiek. Je mag er naar kijken, maar ook op klimmen en zitten.

Lalandia Aquadome Billund

Een gigantisch waterparadijs. Er zijn verschillende glijbanen voor groot en klein. De water temperatuur is 28 graden Celsius en de lucht 30 graden Celsius. Er is een golfslagbad, een waterspeelplaats en nog veel meer.

Lalandia Plaza Billund

Hier is niet alleen de toegang tot Lalandia Aguadome Billund te vinden, maar ook Monkey Tonky speelland, een bowlingcentrum, een midgetgolfbaan en een sporthal. Verder zijn er winkels (vooral souvenirshops) en restaurants.

Het kleinste museum in Billund

Het kleinste museum in Billund is het telefoonmuseum op de Kløvervej 12. De eigenaar kreeg zijn eerste telefoon toen hij op de middelbare school zat en inmiddels heeft hij er zo'n 475. De oudste daarvan komt uit 1884. De entree is gratis.

Overige musea in Billund

Verder zijn in Billund te vinden het 'Grindsted museum' en 'boerderijmuseum Karensminde'. Naast hotel Lyngheden is een tentoonstelling te zien van de bezetting in de jaren 1940-1945.

Vliegveld Billund

Op slechts een paar kilometer fietsen ligt het vliegveld van Billund. Het is klein, maar er vertrekt en arriveert wel regelmatig een vliegtuig en ideaal om met kleine kinderen te bezoeken.

FDM camping Billund

Deze camping ligt op 400 meter van Legoland en op loopafstand van Lalandia. Er zijn vrije kampeerplaatsen voor tenten, caravans en campers. Daarnaast zijn er heel veel kampeerhutten. Naast de camping ligt ook een appartementencomplex met daarbij café & bistro La Familie, waar je voor een zeer redelijke prijs kan ontbijten en lunchen en ís avonds goed kan eten van een lopend buffet (lekker makkelijk na een dagje Legoland).

De Imerco in Billund

Imerco is een winkelketen waarvan de winkels door heel Denemarken te vinden zijn. Er zit er ook één in Billund. Het is een combinatie van een Blokker en designwinkel en absoluut een bezoek waard. Gewone huishoudelijke voorwerpen zijn hier te vinden van merken als Bodum, maar ook mooi vormgegeven artikelen die in Nederland in designwinkels staan zoals de koffie- en theekannen van Eva Solo of de wijnglazen van Erik Bagger.

Lees verder

© 2013 - 2019 Informeren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop vliegen met Sun Air of ScandinaviaGoedkoop vliegen met Sun Air of ScandinaviaWie gaat vliegen zoekt vaak eerst wat info op internet. Misschien overweeg je te vliegen met Sun Air of Scandinavia, en…
Vliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic AirwaysVliegen naar de Faeröer Eilanden met Atlantic AirwaysDe Faeröer Eilanden zijn geen alledaagse vakantiebestemming. Toch winnen reizen naar de ongerepte natuur van deze archip…
Goedkoop vliegen naar Denemarken met Cimber SterlingGoedkoop vliegen naar Denemarken met Cimber SterlingEen tijd land kon je goedkoop vliegen naar Denemarken met de maatschappij Sterling. Ook een aantal andere plaatsen in Sc…
Goedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocGoedkoop vliegen naar Marokko met Air Arabia MarocIn Noord-Afrika wint het low cost recept ook aan populariteit. Air Arabia Maroc is een Marokkaanse maatschappij die het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FonthipWard, Pixabay
  • Visit Billund, the official Tourist Guide
  • Billund Guiden 2013
  • Legostories door Thor van Oordt (Bijenkorf Magazine)

Reageer op het artikel "Denemarken; Billund is meer dan alleen Legoland"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 31-05-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Special: Vakantie Denemarken
Schrijf mee!