InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Vielsalm: een mooie stad in de Belgische Ardennen

Vielsalm: een mooie stad in de Belgische Ardennen

Vielsalm: een mooie stad in de Belgische Ardennen Je wilt graag op vakantie, maar niet te ver weg en toch in een totaal andere omgeving zijn. Dan zijn de Belgische Ardennen een mooie plek om naar toe te gaan. Vielsalm is een mooi gelegen stadje in de Ardennen waar vele mogelijkheden zijn om een vakantie door te brengen. Het ligt aan de rivier de Salm en bevindt zich aan een mooi meer. In de omgeving zijn genoeg dingen te doen voor zowel de sportieveling als iemand die liever wat meer ontspannen de vakantie doorbrengt. Er is genoeg variatie voor iedereen. Wat is er allemaal te beleven in Vielsalm en omgeving?

Belgische Ardennen

De Ardennen is een schitterend natuurgebied dat zich bevindt in oostelijke deel van België. Er zijn veel bossen met veel rivieren en stroompjes. Het is de westelijke uitloper van een massief leisteen waartoe ook het ten oosten van de Ardennen in Duitsland gelegen Eiffelgebergte behoort. Het bevindt zich in het Franstalige deel (Wallonië) van België. Vele Nederlanders trekken jaarlijks naar dit mooie gebied toe. Het is niet ver rijden en je bent in een totaal andere omgeving. Er zijn vele activiteiten te doen zoals fietsen, wandelen, kanoën en nog veel meer. Ook is het een ideale plek om helemaal tot rust te komen. Er zijn hotels, vakantieparken en vakantiehuizen in overvloed aanwezig.

Ligging Vielsalm

In de Ardennen, in de provincie Luxemburg bevindt zich het mooie stadje Vielsalm. Het grondgebied van de gemeente Vielsalm is zeer uitgestrekt waardoor zij aan vele andere gemeentes grenst. Zo grenst de gemeente aan de provincie Luik. In het noorden grenst zij aan de gemeente Trois-Pont, in het oosten aan de gemeente Sankt Vith, in het zuiden aan de gemeentes Gouvy en Houffalize en in het westen aan de gemeentes Manhay en Lierneux. Vielsalm ligt aan de rivier de Salm en is prachtig gelegen tussen de rotsen, bossen en heuvels. Vielsalm ligt tussen de plaatsen Malmedy en Houffalize en bevindt zich in het hart van de Belgische Ardennen.

Uitgestrekt gebied

De gemeente Vielsalm telt ongeveer 7500 inwoners en ligt in een uitgestrekt gebied. Dat dit gebied dunbevolkt is, komt door het moeilijke reliëf en de arme bodem. Het behoort tot de Hoge Ardennen. Geologisch behoort het stadje tot het Massief van Stavelot. Door de ligging tussen de rotsen en heuvels en grenzend aan een mooi meer met een stuwmeer, oogt het gebied uitgestrekt. Het stuwmeer bevindt zich op het domein ôles Doyards". Bij het meer zijn er de mogelijkheden om te vissen, wandelen en om waterfietsen te huren.

Actieve vakantie

Er zijn vele activiteiten te doen in de omgeving van Vielsalm. Zo kun je er bijvoorbeeld abseilen, mountainbiken, paardrijden, kajakken & kanoën, quadrijden, motorrijden en hardlopen. Mocht je dit te actief vinden, maar je wilt toch actief bezig zijn, zijn er genoeg bossen om urenlang in te wandelen. In de winter kan er bij voldoende sneeuw wintersport mogelijk zoals: langlaufen, alpine skiën en rodelen.

Ontspannen vakantie

Om te ontspannen kun je naar het kuuroord & thermen gaan, uit eten gaan, naar de markt gaan of vissen. Rondom het meer bevinden zich vele mogelijkheden om je vakantie te boeken en daar kun je lekker zitten en genieten van het mooie uitzicht. In het plaatsje Vielsalm zelf zijn meerdere restaurants aanwezig waar je lekker kunt eten. Bij mooi weer is het gezellig om er op het terras te eten.

Bron: Jean-Pol GRANDMONT, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Bron: Jean-Pol GRANDMONT, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Het verblijf

Vielsalm is een toeristische plaats waarbij men genoeg keuze heeft om een plek te zoeken om de vakantie door te brengen. Het is populair voor zowel weekendjes weg als voor langere vakanties. Zo zijn er hotels en appartementen aanwezig in Vielsalm, maar ook een groot vakantiepark van Sunparks. Bij dit park is een subtropisch zwembad aanwezig. Er zijn genoeg supermarkten in de buurt aanwezig.

