InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Steden > Dinant: een mooie stad in de Belgische Ardennen

Dinant: een mooie stad in de Belgische Ardennen

Dinant: een mooie stad in de Belgische Ardennen Dinant is een mooie stad in de Belgische Ardennen waar veel te bezichtigen is. Het ligt in de provincie Namen en ligt aan de rivier de Maas. Naast diverse mooie bezienswaardigheden zoals de citadel, grotten, parken of abdijen is de omgeving ook erg geschikt voor de sportieve vakantieganger. Het is leuk voor het hele gezin en je bent in een totaal andere omgeving zonder er erg ver voor te hoeven reizen vanuit Nederland. Wat is er allemaal te doen in Dinant en omgeving?

Geschiedenis

Vroeger was Dinant een van de belangrijkste steden van het prinsbisdom Luik. De stad stond bekend om haar koperslagers en dat was één van de belangrijkste beroepen uit die tijd. Het was een van de betere steden door de rijkdom en de strategische ligging aan de Maas. Het was een belangrijke handelsroute van Keulen naar Parijs. Om de stad Dinant is vroeger ook menigmaal gestreden. Zo heeft Hertog Filips de Goede en Karel de Stoute in 1466 de stad laten plunderen en verwoesten. Later wist de stad weer opnieuw op te bloeien. In 1914 werd er gevochten in Dinant tussen de Duitsers en Fransen en Belgen. De stad raakte voor 80 procent verwoest.

De ligging

Dinant is een stad en gemeente in de provincie Namen en ligt aan de rivier de Maas. Dinant heeft een oppervlakte van 99,8 km² en telt ruim 13.000 inwoners. De stad ligt ingeklemd tussen de Maas en de rotsachtige bergen van de Ardennen. Het ligt ongeveer 30 kilometer onder Namen. Naast het stadscentrum liggen in de gemeente Dinant nog de volgende deelgemeenten: Anseremme, Bouvignes-sur-Meuse, Dréhance, Falmagne, Falmignoul, Foy-Notre-Dame, Furfooz, Lisogne, Sorinnes en Thynes.

Bezienswaardigheden

Met de karakteristieke bolvormige kerktoren vormt Dinant een mooi silhouet langs de Maas. Er zijn veel winkels en terrasjes te vinden. Op de terrasjes langs de Maas is er een prachtig zicht op de stad en de kasteeltjes in de omgeving. De volgende bezienswaardigheden zijn de moeite waard:

Citadel van Dinant

De citadel komt hoog boven de stad uit. Hij is zowel via de kabelbaan als trap te bereiken. De huidige constructie dateert van het jaar 1818. Al in de twaalfde eeuw stond er een fort op deze plek. Er zijn opslagruimtes, een oude bakkerij, een oude wapencollectie en kanonnen te zien. Er zijn ook loopgraven uit de Eerste Wereldoorlog nagemaakt.

Abdij van Leffe

Leffe is bekend in Nederland vanwege het bier. Er wordt bij deze abdij geen bier gebrouwen, maar het is in de zomermaanden leuk om te bekijken.

Abdij van Maredsous
Deze abdij dateert uit het jaar 1872 en is nog steeds volop in bedrijf. Er leven monniken volgens de Benedictijner regels. Zij beheren een bibliotheek en ontvangstruimte waar abdijproducten zoals bier en kaas te koop zijn. Ook zijn mensen welkom om er te verblijven om er bijvoorbeeld een retraite te doen.

Maison de Monsieur Sax

Adolph Sax is de uitvinder van de saxofoon. Voor zijn huis staat een beeld waar hij op een bankje zit. Hier is het mogelijk om een wandeling te maken langs zijn bijzondere uitvindingen die uiteindelijk een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de muziek. Er zijn geluidsfragmenten te beluisteren. Er is in deze omgeving ook een streekkoek in de vorm van een saxofoon te krijgen.

Park Mont-Fat

In de buurt van de citadel ligt een park “Mont-Fat” genaamd. Hier is een grote speeltuin, een grot en een restaurant met panorama over de stad te bezoeken.

