InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Reisverhalen > Cap Esterel: luxe resort aan de Côte d'Azur

Cap Esterel: luxe resort aan de Côte d'Azur

Cap Esterel: luxe resort aan de Côte d'Azur Voor wie een luxe vakantieresort zoekt aan de Côte d’Azur met veel vertier en activiteiten is Cap Esterel dé ideale vakantiebestemming. Cap Esterel, een resort van Pierre & Vacances, is gelegen tegen het Esterelmassief aan de baai van Agay. Ondanks dat dit vier sterren resort tamelijk prijzig is, hebben wij hier een aantal keren een geweldige vakantie gehad. Cap Esterel is eigenlijk een compleet autovrij dorp, gebouwd in provençaalse stijl met verschillende appartementenblokken van maximaal vier etages hoog. Er is een heuse winkelstraat met een flink aantal winkels en een uitgebreide supermarkt, diverse restaurants, verschillende zwembaden met de nodige toeters en bellen, tennisbanen en golfbanen. Het resort is parkachtig aangelegd met veel grasvelden, palmbomen, pijnbomen en oleanders. Vanwege de hoogteverschillen zijn er wel veel steile weggetjes en trappen.

In het park kunnen allerlei fitness en sportprogramma’s gevolgd worden. Zo hoort bijvoorbeeld een golfcursus tot de mogelijkheden. Ook zijn er kinderclubs voor verschillende leeftijdsgroepen, waar gekwalificeerd personeel een uitgebreid programma aanbiedt. Daarnaast is er een wellnesscentrum met een ruime keus aan behandelingen. En regelmatig worden ’s avonds optredens verzorgd op het centrale plein.

Plage du Dramont

Hoewel er in het park zelf van alles te doen is, is het toch ook wel leuk om buiten de muren te kijken. Met het toeristische parktreintje kun je naar het vlakbij gelegen plage du Dramont. Je komt dan langs de Deux Lacs, twee zeer diepe meren waar regelmatig geoefende zwemmers uit de omgeving hoog vanaf de rotsen in het water duiken. Voor de kust van Dramont ligt een klein onbewoond eilandje van rode rotsen: Ile d’or, waar in het avondlicht inderdaad een gouden glans vanaf komt. Het Ile d’or is privé bezit.

Langs de kustweg

Als je de kustweg, waaraan Cap Esterel gelegen is, naar het oosten volgt krijg je een indruk van de prachtige Corniche d’Esterel met z’n rode rotsen en diepe spleten ertussen. Je komt langs Théoule en vervolgens in het mondaine Cannes, met de boulevard de la Croisette en Nice met de Boulevard des Anglais. Ook het waterpark Marineland met dolfijnen en orka’s bij Antibes is de moeite waard.

Volg je de kustweg de andere kant op, dan zie je op verschillende plaatsen leuke kleine strandjes tussen de rotsen. Strandjes, weliswaar zonder voorzieningen, maar die meestal erg rustig zijn. Vervolgens kom je door plaatsen als Boulouris, St. Raphaël en Fréjus. Deze laatste twee hebben beide een mooi ruim strand met een boulevard, een jachthaven en leuke winkels.

Saint Tropez

Wat verderop kom je in St. Tropez, wat ook zeker de moeite waard is. St.Tropez heeft een gezellige markt en the place to be is natuurlijk de haven met de terrasjes eromheen. Hier tref je de meest luxueuze jachten aan en het is een omgeving van zien en gezien worden. Veel straatschilders hebben hier hun werkplek gekozen en verkopen soms best leuke en betaalbare schilderijtjes.
Andere interessante plaatsen hier in de buurt zijn Grimaud, Sainte Maxime, Port Grimaud en Bormes les Mimosas. Grimaud is een oud stadje met smalle straatjes en een kasteelruïne, van waaruit je een prachtig uitzicht over de omgeving hebt. Heel anders is het nieuwe Port Grimaud, dat een nagebouwd Venetië moest worden met allemaal huizen aan het water en eigen aanlegsteigers. Sainte Maxime is ook een leuke badplaats met een mooi zandstrand, een jachthaven, boulevard, leuke winkels en een botanische tuin. Bormes les Mimosas is vooral een schilderachtig middeleeuws dorp met smalle steegjes en overal prachtige bloesem.

Achterland

Als je wat verder wilt rijden zijn er in het achterland van de Côte d’Azur ook nog prachtige plaatsen te bezoeken. Zoals Grasse met de parfumindustrie. Bij Parfumeur Fragonard kun je een rondleiding krijgen langs het hele productieproces en kun je ter plaatse geurtjes kopen. St. Paul de Vence is het hoog gelegen kunstenaarsdorp met vele ateliers en galerieën. Een sfeervol oud stadje met smalle straatjes en oude huizen.

De gorges du Verdon en aansluitend het Lac de St. Croix zijn zeker de moeite waard, evenals de Route Napoleon, de weg die Napoleon destijds volgde toen hij, teruggekeerd uit ballingschap op het eiland Elba, bij Antibes aan land was gegaan en optrok naar Parijs. De hele route die hij volgde wordt gemarkeerd door adelaarstekens.

Ook goed te doen als dagtocht zijn Monaco en Ventigmiglia aan de Italiaanse Rivièra. Hier wordt één keer per week een heel grote markt gehouden, die beslist de moeite waard. Deze laatste twee bestemmingen zijn vanuit Agay ook prima met de trein te bereiken.
© 2012 - 2019 Miesa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Var, een vergeten streek in Zuid-FrankrijkVar, een vergeten streek in Zuid-FrankrijkDe Var is een departement in de regio Provence-Alpes-Cote d’Azur in Zuid-Frankrijk. Het is niet zo bekend bij Nederlande…
Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?Waar gaan we naar toe op vakantie? Zuid-Frankrijk?De Cote d`Azur ligt in Zuid Frankrijk in de Provence en is een van de meest gewaardeerde vakantie bestemmingen van Frank…
Napoleon en La Route Napoleon in FrankrijkEén van de toeristische attracties van Zuid-Frankrijk is de Route Napoleon die loopt van de Golf Juan aan de Côte d'Azur…
St. Tropez en omgeving; vakantie in FrankrijkSt. Tropez en omgeving; vakantie in FrankrijkSaint Tropez wordt beschouwd als het begin -of als het eind, net van welke kant je het bekijkt- van de Franse Rivièra. S…
Frankrijk: de gouden Napoleon kopen en verkopenFrankrijk: de gouden Napoleon kopen en verkopenDe gouden Napoleon is een zeer gewilde munt onder verzamelaars. De munt is vernoemd naar de Franse keizer Napoleon III.…

Reageer op het artikel "Cap Esterel: luxe resort aan de Côte d'Azur"

Infoteur: Miesa
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Reisverhalen
Schrijf mee!