InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > De Botanische Tuin van Wenen is een rustpunt in de stad

De Botanische Tuin van Wenen is een rustpunt in de stad

De Botanische Tuin van Wenen is een rustpunt in de stad De Botanische Tuin van Wenen mag eigenlijk geen enkele toerist missen. De tuin is een rustpunt binnen het drukke verkeer van de omliggende wijken en is veel meer dan alleen een interessante tuin voor plantenkenners. Het is een historisch belangrijke tuin die aangelegd is door de legendarische Maria Theresia van Oostenrijk. Daarnaast is het een heel interessant, zorgvuldig aangelegd en goed onderhouden park voor jong en oud, plantenliefhebbers en leken. Voor mensen die van natuurgeneeskunde houden is er bovendien veel interessants te vinden, want veel kruiden en geneeskundige planten hebben ook in de tegenwoordige tijd hun helende kracht nog niet verloren.

Keizerin Maria Theresia

De Botanische Tuin van Wenen is in 1754 aangelegd door de toenmalige keizerin Maria Theresia en haar Nederlandse lijfarts van Swieten. De keizerin wilde de tuin in eerste instantie gebruiken voor aanleg en kweek van allerlei kruiden die voor de fabricage van medicijnen voor de in die tijd gangbare medicijnen nodig waren.

Niet alleen het overlijden van Frans Stephanus had daar invloed op

Dit vermoedelijk in verband met het overlijden van haar geliefde echtgenoot Frans Stephanus. Ook was ze heel geïnteresseerd in haar eigen gezondheid en die van hun zestien kinderen, waarvan het grootste gedeelte later in de echt verbonden zou worden met diverse koningskinderen uit het buitenland.

Nu niet meer alleen een tuin voor heelkunde

De tuin is later in de 19e eeuw nog uitgebreid, ook met planten die niet direct voor de fabricage van medicijnen noodzakelijk zijn, zodat ze ook in de tegenwoordige tijd interessant blijft voor andere bezoekers.

Ligging van de Botanische Tuin in Wenen

Een van de ingangen van de Botanische tuin ligt aan de rechterkant van de hoofdingang van het Bovenste Belvedèrepaleis. Wie eerst de strak georganiseerde en gesnoeide tuinen van het Belvedèrepaleis bezoekt met de vele beelden en de watervallen, zal aangenaam verrast zijn door de afwisselende en weelderige structuur van de Botanische Tuin. Het is echt een tuin om er rust te vinden.

Vrije entree, maar wel goed uitkijken

Aan de ingang van de Botanische tuin staat een stand voor entreekaarten, maar die gelden alleen voor de Alpentuin, die aan de Botanische tuin grenst en planten uit de Alpen herbergt. Dat is natuurlijk ook interessant, maar de Botanische tuin heeft een sfeer van rust en bezinning. Wie alleen voor de Botanische Tuin komt, kan bovendien gewoon doorlopen en hoeft geen entree te betalen. Die vrije entree zorgt ook voor het ongedwongen karakter van de tuin. Op mooie dagen is er altijd publiek.

De inwoners van Wenen genieten ervan

De Botanische Tuin is er immers niet alleen voor botanisch geïnteresseerden. Ook de gewone, Weense bevolking geniet dagelijks van de Botanische tuin. Ze komen er joggen, wandelen er met hun geliefden en hun gezin en op warme, zomerse dagen lezen ze er op een bankje hun krant of een boek. De rust in het park is dan ook aanstekelijk.

Diverse soorten planten, bomen en struiken

De veelheid van de soorten zal iedereen verbazen. Alle planten, bomen en struiken zijn benoemd. Er staat overal een kaartje bij. Niet alleen plantenkenners kunnen hier hun kennis opfrissen en aanvullen, ook voor leken is het een leuke tuin. Veel planten en bomen kennen we ook in Nederland, dus het is een feest van herkenning.

Vingerhoedskruid en goudsbloemen

U vindt er immers naast de vrij onbekende soorten ook veel oude bekenden, zoals digitalis (vingerhoedskruid), goudsbloemen, zinnia’s, lobelia’s en tussen het hoge gras staan bijvoorbeeld ook wilde bloemen als margrieten.

Rustpunten in de Botanische Tuin van Wenen

De tuin is bezaaid met banken op strategische plekjes, dus ook mensen die slecht ter been zijn kunnen er met een gerust hart gaan wandelen. Er staan bankjes bij vijvers, maar ook bij mooie doorkijkjes en bij plaatsen waar veel bloemen bloeien. De mooiste tijd om de tuin te bezoeken is eigenlijk mei-juni, wanneer de meeste bloemen in bloei staan en de bomen hun lichtgroene lentejasje nog aan hebben.

Bomen

In de Botanische Tuin zijn vele soorten bomen en struiken te zien, van de “gewone” berk tot de rode beuk en van de linde tot aan een prachtige, lichtgroene acer toe. Ze geven de tuin een mooie afwisseling van zon en schaduw, waardoor het er ook bij warm weer goed toeven is.

Vijvers

De vijvers hebben een betonnen omranding en zijn volgroeid met waterlelies die in voorjaar en zomer prachtige bloemen voortbrengen. Wie een bankje bij een vijver opzoekt en een tijd lang stil blijft zitten kan genieten van de vogels, die de tuin als voedsel en nestplek gebruiken. Bij goed weer ziet u er op lunchtijd ook veel mensen hun boterhammetje eten.

Wandelen over de paden en door het rotstuintje

De paden zijn goed aangelegd. Bij elke bocht ziet u weer iets nieuws. Er is ook een leuk ingerichte rotstuin met een bruggetje en grappige rotspaadjes tussen de bloemen en het water door. Bent u dus ooit in de buurt van de tuin, doe uzelf een plezier en loop er eens in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De botanische tuin in Puerto de la Cruz, TenerifeOok vandaag de dag is de botanische tuin in Puerto de la Cruz één van de meest bezochte bezienswaardigheden op Tenerife.…
Botanische tuinen in NederlandBotanische tuinen in NederlandNederland herbergt een groot aantal botanische tuinen. In het bijzonder in de bekende universiteitssteden Amsterdam, Rot…
Oase en kunst in Marakkech: de tuin van MajorelleOase en kunst in Marakkech: de tuin van MajorelleDe Botanische tuin van Majorelle, ook wel Bou saf saf, bevind zich in de Marokkaanse stad Marrakesh. Het is ontworpen do…
De hortus botanicus (botanische tuin) in LeidenDe hortus botanicus (botanische tuin) in LeidenIn 1594 werd de hortus medicus in Leiden geopend. De tuin werd opgericht om de studie van geneeskrachtige planten en kru…
Natuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNatuur en ontspanning in Zuid-Limburg e.oNaar een natuurcentrum, een bezoekerscentrum of recreatieterrein is een leuke uitje op een regenachtige dag, maar ook al…

Reageer op het artikel "De Botanische Tuin van Wenen is een rustpunt in de stad"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 03-05-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!