Klimaat

De afstand vanaf de zee tot aan de Ardennen heeft invloed op het klimaat. De Ardennen vormen de eerste hindernis voor buien vanaf zee waardoor het erg regenachtig kan zijn. Ook omdat dit gebied wat hoger ligt, is het over het algemeen wat koeler dan laag gelegen delen. Dit kan wel tot 5 graden verschil geven. Vanaf november tot maart kan er behoorlijk wat sneeuw vallen.

Wilde dieren

Door de vele bossen zijn de Ardennen voor wilde dieren aantrekkelijk. Zo komen er in het wild zwijnen, herten, roofvogels, vossen en lynxen (wilde katten) voor. Er zijn ook bevers uitgezet zodat deze populatie een grote opmars maakt. Ook leven er vele kleinere dieren zoals konijnen, hazen, eekhoorns, mollen, muizen, egels, marters en bunzingen. In het bos kun je een ringslang of adder treffen.

In de omgeving

Vanuit Vielsalm kun je veel leuke plaatsen bezoeken. De plaatsen die de moeite waard zijn om te bezichtigen zijn: Bastogne (Bastenaken), Spa, Bouillon, Durbuy, Han-sur-Lesse, Houffalize, La Roche-en-Ardenne, Malmedy, Neufchâteau, Rochefort,
Sankt Vith, Stavelot, Trois-Ponts en Verviers. Verder zijn er in de buurt de watervallen van Coo met het bijbehorende Plopsaland. Een bezoek aan de grotten van Remouchamps en de grotten van Han zijn ook de moeite waard. Voor de liefhebbers van de Formule 1 races, is het circuit van Francorchamp ook in de buurt aanwezig.

Leuke wetenswaardigheden

Voor de stripboek liefhebbers van Suske en Wiske is er te melden dat het verhaal de macabere macralles zich grotendeels in Vielsalm afspeelt. De bosbessen en de vermeende heks Gustine Maca spelen een belangrijke rol hierin. Vielsalm is bereikbaar met de trein. Op het treinstation is de mogelijkheid om mountainbikes te huren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: VielsalmWeekendje weg in de Belgische Ardennen: VielsalmVielsalm is een veelzijdige vakantiebestemming in de Belgische Ardennen, waar aanbidders van natuur en outdoor activitei…
Welkom in Wallonië - Vakantie of uitstapEen paar uur, een dagje tussendoor, een weekend of een hele vakantie lang genieten in de zuidelijke landshelft van Belgi…
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneWeekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneDe Belgische Ardennen is voor veel mensen een geliefde vakantiestek. Eén van de mooiste plaatjes in de Ardennen is La Ro…
De leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenDe leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenLeuke uittips voor de Ardennen zijn rond de vakantieperiode altijd welkom. De Ardennen vormen een bosrijk laaggebergte i…
Center Parcs Ardennen zomer 2016Center Parcs Ardennen zomer 2016In Vielsalm wordt voormalig Sunparks Ardennen omgebouwd naar Center Parcs Ardennen. Center Parcs heeft het park over gek…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vielsalm: een mooie stad in de Belgische Ardennen"

Reactie

Esth (infoteur), 11-06-2015 10:52 #1
Een mooie vakantie naar een prachtig gebied met heel veel faciliteiten en leuke en vooral culturele plaatsen, dan is een stop in Vielsalm echt de moeite waard. Je kunt verblijven in Sunparks Ardenne en tegelijkertijd gebruik maken van de faciliteiten die dit park te bieden heeft, maar daarbij moet vermeld worden dat dit park gedateerd is, de villa's slecht zijn onderhouden en je moet zeker houden van een stevige klim wanneer je graag naar je eigen villa wil. Het is een leuk park, maar als je beperkt bent, kan het pittig zijn. Je kunt het niet vergelijken met een Center Parcs, ook al valt het zogenaamd onder één noemer. Als je zoekt naar recensies op websites over dit park, dan overweeg je echt om naar een andere plek te gaan, helaas, want Vielsalm is echt heel leuk en de omgeving en de mogelijkheden nog veel leuker.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 12-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Reacties: 1
Schrijf mee!