Boottocht

Het is mogelijk om Dinant vanaf het water te bewonderen. Boten van meerdere organisaties bieden de mogelijkheid om een tochtje te maken op de Maas.

De rots Bayard
Dit is een rotspunt met de vorm van een grote langwerpige steen die net los staat van de rotswand. Hier loopt een rijstrook doorheen. Het gaat om één rijrichting. De andere rijstrook gaat om de zogenaamde “menhir” heen.

La Merveilleuse

Dit is een grot die in 1904 is ontdekt tijdens de aanleg van een spoorbaan. Het heeft vele zalen waarin zich stalagmieten en stalactieten bevinden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was dit een toevluchtsoord voor de inwoners van Dinant.

De Tuinen van Annevoie

De kasteeltuinen van Annevoie zijn bijzonder vanwege de vele fonteinen en watervallen. Het is een mooi park waar de geïnteresseerden kunnen genieten van het romantische barok. Hier is de strikte Franse symmetrie met de Engelse landschapsstijl en Italiaanse charme van watervallen en fonteinen verwerkt met elkaar.

Brasserie du Bocq

Deze brasserie is in 1858 opgericht en inmiddels brouwt de zesde generatie er traditionele bieren. Hier wordt er op speciale wijze bier geproduceerd met een hoge gisting en met hergisting in de fles. Bij deze brouwerij is het mogelijk om een rondleiding te krijgen waarbij er aan het einde een biertje gedronken kan worden.

Grotten van Han

Een van de bekendste bezienswaardigheden in de Ardennen zijn de Grotten van Han die bevinden in de Han-sur-Lesse vallei. Hier zijn indrukwekkende grote zalen te bewonderen met grillig gevormde kalkafzetting. Hier zijn ook het Wildpark, archeologische vondsten en het 3D-attractie Speleogame te bezoeken.

Sportief in Dinant

Het is heel populair om te kajakken in Dinant. Vanuit Anseremme aan de rivier Lesse, ten zuiden van Dinant, kun je kajakken. Hier kom je langs kastelen, natuurparken, grotten en rotspartijen. Er zijn zowel lange als korte tochten mogelijk. Naast kajakken kun je ook sportief zijn om mee te doen met fietstochten, mountainbiken of paint-ballen. Verder is het mogelijk om de Rochers de Frijer te beklimmen, het belangrijkste klimmassief van België.

Streekspecialiteiten

De belangrijkste winkelstraat is de Rue-en-Rhée. Hier is van alles te krijgen zoals Belgisch bier, lekkernijen en de zoete specialiteit van Dinant: de couque de Dinant (Dinantse Koek). Dit is een platte koek van meel en pure honing die in allerlei vormen wordt gemaakt. Verder is Flamiche een lekkernij. Dit is een taart gemaakt van vette kaas en eieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenDe leukste uittips voor de leukste dagjes uit in de ArdennenLeuke uittips voor de Ardennen zijn rond de vakantieperiode altijd welkom. De Ardennen vormen een bosrijk laaggebergte i…
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: DurbuyWeekendje weg in de Belgische Ardennen: DurbuyIn de Belgische Ardennen vind je mooie stadjes en dorpjes waar je een heerlijk weekendje weg of een korte vakantie kunt…
België, voor ieder wat wils!België, voor ieder wat wils!België heeft voor zo'n relatief klein land veel te bieden: stedentrips, een gezellige kust, mogelijkheden voor actieve v…
Weekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneWeekendje weg in de Belgische Ardennen: La Roche-en-ArdenneDe Belgische Ardennen is voor veel mensen een geliefde vakantiestek. Eén van de mooiste plaatjes in de Ardennen is La Ro…
Gezegende dag in de ArdennenGezegende dag in de ArdennenEen dagje Ardennen als toerist, is iets wat ik jaren geleden met mijn ouders al regelmatig deed. Die gewoonte is altijd…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pvdv63, Pixabay
  • www.wikipedia.nl
  • www.België-toerisme.nl

Reageer op het artikel "Dinant: een mooie stad in de Belgische Ardennen"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Steden
Schrijf mee!